לדלג לתוכן

טיוטה:אשר ריבלין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אשר ריבלין (1973-1896), הוא מייסד "עדת הצופים" (הצופים הדתיים) בשנת תר"ץ (1930).

התחלת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותו מורה בבית הספר תחכמוני בתל אביב, ייסד ריבלין את התנועה על מנת לתת מענה לנוער הדתי לפעילות ייחודית ומעשירה. בתחילת דרכה נקראה הקבוצה "זרובבל" ובהמשך קיבל הארגון את שמו המוכר לנו עד היום: "עדת הצופים". בשנת תרצ"ט (1939) הצטרף הארגון ל"הסתדרות הצופים העבריים בישראל". אשר ריבלין עמד בראשות עדת הצופים עד לפטירתו.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בגיל צעיר התבלט ריבלין בידיעתו הרחבה ואף זכה בחידון המפורסם של מוסדות עץ החיים, בגיל 14 בלבד, כפי שניתן ללמוד מכתבה שהתפרסה אודותיו "בקיאותו הרבה הייתה במסכתות כתובות, בבא בתרא וחלק ממסכתות גיטין וקידושין". ריבלין היה בן למשפחה מכובדת ומוכרת בקרב היישוב הישן בירושלים אך בהמשך קבע את מקום לימודיו בישיבתו של הראי"ה קוק ביפו. את ספסל הליומדים חלק עם מר שושני (רבי הלל פרלמן) וחברו הטוב, בנו של ראשי הישיבה הרב צבי יהודה קוק. ריבלין היה לדמות דומיננטית ומוכרת בישיבה ומופיע בחלק מהפרסומים שלה. כאשר פרצו פרעות בירושלים בשנת תר"פ נטש ריבלין את ספסל הלימודים והצטרף לזאב ז'בוטינסקי בהגנת יהודי העיר. ז'ביטוינסקי התרשם מריבלין ואף הביע את הערכתו במכתב ששיגר לרב קוק. ריבלין אף השתתף בהגנה על גוש עציון.

עדת הצופים היום[עריכת קוד מקור | עריכה]

עדת הצופים היום מונה 17 שבטים הפרוסים ברחבי הארץ, מהישוב אשחר בצפון ועד קיבוץ כרמים בדרום. השבט האחרון שנפתח הוא שבט 'מעוז' בעיר ראשון לציון. עדת הצופים ממשיכה להתפתח ועתידה עוד לפניה.