לדלג לתוכן

בובת כרוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף טיוטה:בובת כרוב)

בובות כרוב (באנגלית: Cabbage Patch Kids) הן סדרה של בובות בד עם ראשי פלסטיק שיוצרו לראשונה על ידי חברת Coleco Industries בשנת 1982. הן נוצרו בהשראת הבובות המפוסלות הרכות של Little People שנמכרו בתחילה על ידי חאווייר רוברטס כפריטי אספנות. שם המותג שונה ל-Cabbage Patch Kids על ידי רוג'ר ל. שלייפר כאשר רכש את זכויות הרישוי העולמיות הבלעדיות בשנת 1982.[1]

בובת כרוב פופולרית משנות ה-80

מותג הבובות קבע שיא מכירות של כל תעשיית הצעצועים במשך שלוש שנים ברציפות, והיה אחד הקווים הפופולריים ביותר של מוצרים לילדים בשנות השמונים[2] והפך לאחד מזיכיונות הבובות הוותיקים ביותר בארצות הברית[3]. הדמויות של בובות הכרוב הופיעו גם במוצרים נוספים כגון בגדי ילדים, מצעים, בגדי תינוקות, אלבומי תקליטים ומשחקי לוח.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירה ופיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

חאווייר רוברטס, סטודנט לאמנות בן 21 בבית ספר המיסיונרי בצפון ג'ורג'יה, גילה את "הבובות התינוקות" של האמנית מרתה נלסון. הן הגיעו עם תעודת לידה ומסמכי אימוץ. בעזרתה של האמנית דבי מורהד[4] הוא תפר ביד בובות שנקראו "האנשים הקטנים". רוברטס שינה את מראה הבובות, תעודת הלידה ומסמכי האימוץ של נלסון במידה מספקת כדי לקבל זכויות יוצרים, ואמר ללקוחות פוטנציאליים שהאנשים הקטנים שלו אינם למכירה; עם זאת, ניתן "לאמץ" אותם במחירים הנעים בין 60 ל-1,000 דולר[3].

"האנשים הקטנים" נמכרו תחילה בתערוכות אמנות ומלאכת יד, ולאחר מכן בבית החולים הכללי בייבלנד, בקליבלנד, ג'ורג'יה. זו הייתה מרפאה ישנה שרוברטס וחבריו הסבו לחנות צעצועים.[2]

בשנת 1981, בשיא הצלחתו של רוברטס, פנה אליו המעצב וסוכן הרישוי של אטלנטה, רוג'ר ל. שלייפר[3][5] בנוגע לרישוי "האנשים הקטנים". מכיוון שפישר פרייס החזיקה בשם "אנשים קטנים", השם שונה ל"בובות כרוב". מטרתו הייתה לבנות את מותג הילדים הראשון והגדול ביותר בשוק ההמוני בהיסטוריה. כדי למשוך יצרני בובות פוטנציאליים וליצור את עסקי הבידור והפרסום שחזה, שלייפר ושותפתו/אשתו כתבו את הסיפור "Legend of the Cabbage Patch Kids" ("אגדת ילדי הכרוב"). כדי להבין כיצד כרוב מיוחד הוליד את ילדי הכרוב, שלייפר המציא את "BunnyBees" ("דבורות ארנב") – יצורים דמויי דבורה המשתמשים באוזני הארנב שלהם כדי לעוף ולהאביק כרוב עם גבישים קסומים. מכיוון שרוברטס התעקש להיות דמות בסיפור, שלייפר יצר אותו כילד סקרן בן עשר שגילה את ילדי הכרוב על ידי מעקב אחר "דבורות הארנב" מאחורי מפל מים לתוך חלקת כרוב קסומה, שם הוא מצא את תינוקות הכרוב בגן מוזנח. רוברטס הצעיר מנסה להציל אותם על ידי מציאת הורים אוהבים שיאמצו אותם וישמרו עליהם.

בשנת 1982, צוות העיצוב של Coleco, בראשות מעצבת הבובות המפורסמת ג'ודי אלברט, המציא לראשונה בתעשייה: בובות כרוב בעלות ראש פלסטיק עם תווי פנים חמודים יותר, גוף רך יותר ופרופורציות רגילות של פעוט[6]. היו אלה אותן בובות זולות יחסית (18 עד 28 דולר), ממותגות באריזות שעוצבו על ידי שלייפר ויוצרו במפעלי Coleco בסין, שזכו להצלחה מסחרית. Coleco ביטלה את כל הפרסומות שלה בניסיון לעמוד בביקוש - ושלחה כמות שיא של 3.2 מיליון בובות. מכירות הבובות בשנת 1984, יחד עם הסחורה הממותגת Cabbage Patch, הניבו מכירות קמעונאיות של 2 מיליארד דולר ברחבי צפון אמריקה, אירופה, יפן, אוסטרליה וניו זילנד.

המכירות של Coleco המשיכו לטפס עד 1986, לאחר מכן, הן החלו לצנוח ביותר מ-800 מיליון דולר עד 1988, השנה בה החברה פשטה רגל.

הסברו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת הסברו לקחה על עצמה את הזכויות לייצור בובות כרוב בשנת 1988 לאחר שColeco הגישה בקשה לפשיטת רגל[7] והמשיכה לייצר את הבובות עם גימיקים שונים, כולל בובות שניגנו בקאזו. כמה מקווי הבובות הפופולריים יותר שיצאו תחת השם Cabbage Patch Kids כללו את "Birthday Kids", "Splash 'n' Tan Kids" ו-"Pretty Crimp and Curl". הסברו החלה בהדרגה לייצר את הבובות לילדים צעירים יותר, מה שהוביל לבובות קטנות יותר ויותר.

מאטל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1994 רכשה חברת מאטל את זכויות הרישוי לבובות מחברת Original Appalachian Artworks. בובות הכרוב הראשונות שלהם הגיעו לחנויות בשנת 1995[8].

בובות הכרוב של מאטל לא היו מיוצרות רק מבד אלא היו עשויות גם מויניל, ולכן גם היו עמידות יותר מבובות הבד. הבובות של מאטל היו לרוב בגודל 14 אינץ' או פחות, ורוב הגרסאות כללו גימיק כלשהו, למשל כמה בובות שיחקו עם צעצועי מים, שחו, אכלו אוכל או צחצחו שיניים.

בין הסדרות של בובות הכרוב שהיו למאטל, ניתן למצוא את בובות הבד הבסיסיות שהגיעו עם תעודות לידה, את סדרת האולימפיאדה שיוצרה במקביל לאולימפיאדת 1996, ואת סדרת פיות הכרוב. כדי לחגוג את יום השנה ה-15 של הבובות, מאטל ייצרה סדרה של בובות נשיות בלבד עם תבניות פנים רפרודוקטיביות, לבושות בשמלות רפרודוקציה המזכירות את הקו המקורי וארוזות בקופסות בסגנון רטרו. אלה היו בגודל 16 אינץ ', אותה מידה של בובות הכרוב הראשונות של Coleco.

טויס אר אס קידס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2001, עם עצירת המכירות של מאטל, עובד שיווק לשעבר של Coleco, אל קאהן, רכש את זכויות הרישוי של Original Appalachian ומכר לקמעונאית טויס אר אס, בובות בגודל 20 אינץ' (50.8 ס"מ) ו-18 אינץ' (45.7 ס"מ), עם גוף מבד וראש מויניל. הן נארזו בעלי כרוב מקרטון.

Play Along Toys[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת Play Along Toys השיגו זכויות בלעדיות לייצור קו הבובות בשנת 2004, שוב תוך שימוש באריזה המקורית של שלייפר. החברה השיקה את קולקציית יובל ה-25 של בובות הכרוב, תוך שימוש בכמה מהדמויות המקוריות מהמהדורות הראשונות של Coleco.

JAKKS Pacific[עריכת קוד מקור | עריכה]

JAKKS Pacific רכשה את Play Along Toys וקיבלה את הרישיון לייצור של בובות הכרוב בשנת 2011. החברה הציגה סדרת בובות בגודל 14 אינץ' (35.6 ס"מ). בשנת 2013, Jakks Pacific הוציאו מהדורה חגיגית לציון 30 שנה לבובות הכרוב.

Wicked Cool Toys[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת Wicked Cool Toys היא בעלת הרישיון של בובות הכרוב נכון לשנת 2015. החברה הוציאה תוספות חדשות כמו Little Sprouts, סדרת בובות אספנות זעירות, בגובה 1.5 אינץ' בלבד, וכן את הסדרה Adoptimals של חיות מחמד בגודל 8 אינץ' שכל בובת כרוב יכולה לאמץ לעצמה[9].

חבורת הזבל[עריכת קוד מקור | עריכה]

"חבורת הזבל" (באנגלית: Garbage Pail Kids) היא סדרת קלפים להחלפה שהופקה על ידי חברת The Topps Company באמצע שנות ה-80, אשר הכילה איורים סאטיריים וגרוטסקיים שהיו פארודיה על בובות הכרוב הפופולריות באותה עת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Blotcher, Jay, The Warhol account, Syracuse University Magazine, ‏June 1988
  2. ^ 1 2 Our History, Babyland General Hospital, ‏February 22, 2008
  3. ^ 1 2 3 Cleveland's Cabbage Patch Kids turn 25, accessnorthga.com, ‏December 5, 2014
  4. ^ Deborah Morehead Obituary - 2023 - The Standard Cremation & Funeral Center"., www.tributearchive.com, ‏June 28, 2024
  5. ^ he-cabbage-patch-kids-twisted-history, youtube, ‏April 2015
  6. ^ Hays, Constance L., Judith Albert, 59 toy designer, whose doll led to buyer frenzy, The New York Times, ‏June 28, 2024
  7. ^ Cabbage Patch Doll Maker Is Bankrupt, L.A. Times Archives, ‏July 12, 1988
  8. ^ MATTEL HOPES CABBAGE KIDS GET NEW START, The Chicago Tribune, ‏August 19, 2021
  9. ^ Adoptimals: The newest residents in the Cabbage Patch, Boston Herald, ‏March 12, 2024