טיוטה:דאדו רוזנקרנץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דוד (דאדו) רוזנקרנץ ‏10 בפברואר 1905 – 1 בדצמבר 1965, היה עורך דין ופעיל ציבור יהודי שעיקר תרומתו הושטת עזרה ליהודי רומניה שהוגלו לטרנסניסטריה והשבתם לרומניה.


חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

למד בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בוקרשט והוסמך כעורך-דין(1927).

התחיל את פועלו בתחום הציבורי כחבר ב"ועד הסטודנטים היהודים" של בוקרשט והמשיך כיו"ר "האגודה הכללית של הסטודנטים היהודים" של רומניה. בהצטרפו לUER (איחוד יהודי רומניה) מונה ליו"ר ארגון הנוער שלו (1932-1935); ב1938 היה סגן-יו"ר ואחר-כך יו"ר ארגון בוקרשט,  מזכיר כללי (1944-1945) וחבר נשיאות (1945-1949).

בתקופה שבין 1933-1940 פעל במסגרת "קהילת יהודי בוקרשט" בתור סגן-יו"ר של מחלקת בתי-הספר ויו"ר המחלקה לתעמולה וסטטיסטיקה, גם של "איחוד קהילות היהודים של הממלכה הישנה" (Vechiul Regat)

ב1.11.1940 נבחר כמזכיר כללי של "פדרציית איחודי  הקהילות היהודיות של רומניה" במסגרת מזכירותה המשולשת.

בעדותו שהופקדה ב"יד ושם" ב7.12.1961, עדות שמשוחזרת חלקית בספר "דאדו-חייו ופועלו של עורך-הדין דוד רוזנקרנץ (דאדו)"[1], מציין  עוה"ד רוזנקרנץ שפעל "במסגרת פעולות הסיוע לקורבנות המרד בבוקרשט(REBELIUNEA) בינואר 1941,סיוע לקורבנות הפוגרום בעיר יאסי(IAȘI),וסיוע למגורשים  בסתו ובחורף של שנת 19411942/".

עו"ד רוזנקרנץ מוסיף גם :" בהיותי  מזכיר כללי של הפדרציה הנ"ל ומזכירו הפרטי והקרוב של יו"ר הארגון ,דוקטור וילהלם פילדרמן, עזרתי לו במאבקו נגד ההפליה על רקע גזעי ובעד גינוי ותיקון, עד כמה שהתאפשר,של העוולות שבוצעו על-ידי השלטונות נגד האוכלוסיה היהודית".

לאחר ביטול "פדרציית איחודי הקהילות היהודיות של רומניה" (17.12.1941) והיווסדו של "מרכז היהודים" (Centrala Evreilor) ,דוד רוזנקרנץ פעל  במסגרתו,לפי בקשת דר' פילדרמן.

בתקופה שבין 2.1942-11.1942, דאדו היה מזכיר מחלקת החינוך מחדש, שבמסגרתה עסק בתאום בעיות עבודות הכפיה אשר הוטלו על היהודים מטעם המדינה שהיתה בעלת בריתה של גרמניה הנאצית ושיתפה פעולה איתה. אחרי  מועד זה, לאחר עימות עם ראדו לקה (Radu Leca) -הקומיסר הממונה מטעם הממשלה על בעיות היהודים - נקט  עוה"ד רוזנקרנץ עמדה עצמאית לטובת ענייני  היהודים  ובעיקבות כך הועבר למחלקת העזרה הסוציאלית ושימש כמזכיר שלה. אוים שיגורש לטרנסניסטריה,אבל האיום לא יצא לפועל.

בתור מזכיר המחלקות הנ"ל פעל רבות והשתדל לפתור בעיות ולהציל את חיי היהודים שחלקם גוועו מרעב, ממחלות וקור במחנות הכפיה בכלל ובאזור טרנסניסטריה שבברית המועצות ,אזור שאליו הוגלו, בפרט. דאדו אומר בעדותו: "בתפקידי זה,חציתי 3 פעמים את נהר הדניאסטר (NISTRU),בנקודת TIGHINA-TIRASPOL,והחזרתי למולדת  הרומנית קודם את מגורשי העיר DOROHOI, אחר-כך את הילדים היתומים, את כל המחנה הפוליטי של VAPNIARCA –GROSILOVO וקבוצות אחרות של יהודים."

הוא הוביל גם את פעולת הסיוע  לאסירים הפוליטיים ממחנה TÂRGU-JIU.

גם אחרי 23.08.1944, אז הפסיקה רומניה להיות בעלת בריתה של גרמניה הנאצית כששוחררה  על ידי ברית המועצות, המשיך דוד רוזנקרנץ ליטול חלק פעיל בסיוע ליהודי רומניה, בהיותו חבר מטעם ה UER (איחוד יהודי רומניה)  בועד המרכזי של הועד הדמוקרטי היהודי (CDE) שבו  פעלו יחד נציגי מפלגות  ציוניות, קומוניסטים וסוציאל-דמוקרטים. בתפקידו זה תרם רבות לארגון העליה היהודית לפלשתינה ולשיפור מעמדם של בני עמו ברומניה.

לאחר פיזור ה UER פרש דוד רוזנקרנץ מפעילותו הציבורית ועסק בעריכת-דין בלבד, אך גם במסגרת זו עבד ב"מישור  היהדות" ושימש כסנגורם של חלק מ"אסירי ציון" (במשפטים שנערכו להם בשנות ה50') והצליח  להביא להקלה בעונשם אשר נקבע על-ידי הרשויות עוד טרם משפטם.

בישראל, אליה עלה בשנת 1960, לחם דוד רוזנקרנץ למען קליטתם של המשפטנים שהגיעו מרומניה והשיג עבורם פתיחה של אולפן משפטי מיוחד שבתום הלימודים בו, בעברית קלה וברומנית,יכלו הללו לזכות בהכרה בתארים האקדמיים שלהם מחוץ לארץ ולעבוד במקצועם. הוא עצמו למד עברית ופתח משרד שעסק בהשגת פצויים מגרמניה עבור אלה שנפגעו בזמן מלחמת העולם השניה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עדינה רוזנקרנץ-הרשקוביץ, דאדו-חייו ופועלו של עורך-הדין דוד רוזנקרנץ, תל-אביב: SAGA, 2018