טיוטה:דיקטטורה סמויה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דיקטטורה סמויה היא מצב שבו מנהיג משתמש במערכות הדמוקרטיות כדי להשיג ולהחזיק בשלטון באופן לא חוקי או באופן שבו הוא מקבל החלטות בלתי תקינות למען התועלת האישית או הפוליטית שלו, ולא למען הציבור. המנהיג משתמש באמצעים פופוליסטיים ודמוגוגים כדי לשכנע את הציבור כי הוא מחזיק בשלטון באופן חוקי ולגיטימי, בעוד שבפועל הוא מציב את עצמו מעל לחוק.

חשיבותה של דיקטטורה סמויה מתגלה ביכולתה לשמור על מערכת הדמוקרטיה כפי שהיא, אולם להשתמש בה למען השלטון האישי ולא למען הציבור. בדיקטטורה סמויה, המנהיג יכול להשתמש בכלים של דמוקרטיה כדי להפוך את המדינה לאוטוריטרית, ולהפחית או להסיר כל סוג של אופוזיציה או תחרות בשלטון שלו.

דוגמאות לדיקטטורה סמויה כוללות מקרים בהם מנהיגים השתמשו במערכות הדמוקרטיות כדי להחזיק בשלטון בצורה לא חוקית או דמאגוגית. הדיקטטורה סמויה יכולה להוביל להפקרות של זכויות אדם, חירות אישית, ומערכת משפטית תפקודית ועצמאית. כאשר נרצה לזהות דיקטטורה סמויה במדינה, נדרשים מספר נתונים ואיפיונים שיכולים להצביע על היכרות עם התהליכים הפוליטיים והחברתיים באותה מדינה. כמה מתוך הנתונים המרכזיים שיש לקחת בחשבון כאשר מתנהגים בשאלה האם יש דיקטטורה סמויה במדינה הם:

1. **חופש הביטוי והתקשורת:** ניכרות מגבלות על חופש הביטוי והתקשורת, כגון צנזורה ודיכוי של דעות פוליטיות או תקשורת עצמאית.

2. **מעקב ובקרה על האזרחים:** פעולות מדינה שמטרתן מעקב ובקרה על אזרחי המדינה, כולל ריגול, חקירות פוליטיות, ושימוש באפליה מול מתנגדים פוליטיים.

3. **מניעת חופשות אזרחיות:** הפרטת זכויות וחופשות אזרחיות בנוגע לתנועה חופשית, השקטה והתכנסות, ושימוש באלימות נגד מחאה אזרחית.

4. **התנהלות מערכות המשפט:** השקטת מערכות המשפט והשפלת רמת המשפט במדינה, דיכוי כל ניסיון לערער על השלטון, ושימוש במשטרים ומערכות המשפט למען השלטון.

5. **השקטת אופוזיציה:** שימוש באמצעים פוליטיים ומשפטיים להשקטת אופוזיציה והתנגדות פוליטית.

6. **הכוח הבלתי מוגבל של המנהיג:** סמכות אישית והכוח הבלתי מוגבל של המנהיג או הרשות המרכזית במדינה להחלטות פוליטיות ומערכתיות.

באופן כללי, ניתן לזהות דיקטטורה סמויה כאשר ישנם איבודי חופש ודמוקרטיה במדינה, ובמקביל קיימת הטבעת תחושת חשש ואי-אמון על חופש הביטוי והזכויות האזרחיות.דיקטטורה סמויה, לעיתים חופש הביטוי נשמר פורמלית, אך בפועל ישנם הגבלות ומניעות של אנשים מלבטא דעות פוליטיות נגד השלטון או לקרוא לשינוי. התקשורת, למשל, עשויה להיות מפוקפקת ונשלטת על ידי השלטון, או שיכולה להיות דרושה רישיון מיוחד לפרסום תכנים מסוימים. גם אנשים פרטיים עשויים להתמצית מלבטא את דעותיהם מפני חשש מתקרית או עונשים מהמשטרה. כך, במרכז דיקטטורה סמויה עשויים להתבטא הגבלות על חופש הביטוי, אף על פי שבצורה פורמלית עשויים להיות קיימים חוקים שמאשרים אותו.

במדינה שבה קיימת דיקטטורה סמויה, השלטון עשוי להשתמש בכלים של תביעת לשון הרע כדי להשתלט על התקשורת ולהפחית את חופש הביטוי. תביעת לשון הרע היא כלי משפטי שבאמצעותו ניתן להפסיק פרסום של מידע או דעות שנחשבות כמסרים שגויים, מזיקים או מעליבים לכיבוד הציבור. השימוש בתביעת לשון הרע על ידי השלטון עשוי לגרום להסיג את דעות האופוזיציה, למנוע פרסומים שיכולים להפעיל לחץ על השלטון, ולהשתלט על הדיון הציבורי כולו על ידי הפסקת פרסום של מידע ודעות אחרות.[עריכת קוד מקור | עריכה]

תביעות לשון הרע לא תמיד קשורות ישירות לשלטון ויכולות להתרחש בזירה אזרחית. אף על פי כן, במדינות בהן קיימת דיקטטורה סמויה, השלטון יכול להשתמש במערכת המשפט לצורך השתיקה של אויבים פוליטיים וקולות אופוזיציוניים. באופן כללי, השימוש בתביעות לשון הרע על ידי השלטון יכול לשמש ככלי להשתיקה ולפיכך להפחית את חופש הביטוי ולהגביל את פעילותם של אנשים וארגונים המנסים להביע דעות או לנסות לשנות את המציאות הפוליטית.[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוזיציה: ייתכן שיהיה כזה המצב, בו ראש האופוזיציה אינו מודע לעובדה שהוא משרת את השלטון וכי הוא נעשה שימוש על ידי השלטון כדי לשמר את עמדותיו. זה יכול לקרות כתוצאה ממגוון של סיבות, כולל חוסר הבנה מלאה של המצב הפוליטי, התנהגות מניעים אישיים, או אפילו טעות בהערכת המציאות. תוצאת המצב הזה עשויה להיות התקדמות של מדיניות ציבורית או פעולות פוליטיות שמטרתן לשמר את עמדותיו של ראש האופוזיציה ואינן משרתות את האינטרסים האמיתיים של הציבור או האופוזיציה. ופוזיציה בובות" הוא מונח שמתייחס למצב בו קבוצה או אדם פרטי מייצג את האופוזיציה, אך בפועל הם נשלטים ומופנים על ידי השלטון. במונח זה, האופוזיציה משמשת כדמות או גורם פוליטי המשמש כסוכן לצורך תיאום או מניעת יריבה בתחרות פוליטית.בעצם, כשמדובר ב"אופוזיציה בובות", הגורם הזה מסתיר את האינטרסים והשליטה של השלטון ומעמיד אדם או קבוצה במאבק פוליטי כדי להפיל אותם או להשיג מטרה מסוימת. בזמן הזה, השלטון מתנהג כאילו יש לו אופוזיציה רצינית ומתמודד עם האתגרים שהיא מעמידה בפניו, בעוד שבפועל, האופוזיציה הופכת לכלי בידי השלטון למען שמירה על השלטון והשקטה.

בדיקטטורה סמויה ניתן לראות שליטה בכל גורמי הכוח, כולל הצבא, ארגוני הביון, מיליציות פנימיות ומערכות המשפט. השלטון בדיקטטורה סמויה משתמש באופן נרחב במונים ובאמצעים שונים כדי להבטיח את שליטתו ולשמור על הסדר הקיים. כלי השליטה הם נעימים ומגוונים, והם כוללים מעצרים רגילים ופוליטיים, שימוש באלימות נגד אויבי השלטון, והשתמשות במערכת המשפט למען המטרות הפוליטיות של השלטון. בדרך כלל, מערכת המשפט משמשת ככלי להשלטה ולמען השימור של סדר המערכת, והיא נמצאת תחת שליטת השלטון. כתוצאה מכך, היא עשויה לתמוך בפעולות של השלטון ולא לפעול באופן עצמאי או נאות לעקרונות המשפטיים.

בחירות וסקרים :במסגרת דיקטטורה סמויה, השלטון יכול להשתמש בסקרים ובמחקרי חברה באופן מניפולטיבי כדי להשפיע על התוצאות של הבחירות ולהוריד את התמיכה במועמדים חזקים או פוטנציאליים שיוכלו לגרוף יותר קולות נגד השלטון הקיים. השלטון עשוי להשפיע על הסקרים על ידי כוונות הוטעה או תנאי מחקר מוטעים, התעלמות מתוצאות שאינן מועילות לצורך, או אפשרויות פרסום של תוצאות סקר באופן שיוביל לשינויים בתמיכה הציבורית. בכך, השלטון מנסה להשפיע על הבחירות ולהעדיף מועמדים שיתנגדו לו בפחות מידה או יתמכו במדיניותו.השלטון ישתמש בכלים שונים כדי לשקף תמיכה וליצור את הרושם של תמיכה רחבה במדיניותו או בשלטונו. סקרים ומחקרי חברה יכולים לשמש ככלי בידי השלטון כדי ליצור את הרושם של תמיכה רחבה במדיניותו או בשלטונו. השלטון עשוי להשפיע על תוצאות הסקרים ישירות או באופן עקיף, לדוגמה על ידי דריסת נתונים לא מועילים, הפרת הסודיות, או הפקת תוצאות שקריות. בכך, ניתן להפעיל השפעה על דעת הציבור וליצור את הרושם שהמדינה פועלת לפי רצונו של הציבור, במקרה הזה יכול להיות השלטון..

שליטה על הכלכלה : בדיקטטורה סמויה השלטון שולט ברוב גורמי הכלכלה והרגולציה במדינה. זה כולל שליטה במערכת הבנקאות, חוקיות השקעות, תנועת הכספים, ריביות, מיסים, ומדיניות מטבעית. השלטון יכול להשתמש בכוח הכלכלי כדי לחזק את עמדתו ולשמור על שליטה פוליטית. הוא יכול להשתמש באמצעים כגון רגולציה, ריגולציה, פרויקטים תשתיות והענקת היתרים עסקיים כדי להשפיע על האזרחים, על עסקים, ועל קבוצות עניים או מושפעות במדינה. השלטון יכול גם להשתמש ברזולוציה לפי סקטורים כדי לתמוך בקבוצות תומכות או להעניש קבוצות מתנגדות. השלטון יכול להשתמש בבנק המרכזי ככלי להשפעה על הכלכלה ועל עסקים גדולים. זה יכול לכלול ניהול של ריביות והעברת כספים במטרה ליצירת תנאים כלכליים מבוקרים או נכונים להשלטון, או להשתמש בהוראות מטבעיות כדי להפחית או להגביר את הסיכון הפיננסי של עסקים ספציפיים. בנוסף, השלטון עשוי להשתמש במדיניות כספית כדי לעצור או לקדם פרויקטים תשתיתיים או עסקיים שיכולים לשפוך על השלטון פוליטיות. הכלים הכלכליים כאלה מסייעים לשלטון להפעיל רמה נרחבת של שליטה על הכלכלה ועל החברה בכלל, ויכולים לשמש כדי להעביר הוראות פוליטיות או להשתלט על קבוצות או עסקים מסוימים.

בדיקטטורה סמויה, השלטון משתמש באנשי עסקים מחול כדי לחזק את השלטון שלו ולהקדים כל מתנגדות אפשרית. אנשי העסקים המחולים נותנים תמיכה כלכלית ופוליטית לשלטון, בעקבות זה, הם יכולים לקבל טיפול מועדף מהשלטון, כגון קידום עסקים שלהם, רישוי עסקים וכו'. בעקבות זה, הם רגילים לקבל יתרונות מסוימים והגנות מצד השלטון, ועשויים להפוך לחסות ותומכים במדיניותו של השלטון. בדרך כלל, אנשי העסקים המחולים עשויים להקדים את רווחי עצמם ואת התנאים העסקיים שלהם מעל נינוחות החברה כולה, ועשויים להיות חלק מתוך הביטחון הכלכלי של השלטון ולתת כח יותר גדול לשלטון על העסקים .


השלטון עשוי להשתמש באנשי דעת ובמנהיגים מובילים כדי להשפיע על אוכלוסיות גדולות ולייבא את המסרים שלו. אנשי הדעת המובילים והמנהיגים הם דמויות חשובות בחברה המודעת ומקור השפעה רב על הדעות והתפיסות של הציבור. השלטון עשוי להשתמש בהם כדי לקדם את מסריו, להוביל קמפיינים פוליטיים, ולהפיץ פרסומות והודעות שמחזקות את רצונותיו. על ידי השימוש באנשי דעת ומנהיגים מובילים, השלטון מנסה לקבל את תמיכתם ואת קריאותיהם של האוכלוסיות הרבות שהם מייצגים.


פתיחת חקירות בחול : בדיקטטורה סמויה, השלטון עשוי להשתמש בארגוני ביון ככלי לפתיחת בחקירות בחול ולהשפעה על בעלי שליטה בחבורות גדולות או במערכת הבנקאית. זה עשוי לכלול שימוש במניפולציה משפטית על מנת להשפיע על דעת הציבור ולהזיז או להסיר עומדים בראש חבורות או מערכות בנקאיות שלא מתאימים לשלטון. כך, השלטון עשוי להשתמש באורגנים או בחוקרים פרטיים כדי לאסוף מידע ולהביא ראיות נגד בעלי השליטה בכדי להשתמש בהם במערכת המשפט או לפרסם אותם ברצונו של השלטון.


בדיקטטורה סמויה, השלטון יכול להשתמש במערכות מודרניות לריגול ולאיסוף מידע על אנשי הציבור ועל יריביו הפוליטיים. באמצעות אספקת מידע זה, השלטון מקבל כלים לפריצת דרך ולשליטה על אוכלוסייה ועל פעילותם. זה יכול להיות דרך מערכות מתקדמות של ריגול אלקטרוני, מעקב דיגיטלי, או אפילו ניתוח מידע מורכב על רקעי חברתיים ופוליטיים. כל זאת נעשית במטרה לשמור על שלטון הרוב ולפרוח על חשבון האופוזיציה והיריבים הפוליטיים.


תקשורת ותקשורת זרה : בדיקטטורה סמויה, השלטון יכול להשתמש בתקשורת זרה כדי לצדק את הפעולות והמדיניות שלו, ולהשפיע על דעת הציבור גם פנימי וגם הבינלאומי. השלטון עשוי להשתמש בתקשורת זרה לצרכים שלו. תקשורת שעובדת תחת שלטון דיקטטורי סמוי מהווה כלי עיקרי לשיפוט הציבור ולשמירה על השלטון הקיים. בניגוד לדיקטטורה הפשוטה, שבה ניכר וניתן לזהות בצורה ברורה את השלטון האוטוקרטי ואת מושגיו, בדיקטטורה סמויה השלטון משתמש באמצעים עדינים יותר לשליטה ולהשפעה.

תקשורת תחת דיקטטורה סמויה עשויה להיות חלק מתוך מערכת התקשורת הציבורית הרגילה, ולהפיק תכנים שמסתירים את הצד האוטוריטרי של השלטון. לדוגמה, תוכניות חדשות ותוכניות טלוויזיה יכולות להפיק תוכן שמשווה את השלטון לטובת האוכלוסייה, ולהתעלם מהרקע האוטוריטרי של המשטר.

בנוסף, תקשורת תחת דיקטטורה סמויה יכולה להיות מבוססת על פלטפורמות דיגיטליות ורשתות חברתיות, שבהן השלטון משתמש בתוכן מנוקד, שיטוטים והשפעה לצורך שימור השלטון הקיים. כמו כן, יכולה להתערער על עובדי התקשורת ועיתונאים המנסים להביע אופזיציה או לחשוף פרטים נוספים.

הפרסום והפיזור של פרסומים שונים מאפשרים לדיקטטורה סמויה להשיג מטרות של שיפוט הציבור ושליטה על הדעה הציבורית, בלי להיבהל ולהגרום להתנגדות נרחבת.

הפגנות נגד ובעד השלטון :

1. **קידום תיעוד של הפגנות מוכרות ושימוש בהן לצורך הצגת דמוקרטיה:** השלטון יכול לארגן או לאפשר הפגנות שנראות כאילו הן ידיעות חופשיות במסגרת מדינה דמוקרטית, אך בעצם לשמש אותן ככלי להצגת הדמוקרטיה ולסייע בחטיפת התמונה הציבורית.

2. **הובלת הפגנות כדי ליצור תמונה של דמוקרטיה מוגבלת:** השלטון יכול להפנות או לסייע בהובלת הפגנות כדי ליצור תמונת שליטה ונורמליות ולהציג את עצמו כמדינה דמוקרטית שמקשיבה לקול הציבור.

3. **הפגנות של קבוצות שתומכות בשלטון:** השלטון עשוי לארגן הפגנות של קבוצות שתומכות בו, כדי ליצור תמונת שכנוע ולהציג את התמיכה בשלטון כחזקה ונרחבת.