לדלג לתוכן

טיוטה:הפסקת לחימה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפסקת לחימה- מצב בו שני צדדים אויבים מסכים על הפסקה במלחמה

הפסקת לחימה הוא מצב בו שני צדדים הנמצאים במלחמה עושים הסכם על הפסקת הלחימה לאופן זמני או מתמשך, תלוי בסוג ההסכם


סוגי הפסקות לחימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם ארבעה סוגים של הפסקות לחימה המסודרים בדרגות, על פי מטרת ההפסקה.

  • הפוגה

הדרגה הנמוכה ביותר בהפסקות לחימה. מצב בו שני הצדדים מחליטים שלא להילחם לפרק זמן מסוים, לפעמים אף קבוע מראש. בדרך כלל, הפוגה קורית תחת מסווה של איסוף חולים, חגיגת חג מיוחד או צורך זמני אחר, אם כי ברוב המקרים זוהי הפסקת התאוששות בלבד. הכרזת הפוגה אומרת: ״אנחנו עוד נחזור להילחם״

  • הפסקת אש

הפסקת אש הוא מצב שבו שני צדדים מפסיקים להילחם, כדי לנהל שיחות על סיום המלחמה. הפסקת אש היא הפסקה חלקית של הלחימה בלבד, ויכולה להיות חלק מאמנה רשמית אבל יכולה להיחשב גם חלק מהבנות בלתי-רשמיות בין שני הצדדים.

לפעמים צריך זמן לייצובה של הפסקת האש, כי הצדדים עדיין מנסים להגיע לשיפור עמדות של הרגע האחורן. לפעמים ההסכם נובע מהתערבות של גורמים בינלאומיים, לדוגמה האום או מעצמת על.


  • שביתת נשק

שביתת נשק היא סיום רשמי ושלם של הלחימה בעקבות הסכם בין שני הצדדים, אם כי יכול להיות מצב בו אחת מהמדינות שוברת את ההסכם, אך נחשב להסכם חזק.

  • הסכם שלום

מצב קבוע בו שתי מדינות קובעות כי מעתה ועד עולם לא ילחמו, עם הסכמות בנוגע לגבולות של כל מדינה, פתרון לסכסוכים עתידיים, הסכמים בנוגע לשבויים ופליטים ועוד הסכמות. הסכם שלום הוא ההסכם החזק ביותר בהסכמי הפסקות מלחמה, והכנותו עשויה לקחת חודשים ואפילו שנים