טיוטה:השערות על ספרות העולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השערות על ספרות העולם (באנגלית "Conjectures on World Literature") הוא מאמר משנת 2000 מאת חוקר הספרות והתאורטיקן פרנקו מורטי, בו הוא הציע הרחבת טווח העיסוק של ביקורת הספרות אל מעבר לקנון הספרותי האירופאי[1]. בין המושגים החשובים שהוא טבע במאמר המושג "קריאה רחוקה" (אנ'). מאמר זה ואחרים, של מורטי ומבקרי ספרות נוספים הפונים אל עבר המחקר הכמותני של הספרות, הפכו החל משנות ה-80 עקרונות יסוד בתחום הידע המכונה מדעי הרוח הדיגיטליים. המאמר תורגם לעברית ופורסם בשנת 2010 בכתב העת הישראלי לספרות ולתיאוריה "אות"[2].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד תומאס קון, מארק אולסן ואחרים, מורטי היה בין חוקרי הספרות הראשונים שקראו לאמץ מתודות כמותניות. בהמשך הפך דמות מפתח בביקורת הספרות בזיקה עם השיח הדיגיטילי בהקשר זה. במאמר זה, ובמאמרים אחרים בהם פיתח רעיונות אלה בהמשך, מורטי הציע שינוי מתודולוגי בחקר הספרות והנחות היסוד שלו. גישה זו אומצה על ידי ה"הומניסטים הדיגיטליים".

המאמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורטי הציע צורת קריאה הכולת יצירות שלא נקראו, במיוחד אלה שהן מחוץ לקנון הספרותי האירופאי - קורפוס טקסטים ספרותיים, שבעקבות מרגרט כהן, הוא כינה "הלא נקרא הגדול" (באנגלית: "the great unread"), או "בית המטבחיים של הספרות" (באנגלית: "the Slaughterhouse of Literature")[3].

הרשו לי לומר זאת במילים פשוטות: הספרות ההשוואתית לא עמדה בציפיות הללו. למעשה היא נותרה מפעל אינטלקטואלי צנוע בהרבה הכבול לגבולות מערב אירופה ופעילותו מתרחשת בעיקר סביב נהר הריין (פילולוגים גרמנים שחוקרים ספרות צרפתית). לא הרבה מעבר לכך.

פרנקו מורטי, השערות על ספרות העולם (עמ' 227)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Franco Moretti, Conjuntures on World Literature, New Left Review 1/January-February, 2000, עמ' 54-68
  2. ^ פרנקו מורטי (תרגם: אריאל אולמרט), השערות על ספרות העולם, אות: כתב עת לספרות ולתיאוריה 1/סתיו 2010, מרכז קיפ לחקר הספרות והתרבות העברית, אוניברסיטת תל אביב, עמ' 227-241
  3. ^ Franco Moretty, The Slaughterhous of Literature, Modern Lnaguage Quarterly 61:1, 2000, עמ' 207-227