טיוטה:וארונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

וארונה היה ישות הינדואית אשר מקושרת אם השמיים אך לאחר מיכן לים. וארונה הוא בין הדמויות העתיקות ביותר בספרות הוודית ולכן יש עליו סיפורים רבים.

וארונה הוא בנו של קאשיאפה (אחד משבעת החכמים הקדומים) ובעלה של וארוני אלת היין והחוכמה ביחד הם שולטים במעמקי הים. הוהנה (חיית רכיבה שמימית) של וארונה הוא מקרה אך בגרסאות אחרות הוא סרטן ענק. נשקו של וארונה הוא פאשה (סוג של לולאה) ויש אומרים שהו אביה של ושיסטה.

בשכבה המוקדמת של הריגבדה וארונה הוא אל החוק המוסרי והמעניש של כל החוטאים ולאחר מיכן הוא מצוין גם כאל המערב. מפני שהיה מיוחס פעם לאל השמיים יש הטוענים שהיה פעם מלך האלים אך הובס בידי אינדרה ויש אפילו שאומרים שוארונה הוא גילגול של אינדרה בים.

וארונה מוזכר גם באפוס רמאיאנה שם יש דיאלוג בין ראמה לוארונה. בסיפור ראמה רוצה לחצות את האוקיינוס בשביל להגיעה ללנקה ממלכתו של רוואנה בשביל להציל את אשתו סיטה. במשך שלושה ימים ושלושה לילות ראמה מיתפלל לוארונה אך האל לא מגיב. לבסוף ראמה אומר לאחיו לקשמנה שאם האל לא מבין בטפילות עדינות הוא יבין באלימות קשה. בבוקר הרביעי ראמה הכועס מתכנן לישרוף את האוקיינוס כולו בשביל שהוא וצבא הקופים שלו יוכלו להגיעה אל לנקה. לאחר שראמה יורה כמה חצים וארונה הגדול עולה מין הים ואומר לראמה שהים אפכפך עמוק ולא ניתן לשינוי לכן אינו יכול לחצות אותו אבל וארונה כן עוזר לראמה לבנות גשר עד ללנקה.