טיוטה:טאן דון (מלחין סיני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תבנית {{מוזיקאי}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

טאן דון (בסינית: 谭盾; נולד ב-18 באוגוסט 1957) הוא מוזיקאי, מנצח ומלחין סיני.

מנעד יצירותיו של טאן דון חובק מגוון תצורות מוזיקליות: יצירות סימפוניות במתכונת הקלאסית, אופרה, מוזיקה חדישה, מוזיקה לסרטים, מוזיקה אלקטרונית; יצירות פופולריות ויצירות נסיוניות.

ילדות וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טאן דון נולד בכפר במחוז הואן, באזור שבו רווחה במשך כאלף שנים מסורת שמאנית. כשהיה בשנות העשרה, נחתה עליו, כמו סין כולה, מהפכת התרבות של מאו דזה דונג. הוא נשלח יחד עם אלפים רבים לחינוך מחדש ומצא את עצמו עובד בשדות האורז לצד איכרים ממחוז הואנג-ג'ין. אבל דווקא שם, מתוך הקשבה למוזיקה של אותם איכרים ותוך נטייתו למוזיקה, נעשה למי שדאג לשימור המוזיקה. כעבור כשנתיים באותו מחנה, הוא צורף לקבוצה מתוך האופרה הסינית שגייסה מוזיקאים חדשים במקומם של עשרות האמנים שנהרגו בזמן מהפכת התרבות.

לאחר שהמהפכה הסתיימה, נפתח מחדש הקונסרבטוריון המרכזי של סין וטאן דון היה אחד מתוך ה-30 שהתקבלו ללימודים. שם פגש רשימה נכבדה של מוזיקאים שבאו לסין כמרצים אורחים, בניהם אלכסנדר גהר, ג'ורג קראם, הנס ורנר הנצה, טורו טקמיטסו, איסאנג יון וצ'ו ון צ'ונג. באמצעותם נחשף טאן דון למוזיקה הבינלאומית.

תוך שנים ספורות היה דון המלחין הסיני הראשון שזכה בפרס בינלאומי ובמוניטין בארצו. באמצע שנות ה-80 הגיע לארצות הברית ולמד את המוזיקה של ג'ון קייג'. מהעשור האחרון של המאה ה-20 הולך שמו לפניו כמלחין של כל הסוגות, החל מאופרות עתירות משתתפים וניסיוניות, דרך יצירות לתזמורות בהרכבים שונים ומוזיקה לתיאטרון.

סגנון מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחום שאותו מעניין טאן דון הוא 'מוזיקה אורגנית'. מסוף שנות ה-80 עוסק טאן דון ביצירות שהפקות הקול שלהן מוצאן מכלים 'לא קונבנציונליים' כך, למשל, חיבר בשנת 1989 את 'צורות סאונד' ובה מוזיקאים 'מנגנים' על מים, על נייר ועל עצמים מקרמיקה. המים חוזרים אצלו ביצירה כנגן שמפיק קולות שונים של מים כולל אמבט, גונג של מים, בקבוקי סודה ועוד. לזכרו של יוהאן סבסטיאן באך, חיבר דון את 'הפסיון למים בעקבות מתאוס' - יצירה שבה לצד נגנים וזמרים, יש מוזיקאים שמפיקים צלילי מים ממכשירים אלקטרוניים. הקונצ'רטו הבא במסגרת הזאת היה 'קונצ'רטו לנייר'.

בתחום המוזיקה לסרטים זכה להישגים, בהם מספר מועמדויות לפרס האוסקר וזכייה באוסקר למוזיקה שחיבר לסרט "נמר, דרקון".

בשנת 2008 הלחין סימפוניה אינטרנטית המבוססת על ארואיקה עבור התזמורת הסימפונית של יוטיוב.

בשנת 2020 ניגנה התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ביצוע בכורה ישראלי ליצירתו "דמעות הטבע" שהוא קונצ'רטו לכלי הקשה ותזמורת ובהשתתפות הסולן חן צימבליסטה.