טיוטה:טדומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טדומה (שיטת טדומה) היא שיטה שאיתה עיוורים - חירשים יכולים לתקשר ולהבין מה אומרים להם בה הם נוגעים בשפתיהם של מי שהם מדברים איתו ואז מרגישים את התנודות והתזוזות ולפי התנודות הם יכולים להבין איזה מילה אמרו (דומה מאוד לקריאת שפתיים רק שעיוורים - חירשים לא יכולים לראות את תזוזת השפתיים ולכן הם ממשים אותה במקום בעזרת חוש המישוש שלא פגום בהם.

תדומה היא שיטת תקשורת המשמשת אנשים עיוורים חירשים ,  בה האדם העיוור החרש מניח את אגודלו על שפתיו של הרמקול ועל אצבעותיו לאורך קו הלסת. שלוש האצבעות האמצעיות נופלות לרוב לאורך לחיי הרמקול כשהאצבע הקטנה מרימה את תנודות גרונו של הדובר. לעיתים מכונה זאת 'שפתון מישוש', שכן האדם החירש העיוור מרגיש את תנועת השפתיים, כמו גם רטט של מיתרי הקול, נפיחות בלחיים והאוויר החם המופק על ידי צלילי האף כמו 'N' ו- ' M'.  ישנם וריאציות במיקום הידיים, וזו שיטה שלעתים משתמשים על ידי אנשים לתמיכה בשמיעתם שנותרה.

במקרים מסוימים, במיוחד אם הדובר יודע שפת סימנים, העיוור החירש עשוי להשתמש בשיטת טאדומה ביד אחת, מרגיש את פני הדובר; ובאותו הזמן, העיוור החירש עשוי להשתמש בידו השנייה כדי לחוש שהדובר חותם על אותן מילים. באופן זה, שתי השיטות מחזקות זו את זו, ומעניקות לאדם החירש-עיוור סיכוי טוב יותר להבין מה הדובר מנסה לתקשר. בנוסף, שיטת תדומה יכולה לספק לאדם העיוור חרשים קשר הדוק יותר לדיבור ממה שהיה יכול להיות אחרת. זה יכול, בתורם, לסייע להם לשמור על כישורי דיבור שפיתחו לפני חירשתם, ובמקרים מיוחדים ללמוד כיצד לדבר מילים חדשות לגמרי.

שיטת Tadoma הומצאה על ידי המורה האמריקאי הסופי אלקורן ופתחה בבית הספר פרקינס לעיוורים ב מסצ'וסטס . זה נקרא על שם שני הילדים הראשונים שאליהם נלמד: וינתרופ "טאד" צ'פמן ואומה סימפסון. קיווה שהתלמידים ילמדו לדבר על ידי ניסיון לשחזר את מה שהם הרגישו על פני הדובר וגרונו תוך שהם נוגעים בפניהם שלהם.

זוהי שיטה קשה ללמוד ולהשתמש בה, ולעתים נדירות משתמשים בה בימינו. עם זאת, מספר מצומצם של אנשים חרשים-עיוורים משתמשים בהצלחה בתדומה בתקשורת יומיומית. הלן קלר השתמשה גם בצורת טדומה.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/transcoded/c/cf/How_Helen_Keller_Learned_To_Talk.webm/How_Helen_Keller_Learned_To_Talk.webm.360p.vp9.webm