טיוטה:טל ששון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*טל ששון* - *שמו של סופר צרפתי יהודי שחי במאה ה-15*

טל ששון (בצרפתית: tel souson) נולד בשנת 1429 לרקדנית מארי ששון ולעיתונאי ג'רמי ששון. משפחתו של טל ששון - מוצאה ספרדי, סבו של טל ששון היגר לצרפת במאה ה-14 כדי להתרחק מהאנטישמיות הגוברת בספרד. טל התחנך באוניברסיטת הפריזאית, ולמד ספרות וכתיבה. בשנותיו המוקדמות הוא לימד באוניברסיטה בפריז ספרות. כשהיה בן 35, טל פרש מתחום ההוראה והתחיל לכתוב ולפרסם ספרים רבים, ספרו הראשון "מדוע המוות" יצא לאור בשנת 1465 ותורגם לשפות רבות. ספריו המפורסמים היו "ההתשה", "חיי דלקנות" ו"ברלין". רוב ספריו היו ספרי סיפורת שמספרים סיפור שתפקידו לבקר את החברה ולהציב אותה בפני שאלות חשובות, הרבה מספריו עסקו באנטישמיות הרבה באירופה של התקופה וביקרו אותה. ששון, נחשב כיום כאחד מהסופרים הגדולים של התקופה באירופה, וספריו זוכים להרבה הצלחה גם כיום. טל ששון נפטר בשנת 1489 כבן 60.

שנותיו הראשונות של טל ששון[עריכת קוד מקור | עריכה]

טל ששון בילדותו, למד בבית הספר הקהילתי "nous" בעיר פריז. מגיל קטן, טל גילה עניין רב מאוד בספרות, מסופר כי הוא היה מבלה את כל זמנו בקריאת ספרים מכל נושא. בשנות העשרים המוקדמות שלו הוא החל ללמוד באוניברסיטה ספרות וכתיבה, וסיים תואר ראשון בספרות ותואר שני בהוראת ספרות. בשנות העשרים המאוחרות שלו הוא החל לעבוד באוניברסיטה בה למד, כפרופסור לספרות. לאחר שהוא לימד באוניברסיטה 7 שנים שלמות, בעקבות אלימות אנטישמית שהוא נתקל בה - הוא החליט לעזוב את מקצוע ההוראה ולהתחיל לכתוב ספרים על מנת לבקר את האנטישמיות באירופה. ספרו הראשון היה "מדוע המוות" שביקר את האנטישמיות באירופה דרך סיפור רומנטי בין יהודי לנוצרייה צרפתיים. כשהיה בן 36 הוא התחתן עם קלייר בזיל, אישה נוצרייה, הם הולידו 6 ילדים. רבים מהקהילה היהודית בצרפת מחו על כך שהוא התחתן עם גוייה.

מוזיאון טל ששון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיאון טל ששון הוא מוזיאון בעיר נאנט בצרפת, אשר מציג את חלק מיצירותיו של טל ששון ואת אודות חייו. המוזיאון נפתח בשנת 1960, לפני הפתיחה נשמעו הרבה קולות התנגדות בעיקר מקרב קהילות אנטישמיות בצרפת. המוזיאון הוקם כחלק מניסיון שותפות וגישור בין ישראל לצרפת. בשנת 1995, קבוצה של 3 נערים אנטישמים התגנבה למוזיאון בשעת לילה מאוחרת והשמידה חלק מהמיצגים במוזיאון, הנערים נשפטו למאסר של 3 שנים בבית מעצר לקטינים.

שנותיו האחרונות של טל ששון[עריכת קוד מקור | עריכה]

טל ששון יצר כ-40 סיפורים וספרים שונים במהלך חייו. הוא נפטר כבן 60.