טיוטה:יהודה מוסל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יהודה מוסל (1891-1944)טייל, מאייר וסופר הולנדי. יליד אמסטרדם ,בן למשפחה ענפה בעיר. בן של חזן. למד בבית הספר לאדריכלות בעיר והתמחה בציור. ב 1911 יצא למסע מהולנד דרך אירופה למזרח התיכון ביחד עם 3 חברים, אחד מהם, פרנץ ון דר הורן, נוצרי לומד כמורה. כולם טבעונים, פציפיסטים דוברי אספרנטו. בארץ התפרנסו כפועלים במושבות היהודים וממכירת גלויות שמוסל אייר. הוא היה עד להתנגשות בין אגודת השומר לתושבי זנגוריה. מוסל לא נדבק בחיידק הציוני אך התרשם מאד לטובה מההתיישבות היהודית בארץ ישראל.

כשפרצה מלחמת העולם הראשונה נדרש על ידי השלטונות הטורקיים לעזוב את הארץ. הוא ביקש להמשיך במסע לכיוון אריתריאה אך נעצר על ידי הבריטים ונאלץ לחזור לאמסטרדם. חברו הנוצרי, פרנץ, נשאר בארץ ואף נלחם בקרב תל חי. השניים המשיכו להתכתב. לאחר תום המלחמה יצא למסע במרוקו רכוב על אופניים עם ידידה וכששב להולנד פרסם שני ספרים אודות המסעות שערך מלויים באיורים שלו. אחד מהם- 'פועל יום בארץ הקודש' יצא לאור בעברית על ידי רחוקי משפחתו בישראל ומהווה תמונה משקפת את ההתיישבות היהודית בפלסטינה בשלהי ימי האימפריה העות'מאנית. הוא נישא לנוצריה והביא שלושה בנים לעולם. עם כיבוש הולנד על ידי הנאצים הוא התגרש על מנת להציל את משפחתו מגורל מר. הוא התחבא במקום מסתור אך נבגד על ידי שכן, ולאחר זמן מה נשלח לאושויץ שם נספה.

לאחר המלחמה עברה משפחתו לאוסטרליה ובניו היו לטיילים ברחבי היבשת. ב 2011,במלאת מאה שנה למסע שערכה הקבוצה, התקימה תערוכה במוזיאון היהודי באמסטרדם ב 2016 הונחה אבן נגף ליד ביתו ממנו גורש לאושויץ.