טיוטה:כביש אבוד (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הכביש האבוד הוא סרט נאו-נואר משנת 1997 בבימויו של דייוויד לינץ ונכתב יחד על ידי לינץ ובארי גיפפורד. זה מככב ביל פולמן, פטרישיה ארקט, בלתאזר גטי ורוברט בלייק. הסרט עוקב אחר מוזיקאי (פולמן) שמתחיל לקבל קלטות VHS מסתוריות שלו ושל אשתו (ארקט) בביתם, ומורשע פתאום ברצח, שלאחריו הוא נעלם באופן בלתי מוסבר ובמקומו מופיע מכונאי צעיר (Getty) המוביל. חיים אחרים.

הכביש האבוד מומן על ידי חברת ההפקה הצרפתית Ciby 2000 ונורה ברובו בלוס אנג'לס, שם שיתף פעולה לינץ עם המפיק התכוף מרי סוויני והקולנוע הצלם פיטר דמינג. לינץ תיאר את הסרט כ"פוגה פסיכוגנית "ולא כסיפור הגיוני באופן קונבנציונלי, בעוד שבמבנה העלילתי הסוריאליסטי של הסרט דמו לרצועת מבוביוס. פסקול הסרט, שהופק על ידי טרנט רזנור, מציג ציון מקורי של אנג'לו בדלמנטי ובארי אדמסון, וכן תרומות של אמנים ובהם דייוויד בואי, מרילין מנסון, רמשטיין, ניין אינץ 'ציפורניים והדלעות המרסקות.

עם שחרורו, הכביש האבוד קיבל ביקורות מעורבות והשיג 3.7 מיליון דולר בצפון אמריקה לאחר ריצה צנועה של שלושה שבועות. מרבית המבקרים ביטלו את הסרט בתחילה כבלתי אחיד, אך מאז הוא משך פולחן בעקבות שבחים ביקורתיים, כמו גם עניין מלומד. הכביש האבוד הוא הראשון מבין שלושת סרטי לינץ 'שהוצבו בלוס אנג'לס, ואחריהם מולהולנד דרייב בשנת 2001 ואינפריית היבשת בשנת 2006. בשנת 2003 עיבד את הסרט לאופרה על ידי המלחינה האוסטרית אולגה נוירט.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום אחד, פרד מדיסון, סקסופוניסט מלוס אנג'לס, מקבל הודעה באינטרקום של ביתו: "דיק לורן מת". למחרת בבוקר, אשתו רנה מוצאת VHSסרט על המרפסת שלהם ובו סרטון של הבית שלהם. לאחר קיום יחסי מין, פרד רואה את פניו של רנה כמו של זקן חיוור, ואז מספר לה שהיה לו חלום על מישהו שדומה לה המותקפת. ככל שחולפים הימים, מגיעים קלטות נוספות המראות צילומים מהם ישנים במיטתם. פרד ורנה מתקשרים למשטרה אך הבלשים אינם מציעים עזרה. פרד ורנה משתתפים במסיבה שנזרקת על ידי חברתה אנדי. איש המסתורין פרד חלם לגישות לפרד, בטענה שפגש אותו בעבר. האיש אומר אז שהוא נמצא בביתו של פרד באותו הרגע ועונה לטלפון הבית כשפרד מתקשר אליו. פרד לומד מאנדי שהאיש הוא חבר של דיק לורן. מבועת, פרד עוזב את המסיבה עם רנה. למחרת בבוקר, מגיע קלטת נוספת ופרד צופה בו לבד. למרבה הזוועה, זה מראה שהוא מרחף מעל רנה ' הגוף המפורק. הוא נידון למוות בגין רצח.

בעודו נמצא בשורת מוות, פרד סובל מכאבי ראש וחזיונות של "איש המסתורין" ותא בוער במדבר. במהלך בדיקת תאים, הסוהר מגלה שהאיש בתאו של פרד הוא כיום פיט דייטון, מכונאי רכב צעיר. אף על פי שפיט משוחרר לטיפול הוריו, אחריו שני בלשים שמנסים לברר אודותיו יותר. למחרת, פיט חוזר לעבוד במוסך בו הגנגסטר מר אדי מבקש ממנו לתקן את מכוניתו. מר אדי לוקח את פיט לסיבוב, ובמהלכו עדים פיט למר אדי הפיל את חזה הזנב. למחרת, מר אדי חוזר למוסך עם הפילגש שלו, אליס ווייקפילד, ו שלו קדילאקבשביל שפיט יתקן. בהמשך אליס חוזרת לבדה למוסך ומזמינה את פיט לארוחת ערב. כאשר פיט ואליס פותחים רומן, היא חוששת שמר אדי חושד בהם, ורוקח תוכנית לשדוד את חברתה אנדי ולעזוב את העיר. אליס מגלה גם לפיט שמר אדי הוא למעשה מפיק פורנו חובב בשם דיק לורן. פיט מקבל שיחת טלפון ממר אדי ואיש המסתורין, מה שמפחיד את פיט עד כדי כך שהוא מחליט להמשיך עם התוכנית של אליס. פיט מארב את אנדי והורג אותו בטעות, לפני שהוא מבחין בתצלום שמראה את אליס ורנה יחד. מאוחר יותר, כשהמשטרה נמצאת בבית החוקרת את מותו של אנדי, אליס נעדרת באופן בלתי מוסבר מהתמונה.

פיט ואליס מגיעים לבקתה ריקה במדבר ומתחילים לקיים יחסי מין בחוץ על החול, שמסתיים בכך שאליס קמה ונעלמת לתא הנוסעים. פיט הופך בחזרה לפרד. לאחר חיפוש בתא הנוסעים הוא פוגש את "איש המסתורין", שמתחיל לצלם ולרדוף אחרי פרד במצלמת וידאו. פרד בורח ונוסע למלון הכביש האבוד, שם הוא מוצא את מר אדי ורנה מקיימים יחסי מין. אחרי שרנה עוזבת, פרד חוטף את מר אדי וחותך את גרונו. איש המסתורין יורה למר אדי ומת ואז לוחש משהו לפרד לפני שהוא נעלם. פרד נוהג לביתו הישן, מזמזם את האינטרקום ואומר: "דיק לורן מת." כששני הבלשים נוסעים לבית, פרד רץ למכוניתו ונוסע, עם הבלשים במרדף.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

כביש מהיר אבוד ביים דייוויד לינץ 'כסרטו העלילתי הראשון מאז התאומים פיקס: אש הולכת איתי, שיצא בשנת 1992 כפרקקל לסדרת הטלוויזיה Twin Peaks. הוא נתקל בביטוי "הכביש האבוד" בספר אנשי הלילה של בארי גיפורד. מכיוון שלינץ 'הכיר את גיפפורד היטב ולפני כן עיבד את הרומן שלו פראי בלב לסרט באותו שם, הוא אמר לסופר שהוא אוהב את זה ככותרת והשניים הסכימו לכתוב תסריט יחד. במקור, לשני הגברים היו רעיונות שונים משלהם לגבי מה שאמור להיות כביש אבוד, ובסופו של דבר דחו זה את זה וגם את שלהם. לינץ 'אמר לו כי במהלך הלילה האחרון של הירי Fire Fire איתי, היה לו מחשבה על קלטות וידאו ועל זוג שנמצא במשבר. רעיון זה יתפתח לחלק הראשון של הסרט עד שפרד מדיסון יושב לשורת מוות. לינץ 'וגיפפורד אז הבינו שצריך להתרחש טרנספורמציה וסיפור אחר, שיהיה בו כמה קישורים לראשון אך גם הוא שונה, התפתח. לקח להם חודש לסיים את התסריט.

כביש מהיר אבוד קיבל השראה חלקית מתיק הרצח של א 'ג'יי סימפסון, שכלל מעצר של אדם שהכחיש רצח. סצנת הפתיחה של הסרט, שם שומע פרד מדיסון את המילים "דיק לורן מת" על האינטרקום שלו, נוצרה בהשראת אירוע מקביל שקרה ללינץ 'בביתו. מכיוון שביתו היה סמוך לביתו של השחקן דייוויד לנדר ושני הגברים בעלי שם פרטי זהה, לינץ 'חשב שהזר כנראה טעה בכתובת. הרעיון של "איש המסתורין" נבע מתחושה של אדם, בין אם אמיתי ובין אם לא, עשה את הרושם שהוא על טבעי ", הסביר לינץ '. הסרט מומן על ידי חברת ההפקה הצרפתית סיבי 2000. ההפקות הא-סימטריות של לינץ', שמשרדיו נמצאים בסמוך לביתו בהוליווד הילס, היה מעורב גם בהפקת הסרט.