טיוטה:כרנך א

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כרנך פירושה העיר המבוצרת, ובשפה המצרית העתיקה היא מכונה أبيت رست כלומר המקום היוקרתי והמכובד ביותר, היא עיר מצרית קטנה הממוקמת על הגדה המזרחית של נהר הנילוס בעיר לוקסור. והיא כוללת את המתחם הדתי החשוב ביותר במצרים העתיקה. זה גם מהווה חלק מהמתחם שנקרא המקדשים העתיקים של תבאי, עליו הכריזה אונסק"ו בשנת 1979 כאתר מורשת. זוהי קבוצה של המקדשים הגדולים במצרים.

מתחם המקדשים בכרנך[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך מאות שנים היה מקום זה המרכז הדתי המשפיע ביותר במצרים, שם נבנה המקדש הראשי לסגידתו של האל אמון, אך אלילים אחרים הוקדשו בשאר המקדשים המצריים הקדומים.

יש את האגם הקדוש ומספר מקדשים ונישות בגדלים קטנים וחדרים ותאים רבים הממוקמים בין החומות המקיפות את אזור המקדש.

המקדש של האל אמון-רא בקרנק שונה בעיקר משאר המקדשים המצריים, שכן הוא מובחן בשני אלמנטים של זמן ומאמץ שהוצאו בבניין בנוסף להרחבה שהתרחשה מאוחר יותר. כפי שאושר על ידי ההיסטוריון היווני דיודורודי ססיליה, שהוא המקדש העתיק ביותר בעיר העתיקה של תבי (כיום לוקסור).

מקדש אמון-רא בכרנך[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקדש מורכב משני חלקים, חלק ישן וחלק מודרני יותר, שכן אנדרטאות, חצרות וכיכרות נוספו בהעתק מושלם. יש לו ציר אנכי על הנילוס, שהוא הציר הראשי, ויש לו מקביל נוסף, ויש תעלה שמגיעה מנהר הנילוס מול נמל שמגיע אליו דרך שני מדרונות, ויש מאגר משני צידיו ומול הערוץ. מהנמל ועד לחצר הראשונה, יש את דרך הראמס. מבנה זה נחשב לצד צידי עבודתה של שושלת עשרים ושניים של פרעה הראשון. שניהם טרם הושלמו ולכן בחצר זו אין כתובות.

מאחורי המבנה הראשון יש את החצר הרחבה של הארמון וחצר מקושתת מכל עבר, ובתוכה ישנם מבנים רבים ושונים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:מקומות קדושים