טיוטה:למידה מתרחבת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

למידה מתרחבת- מודל למידה חדשני שפותח על ידי "ערי חינוך". המודל מתבסס על למידה אישית ולמידה קבוצתית תוך שיתוף בידע חדש ודיון בתובנות של המשתתפים. מאפשר למידה של מומחים כמו גם למידה של "מתחילים" ואף קבוצות הטרוגניות בהרכבן. כל משתתף לומד וגם מלמד במהלך השלבים השונים של הלמידה.

מספר המשתתפים: שניים ומעלה. רצוי שאחד המשתתפים יוביל את הקבוצה דרך השלבים השונים אך לא מחויב.

משך הלמידה: מ-10 דקות עד שעה וחצי (ויותר) בהתאם לזמן הנתון. מפתיע כמה ניתן ללמוד גם בפרקי זמן קצרים.

מה אפשר ללמוד: המודל מאפשר למידה של כל דבר, כל נושא, כל תחום....

שלבים בלמידה מתרחבת:

שלב 1- סבב בחירת נושא זמן- כ-5 דקות כל משתתף המעוניין, מציע נושא ללמידה ומסביר את הצעתו. לקראת סיום הסבב בודקים האם מתגבשת הסכמה בקבוצה. אם לא- מקיימים סבב נוסף עד שמתגבשים על נושא למידה. חלופה סגורה א. מוביל הקבוצה מציג נושא שהוחלט עליו מראש, ללא אפשרות בחירה של המשתתפים ב. בחירה של הקבוצה מתוך רשימת נושאים נתונה ג. שלב 1 מתקיים כמרחב פתוח. הצעות לנושאים נרשמות על הלוח. בשלב מסוים, כשיש מספיק נושאים, המשתתפים בוחרים לאיזו קבוצה הם מעוניינים להצטרף. מי שהציע את הנושא הוא גם מנחה / מוביל הקבוצה. זמן- כ-10–15 דקות

שלב 2- מדד האש זמן- כ-5 דקות מוביל הקבוצה שואל כל אחד מהמשתתפים עד כמה הוא מעוניין ללמוד את הנושא הנבחר (עד כמה בוערת בו התשוקה) מ-1 עד 10.

שלב 3- סבב התמקדות בהיבט אחד של הנושא זמן- כ-10 דקות מוביל הקבוצה שואל את כל אחד מהמשתתפים באיזה היבט / תחום / תת-נושא הוא בוחר למקד את הלמידה שלו סביב הנושא המרכזי. למשל: ההיסטוריה או ההתפתחות של הנושא. הקשר שלו לנושא אחר שמעניין את המשתתף. איך ניתן ליישם את הנושא בתחום כלשהו. ועוד. ואם מספר אנשים רוצים להתמקד באותו היבט זה אפשרי- יהיה מעניין לראות בהמשך אם גם יגיעו לאותן תובנות או יקחו את הידע החדש למקום אחר.

שלב 4- למידה אישית במטרה להעביר את הידע לקבוצה זמן- כ-10–30 דקות. בשלב זה מעמיקים את הלמידה ככל שהזמן מאפשר. כל משתתף לומד את ההיבט שבחר בנושא באיזה אופן שהוא מעוניין. בדרך כלל לומדים דרך הטלפון הנייד. אפשר גם לעיין בספרים. לראיין טלפונית או פנים אל פנים. לכתוב ולסדר ידע אישי קיים. ועוד. כדאי לסכם או לרשום מחשבות, תובנות, מידע ראוי לציון, שיקל על הצגת הדברים בפני הקבוצה.

שלב 5- למידה קבוצתית זמן- כ-10–30 דקות. אפשר להתחיל את החלק הזה עם מדד האש השני או בסיכום חלק זה מוביל הקבוצה מאפשר לכל אחד מהמשתתפים להציג לקבוצה את התובנות שלו מהלמידה. המשתתפים מוזמנים להגיב זה לזה, לשאול את המציג שאלות ולקיים דיון קצר. מוביל הקבוצה מקפיד על הזמנים ורושם את עיקרי הדברים שעלו. לסיום מוביל הקבוצה מזמין את המשתתפים לשתף א. על תובנות ורגשות שעלו בהם במהלך שלבי הלמידה והתרשמותם מהמודל כולו ב. על תובנות ורגשות שעלו בהם מאופן הלמידה שלהם ושל שותפים אחרים ג. אפשר לסיים עם מדד האש השני כאן.

שלב 6- אם מספר קבוצות פועלות במקביל, בשלב זה מובילי הקבוצות מציגים בפני המליאה.