טיוטה:מגילת החירויות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מגילת החירויות (באנגלית:Charter of Liberties)מכונה גם אמנת ההכתרה (באנגלית:Coronation Charter) היא מסמך שכתב הנרי הראשון מלך אנגליה שמחייבת את המלך לדאוג לאצילים שלו, באנשי הכנסיה שלו ובאנשים מסוימים, היא נחשבת גם כ"אבי המגנה כרטה".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

באנגליה שלט מלך בשם ויליאם הראשון, מלך אנגליה היו לו כמה בנים לראשון רוברט השני, דוכס נורמנדיה הוריש את דוכסות נורמנדי לבנו השלישי ויליאם השני הוריש את כס המלכות של אנגליה ולרביעי הנרי הוריש 5000 יורו. כאשר מת ויליאם השני ב2 באוגוסט 1100 היה אמור רוברט לקבל את כס המלכות של אנגליה, אך באותו זמן היה במסע הצלב הראשון לכן הנרי תפס את כס המלכות בשם הנרי הראשון,מלך אנגליה.

סיבות להחתמת המגילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר הומלך עמד בפני בעיה קשה, הברונים והרוזנים לא קיבלו אותו לכן היה צריך להתחבב עליהם והמסמך הוא סוג של הסכם שלום, כי יש בוא המון חוקים שמרצים אותם ונותנים להם כוח שלא קבלו בעבר.

סיכום של המגילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגילה מדברת בעיקר על חוקים חדשים שהנרי המציא, ביטול חוקים של אדוארד המודה, מלך אנגליה שהיה מלך לפניו והשבתת חוקים של ויליאם השני. הוא הסתכסך עם הכנסיה ולכן כתב חוקים לטובתם. הנה החוקים העיקירים במסמך: 1.) הנרי היתחיב שלא לקחת או למכור רכוש של בישוף או של אב מנזר לאחר מותו.

2.)אם כל ברון או רוזן של הנרי ימותו, יורשיו לא ייאלצו לרכוש את הירושה שלהם, אבל יהיה להחזיר אותו בכוח החוק ומותאם אישית.

3.)כל בת של רוזן או ברון של הנרי, שעומדת להתחתן צריך להיתיעץ אם הנרי אבל,הוא אמר שיקשיב להם אבל אסור להם להתחתן עם אחד האויבים שלו.

4.) כל אישה של הברונים של הנרי, שהופך לאלמנה לא תישלל הנדוניה שלה. היא צריכה להיות מותרת להינשא על פי רצונה, כל עוד היא שומרת על שלמות גופה, באופן חוקי.

5.)הנרי מתחיב לפרוע את כל החובות והתחנונים שנגרמו שבגלל האח שלו, פרט לאלה שנעשו כדין באמצעות ירושה.

6.) בהסכמה המשותפת של הברונים של הנרי, הנרי ישמור את כל היערות כפי שנעשה בזמן של של ויליאם הראשון.


7.) הנרי מתחיב לבטל את החוקים של המלך אדוארד המודה.

8.) כל דבר שנלקח מהנרי לאחר מותו של ויליאם יוחזר מייד, ללא קנס. אם זה לא יוחזר, קנס כבד ינתן.