טיוטה:מח"ל 2000

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תוכנית מח"ל 2000- מיועדת עבור מתנדבי או מדריכי חוץ לארץ (ע'ר/לא פעילה).

התוכנית והעמותה נהגו על ידי אבי (אביגדור) נאור בשנת 1984 עבור צעירים יהודים המתנדבים לשרות צבאי, מקהילות יהודיות ברחבי תבל.

הפנייה הייתה אל צעירים יהודים גילאי 17-28±; הם הסכימו להגיע לא'י להתנדב לתקופה של 14 חודשי שירות צבאי; לעיתים גם בתוספת אולפן צבאי של 4 חודשים נוספים דהיינו ל 18 חודשי שירות; כאשר מרביתם ביקשו שירות צבאי קרבי, בד'כ בחיל הנח'ל.

בזמן הגיעם לישראל, לאחר מיון ראשוני, הם עברו תהליך של אזרחות ישראלית זמנית Temporary Resident ; אח'כ בסיוע משרד הביטחון ונהלים קיימים במשרד הפנים, הם עברו בדיקות , הליכי גיוס , שיבוץ , ואח'כ שירות צבאי; שרות , בד'כ במסגרת חי'ר נח'ל -להלן "מח'ל בנח'ל "(יש עלון פרסום ירוק).

בסיום שירותם הצבאי הם נדרשו לשרת 6-12 חודשי שליחות קהילתית בארץ מוצאם; שם, בארץ מוצאם, היטיבו לתאר עבור בני הקהילה היהודית שלהם את החוויה והאמת מזווית הראייה שלהם על א"י , השרות הצבאי, והחברה הישראלית בכלל.

מרבית משתתפי התוכנית עלו לא'י ו/או הפכו למעין "שגרירים צעירים" נלהבים ו/או גרעיני הסברה ישראלית בקהילות משם הגיעו.

התוכנית הוצגה למועצה לביטחון לאומי (מל"ל) בפורום של סגן ראש המל"ל וצוות משרדו (±2005?).

(מדד כמותי) בתחילת הדרך בשנים 1984-88 נרשמו 2 -10 מתנדבים בשנה; בהמשך התגייסו מעל 40 לשירות 18 חודש כולל אולפן צבאי, במספר מחזורי גיוס בשנה.

כיום משרד הביטחון מדווח על כ 200-300 מתנדבים במספר גיוסים שנתי של מסלול מח'ל , מתנדבי או מדריכי חוץ לארץ.

בשנת 1987 תוכננה והוקמה עמותת "מחל 2000" (58032715), בראשות אבי נאור ומתנדבים נוספים, לניהול חוקי וארגוני של התוכנית המתוארת לעיל.

בשנת 1989 נקשר הרעיון של מחל 2000 אל המבוגרים מגויסי מח'ל 1948/56 ; נוצר שילוב מסוים בין דור מייסדי המדינה , מתנדבי חו'ל מקימי תשתיות צהל במדינת ישראל לבין עמותת מחל 2000 ממשיכת דרכם.

כיום תוכנית מחל אומצה ומנוהלת ע'י משרד הביטחון.

תוכנית מסלול צבאי פיקודי של עלית הנוער (עה"נ) בצנחנים", "מסלול על'ה (עליית הנוער) " או "המסלול הצבאי של עה"נ לפיקוד וקצונה בצנחנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית חברתית לאומית למימוש משאבי אנוש ומיצוי מלוא הפוטנציאל של נערים בעלי נתונים גבוהים מעיירות ושכונות.

היא נהגתה והוקמה על ידי אל"ם במילואים, ד'ר להיסטוריה, עו'ד מר יעקב חיסדאי בשנת 1979. התוכנית נוהלה במשך כ 20 שנה מהקמתה עד שנת 1998 על ידי מר אבי (אביגדור) נאור.

הרעיון היה לאתר נערי פנימיות בעלי נתוני איכות גבוהים ולכוון אותם לשירות משמעותי תובעני ותורם בחיל הצנחנים; מעמדה זו, באופן טבעי, ישודרגו לרבדים הגבוהים של החברה הישראלית..

מדי שנה, בלווי מח' ל'מדעי ההתנהגות בצהל', גויסו כ 35 נערים אשר קובצו יחד במחנה גיבוש, בסביבה תומכת, לגיבוש צנחנים; בהמשך זכו לליווי ותמיכה לכל התהליך של השירות לכיוון כללי של פיקוד וקצונה בצנחנים או בשירות משמעותי דומה.

חלקם נותר במערכות הביטחון לשרות קבע ארוך, ולאחר שחרורם מהשרות הצבאי, התכווננו ובחרו באזרחות בתפקידים משמעותיים ביותר.

(דרגות של אל'מ,סא'ל, שרות ביטחוני אחר, מנהלי חברות, מנהלי מפעלים וכדומה).

התמיכה, הליווי האמונה והביטחון העצמי שלהם, כי הם מסוגלים להיתקדם להתפתח, הביאה אותם לרמה גבוהה יותר של התפתחות אישית וכדומה.

התכנית "מסלול על'ה-מסלול עליית הנוער (על'ה או עה'נ);קבוצות הגיוס החל משנת 1979