טיוטה:מיכל דיאמנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיכל דיאמנט היא פסיכולוגית ישראלית. מראשוני הגישה הקוגניטיבית בישראל ומפורצי הדרך של הגישה האינטגרטיבית בישראל.

עבדה כמרצה באוניברסיטת תל אביב וואוניברסיטת בר-אילן בתחום הפסיכולוגיה של לחץ ומשבר, פסיכולוגיה חברתית ופיתוח מיומנויות התמודדות.

בעלת ארבע התמחויות בפסיכולוגיה וכן התמחות בהיפנוזה ובטיפול זוגי.

הייתה בין הראשונים לפתח בישראל מודל קוגניטיבי להתייחסות ללחץ ולמשבר ולשחיקה בעבודה. את המחקר הראשון בנושא, ערכה בישראל כבר בשנת 1978 ופורסם ב-1982. מחקר זה היה המחקר הראשון שנערך בישראל בנושא שחיקה בעבודה. המחקר פיתח מודל חדשני לזמנו על חשיבותם של המשתנים הפנימיים והאישיותיים שמתווכים בין הלחץ החיצוני האובייקטיבי לבין מידת הלחץ הנפשי שהאדם יחוש. דבר שבזמנו לא היה ברור. המחקר והמודל שלה פותחו באותו הזמן ובמקביל עם המחקרים העולמיים הראשונים בתחום חשיבות התפיסה והקוגניציה על התגובות ללחץ והתחלת פיתוח גישת ה-CBT המפורסמת של באק ואליס בארצות הברית. המחקר שלה עסק בחשיבות ההבדלים האישיותיים ונוספים על רמת השחיקה מעבודה ומה מאפיין מבחינה פסיכולוגית אנשים שיגיבו ללחץ קשה יותר מאחרים. המחקר נערך על 100 חיילים ששהו תחת תנאים זהים והוכיח שאף על פי שאנשים נמצאים תחת תנאים זהים, רמות השחיקה שלהם יהיו שונות בהתאם למאפיינים האישיים שלהם. מחקר זה פתח את הדרך להבנת המאפיינים הפנימיים המתווכים בשחיקה מעבודה ובתגובה ללחץ בכלל.

תחום מחקר נוסף שלה עסק בהבדלים בתגובות האוכלוסייה האזרחית למתקפות הטילים במלחמת המפרץ. המחקר בדק הבדלים מגדריים והבדלים במישורים שונים, ומצא הבדלים בסוג התגובה בין נשים לגברים. התברר במחקר שתגובות הנשים אופיינו בתפקוד ממושמע יותר להוראות ובפעולה מותאמת יותר. תגובות הגברים נטו יותר לזלזול רב יותר בהוראות, פרצי זעם ונטילת סיכון מיותר.

מחקר נוסף עסק בניתוח פסיכולוגי של דמויות תנכיות. בעיקר עבודה רחבה על דמותו של דוד המלך מהיבט פסיכולוגי. עבודה שהתפרסמה בגרמניה בסוף שנות ה-70.

. מיכל דיאמנט עוסקת גם בכתיבה, בעיקר כתיבת שירה וכן כותבת טור (בלוגים, פוסטים) בפייסבוק בנושאי הקשר בין פסיכולוגיה לפוליטיקה ונושאי חברה. כותבת רבות כנגד גזענות עדתית וכנגד הפילוג בחברה הישראלית וכן על הצורך להיפטר מנרטיבים שקריים ופוגעניים המועברים בהעברה בין-דורית ומסיתים לשנאה.

ב בנושא הטיפול הפסיכולוגי, הייתה בין הראשונים בארץ, כבר בשנות ה-80 שהבינו והטיפו לכך שהטיפול הפסיכולוגי המודרני חייב להסתמך על גישה אינטגרטיבית שתכלול ידע של גישות שונות ושימוש בכלים טיפוליים מותאמים לבעיות שונות ולסוגי מטופלים שונים ולא היצמדות נוקשה לגישה אחת ללא הבדלה בסוגי בעיות או בהבדלים בין מטופלים. דיאמנט טענה כבר בתחילת שנות ה-80 שהשליטה הכמעט מוחלטת שהייתה קיימת בארץ לגישה הדינמית וכן הגישה לפיה כל פסיכולוג עובד רק על פי גישה אחת, מפספסת ידע שיכול לעזור. הטענה שלה היא שכל גישה בפסיכולוגיה הוסיפה נדבך נוסף לידע המצטבר על מורכבות הנפש האנושית ואין די בגישה אחת בכדי לתת תשובה לכל המורכבות ולכל סוגי הבעיות. לדעתה של מיכל דיאמנט, פסיכולוג אינו יכול לנהוג כחסיד של אדמו"ר או רבי כלשהו, ואינו יכול להתייחס לתחום מדעי כאל אמונה בגישה מסוימת. לדעתה, המטפל צריך להכיר מגוון של גישות טיפוליות וכן את הממצאים המדעיים על הצלחתן בתחומי בעיות שונות, ולהפעיל טיפול שמשלב על פי הצורך בין הגישות השונות על פי מה שעובד באופן הטוב ביותר למטופל הספיציפי ולבעיה שלו. כמו כן לדעתה, הפסיכולוג אינו טכנאי. צריכה להיות לו גמישות מחשבתית ווגמישות טיפולית לא פנאטיות לגישה מסוימית או לפרוטוקול ריג'ידי. . הראייה התאורטית שלו ויכולת האינטגרציה של הפסיכולוג צריכים להיות רחבים ולא נוקשים.

לפיכך הייתה בין הראשונים בארץ שהכניסו את הטיפול הלוגותרפי- אקזיסטנציאליסטי על פי ויקטור פרנקל ואת הטיפול הקוגניטיבי.

היא כותבת ומרצה רבות נגד הדוגמטיות וההיצמדות באופן עיוור לדוגמות נוקשות ולשיטות או של אופנה חולפת, ללא ביסוס מדעי של איכות תוצאות.

דוגלת בשיח בגובה העיניים בין מטפל למטופל מבלי לתת הרגשה של התנשאות מצד המטפל. וכן ובשימוש בהומור ואוירה נינוחה.

מיכל דיאמנט התחילה את לימודיה כעתודאית בגיל 17 באוניברסיטת תל אביב, המשיכה לתואר שני באוניברסיטת בר-אילן והמשיכה להסמכה בפסיכותרפיה באוניברסיטה העברית ועברה הסמכה להיפנוזה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

בתחילת דרכה המקצועית שימשה כפסיכולוגית בצה"ל, בשריון, ופיתחה שם תכניות שונות, כגון: ההיבט הפסיכולוגי בקורס מדריכות טנקים, שיטות הדרכה ומוטיבציה לחיילים, שיטות עבודה עם נערי מקא"מ, גבעת אולגה, ועוד.

כיום עוסקת בטיפול פסיכולוגי בקליניקה הפרטית שלה בתחומי ארבע התמחויותיה : פסיכולוגיה רפואית, פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה ארגונית-מערכתית וטיפול זוגי. .

חיים אישיים :

עלתה לארץ מרומניה, בגיל 6 . גדלה באשדוד, שהייתה בזמנו עיירת פיתוח. בתיכון למדה בבויאר בירושלים ובאשדוד ויצאה ללימודים באוניברסיטת תל אביב כעתודאית בלימודי פסיכולוגיה. נשואה ואם לשתי בנות.

רואיינה פעמים רבות בעיתונות בטלוויזיה וברדיו והייתה במשך 5 שנים חלק מהפינה הפסיכולוגית בתוכניות בערוץ 2.

במהלך השנים הרצתה רבות בכל רחבי הארץ ופיתחה מודלים לפיתוח צוותים וגיבוש צוותי עבודה באמצעות פתרון קונפליקטים. וכן הרצאות בנושאים של מעמד האשה והתמודדות עם מצבי לחץ. עסקה רבות בפיתוח ארגוני בחברות גדלות כמו חברות ביטוח ובנקים. במסגרת הפיתוח הארגוני פיתחה מודל ייחודי של פיתוח אישי של מנהלים ואימון מנהלים שמטרתו הייתה הגברת התפוקה דרך הפחתת הלחץ הפסיכולוגי על המנהלים.

בקליניקה מתמקדת בטיפול במשברי חיים, לחץ חרדה ודיכאון, דימוי עצמי וביטחון עצמי, חרדה חברתית, בעיות חברתיות, חוסן נפשי, בעיות בזוגיות וטיפול זוגי, התמודדות עם מחלות, קשיים בעבודה ויחסי הורים -ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]