טיוטה:מכ"ם ימי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנימציה של אנטנת מכ"ם טיפוסית בתחום X מסתובבת על ספינה. היא מקרינה קרן אנכית צרה בצורת מניפה של גל אלקטרומגנטית הניצב לציר הארוך של האנטנה, מקבילה לאופק. בכל סיבוב האלומה סורקת את המרחב שמסביב. כל ספינה או מכשול מחזירים גלים אלקטרומגנטיים לאנטנה ומוצגים על גבי מסך המכ"ם.
תצוגת מכ"ם ימית מסחרית. אזורי היבשה מוצגים בצהוב, ומסלולי כלי השיט מוצגים עם "זנבות" ירוקים על המסך

מכ"מים ימיים הם מכ"מים בתחום X או בתחום S על ספינות, המשמשים לגילוי ספינות אחרות ומכשולי ניווט, לספק כיוון ומרחק על מנת להימנע מהתנגשויות וניווט בים. מכ"מים אלו הם מכשירי ניווט אלקטרוניים שמשתמשים באנטנה מסתובבת על מנת לסרוק בעזרת קרן צרה של גלים אלקטרומגנטיים את פני הים המקיפים את הספינה עד האופק, איתור מטרות ידי הגלים האלקטרומגנטיים המוחזרים, יצירת תמונה של הסביבה של האונייה על מסך תצוגה.

מכ"ם הוא רכיב ניווט חיוני לבטיחות בים ובסמוך לחוף. קברניטים צריכים להיות מסוגלים לתמרן את ספינותיהם בתנאים הגרועים ביותר ולהיות מסוגלים לנווט "עיוורים", כשלא ניתן לראות בלילה או בגלל מזג אוויר גרוע. בנוסף למכ"מים ימיים המותקנים על ספינות, בנמל קיימות מערכות מכ"ם המשמשות את עובדי הנמלים ומשמר החופים כדי לפקח ולווסת את תנועות הספינות במים עמוסים.

לעיתים רחוקות נעשה שימוש במכ"מים בלבד במסגרת ימית. מגמה מודרנית היא שילוב של תצוגת המכ"ם עם תצוגות של מכשירי ניווט אחרים במסך יחיד, מכיוון שצפייה במסכים רבים עלולה להסיח את הדעת. לפיכך, לעיתים קרובות התצוגה יכולות להציג את מיקום ה-GPS של הספינה ותצוגת סונאר, על גבי תצוגת המכ"ם. כך מתקבלת תצוגה משולבת של הסביבה, המאפשרת את תמרון הספינה.

בספינות מסחריות, מכ"מים משולבים בחבילה מלאה של מכשירים ימיים הכוללים תצוגה, סונאר, קשר רדיו ימי, מקלטים לניווט לווייני (GNSS) כמו מערכת ה-GPS ומיקומי חירום (SART). התקנים אלה התקדמו מאוד בראשית המאה ה-21. לדוגמה, לחלקם יש תצוגות תלת מימד המאפשרות לנווט לראות מעל, מתחת ומסביב לספינה, כולל שכבות של הדמיה לוויינית.

ניווט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכות מכ"ם ימיות יכולות לספק מידע שימושי מאוד לניווט מכ"מי עבור נווטים באוניות. ניתן לתקן את מיקום הספינה על ידי כיוון ומרחק של מטרה ידועה במסך המכ"ם.

פקדי מכ"ם[עריכת קוד מקור | עריכה]

למכ"ם הימי יש כפתורים לשליטה על התאמה ידנית או אוטומטית של הגבר, כוונון, הפחתת הפרעות ים (sea clutter) והפחתת הפרעות גשם (rain clutter). פקדים נפוצים אחרים כוללים טווח תצוגה מקסימלי, סמן כיוון, סמן טווח קבוע/משתנה (VRM) או סמן כיוון/מרחק (EBL).