לדלג לתוכן

טיוטה:מכירה פומבית מקוונת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מכירה פומבית מקוונת (גם מכירה פומבית אלקטרונית, מכירה פומבית אלקטרונית, מכירה פומבית וירטואלית או מכירה פומבית ) היא מכירה פומבית המתקיימת דרך האינטרנט וניתן לגשת אליה מכשירים המחוברים לאינטרנט. בדומה למכירות פומביות אישיות, מכירות פומביות מקוונות מגיעות במגוון סוגים, עם כללי הצעות ומכירה שונים.

מכירות המסחר האלקטרוני לעסקים גדלו בהתמדה במשך שנים, ועם ההגירה של כמעט כל העסקאות לדיגיטל עקב מגפת ה-COVID-19, המכירות ברחבי העולם דרך ערוצי מסחר אלקטרוני כגון אתרים ושווקים מקוונים עלו בסך הכל בשנת 2020 ואילך.

ישנם שני שווקים עיקריים למכירות פומביות מקוונות: עסק לעסק (B2B) ועסק לצרכן (B2C). ל-B2C צפויה שיעור צמיחה שנתי של למעלה מ-1%, ולהשיג נתח של כמעט 22% מסך המכירות הקמעונאיות העולמיות עד 2024. ערך הסחורה הגולמית של מסחר אלקטרוני B2B הראה קצב יציב באותה מידה עד 2019, כדי לשקף את מקבילו ה-B2C הקמעונאי.

אתר המכירות הפומביות המקוון הגדול ביותר של צרכן לצרכן הוא eBay, שלפי החוקרים טוענים שהוא פופולרי מכיוון שזו שיטה נוחה, יעילה ויעילה לקנייה ומכירה של סחורות.

למרות היתרונות של מכירות פומביות מקוונות, האנונימיות של האינטרנט, השוק הגדול וקלות הגישה הופכים את הונאת המכרזים המקוונים לקלה יותר מאשר במכירות פומביות מסורתיות. ועדת הסחר הפדרלית (FTC) מסווגת דוחות הונאה במכירות פומביות מקוונות עם קטגוריות קניות מקוונות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורם של מכירות פומביות מקוונות בפורומים באינטרנט כבר ב-1979 ב־CompuServe וב-The Source, כמו גם באמצעות מערכות דואר אלקטרוני ולוח מודעות . מכירות פומביות ומוכרים היו מפרסמים הודעות המתארות פריטים למכירה, הצעות מינימום וזמני סגירה. ככל שהפופולריות של מכירות פומביות מקוונות גדלה, אתרי אינטרנט המוקדשים לנוהג החלו להופיע בשנת 1995 כאשר שני אתרי מכירות פומביות נוסדו. אתר המכירות הפומביות המקוון הראשון היה Onsale.com, שהוקם על ידי ג'רי קפלן במאי 1995. המודל העסקי של Onsale קבע שהחברה פעלה כמוכרת.

בספטמבר 1995, eBay נוסדה על ידי מדען המחשבים הצרפתי-איראני פייר אומידיאר תוך שימוש בגישה שונה למכירות פומביות מקוונות על ידי הקלה על עסקאות מאדם לאדם. זו הייתה בחירה פופולרית בקרב צרכנים, מה שהוביל את eBay להפוך לאתר המסחר האלקטרוני הגדול ביותר בתחילת שנות ה-2000.

היתרונות של מכירות פומביות מקוונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יתרון עיקרי של מכירה פומבית מקוונת הוא הסרת המגבלות הפיזיות של מכירה פומבית מסורתית המחייבת את המשתתפים להתמקם גאוגרפית יחד, מה שמפחית מאוד את טווח ההגעה של הקהל.

מכירות פומביות מקוונות מציעות יתרונות למשתמשים שפורמטים מסורתיים של מכירה פומבית אינם מציעים, כגון שימוש בהצעות מחיר אוטומטיות. לצד היתרונות הללו, מכירות פומביות מקוונות הגדילו מאוד את מגוון הסחורות והשירותים שניתן לקנות ולמכור בפורמט של מכירה פומבית.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכירות פומביות באנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכירות פומביות באנגלית ידועות גם כצעקה פתוחה או העלאת מחירים. בהגדרות חיות, מכירות פומביות באנגלית מוכרזות על ידי מכרז או על ידי המציעים, והזוכים משלמים את מה שהם מציעים לבסוף כדי לקבל את החפץ. מכירות פומביות באנגלית הן פורמט המכרז המקוון הנפוץ ביותר של צד שלישי וידוע בפשטותן. הפורמט פופולרי בשל קלות השימוש שלו בסביבה מקוונת (שכן מחשבים מסוגלים לעקוב ולהעניק מכירה פומבית לבעל ההצעה הגבוהה ביותר מבין הצעות רבות).

מכירה פומבית הפוכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכירות פומביות הפוכות משמשות בעיקר כדי להציג הצעות מכירות מרובות בפני לקוחות פוטנציאליים. מוכרים מרובים מתחרים על השגת העסק של הקונה, והמחירים בדרך כלל יורדים עם הזמן כאשר מוכרים מציעים הצעות חדשות. הם אינם פועלים לפי פורמט המכירה הפומבית הטיפוסית בכך שהקונה יכול לראות את כל ההצעות ויכול לבחור מה הם מעדיפים. מכירות פומביות הפוכות משמשות בעיקר בהקשר עסקי לצורך רכש .

מכירה פומבית של עמלת הצעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכירה פומבית של עמלת הצעה (המכונה גם מכירה פומבית של אגורה) דורשת מהלקוחות לשלם עבור הצעות, שאותן הם יכולים להגדיל את מחיר המכרז ליחידת מטבע אחת בכל פעם. המכרז הבולט ביותר של עמלת ההצעות היה Swoopo .

מבקרים משווים סוג זה של מכירה פומבית להימורים, מכיוון שמשתמשים יכולים להוציא סכום לא מבוטל של כסף מבלי לקבל שום דבר בתמורה. בעל המכרז מרוויח כסף בשתי דרכים: רכישת הצעות, והסכום בפועל שנעשה מהעלות הסופית של הפריט. [ צריך ציטוט ]

הונאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפופולריות הגוברת של השימוש במכירות פומביות מקוונות הובילה לעלייה בפעילות הונאה. זה מבוצע בדרך כלל באתר מכירות פומביות על ידי יצירת מגרש מכירה פומבי אטרקטיבי מאוד, כגון רמת הצעת מחיר התחלתית נמוכה. ברגע שקונה זוכה בהרבה ומשלם עבורו, המוכר המרמה או לא ימשיך במשלוח, או ישלח גרסה פחות שווה של הפריט שנרכש (משוכפל, משומש, מחודש וכו'). הגנה למניעת מעשים כאלה הפכה לזמינה, למשל מדיניות הגנת הקונים של PayPal . מכיוון ש- PayPal מטפלת בעסקה, יש לה את היכולת להחזיק כספים עד לפתרון תלונה וניתן לפצות את הנפגע.

הונאה במכירות פומביות מהווה אחוז גדול מהתלונות שהתקבלו על ידי מרכז התלונות על פשיעה באינטרנט של ה־FBI (כ-63% ב-2005 ו-45% ב-2006).

הצעות Shill[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצעות שיל היא הסוג הבולט ביותר של הונאה במכירות פומביות מקוונות שבהן המוכרים מגישים בעצמם הצעות כדי להעלות את מחירו של פריט שהעמידו למכירה, מבלי שהתכוונו לזכות. הגשת הצעות שיל היא גם אחד מסוגי ההונאה הקשים ביותר לגילוי, שכן היא נערכת בדרך כלל על ידי המוכר בשיתוף פעולה עם מציע אחד או יותר במכירה הפומבית. בשנת 2011, מציע ב-eBay הפך לאדם הראשון שהורשע בהצעת שיל במכירה פומבית. על ידי נטילת חלק בתהליך, אדם עובר לפעמים על החוק, בהתאם לתחום השיפוט הרלוונטי, למשל מפר את כללי המסחר ההוגן של האיחוד האירופי, אשר גובה קנס של עד 5,000 פאונד בבריטניה .

הצעות מגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגשת הצעות מגן היא טכניקה שבה קונה משתמש בחשבון אחר (המכונה "מגן") כדי להרתיע מתחרים אחרים מלהציע הצעות על ידי העלאה מלאכותית של המחיר ולאחר מכן ברגע האחרון משיכת הצעתו כדי לאפשר לקונה בפועל לזכות במכירה הפומבית עם מחיר נמוך יותר. מחיר. רוב אתרי המכירות הפומביות המקוונות אינם מאפשרים ביטול של הצעות אלא בנסיבות מוגדרות, מה שהופך את הטכניקה הזו לבלתי אפשרית לביצוע אלא באתרים שבהם כלל כזה אינו מיושם.

איתור שילס ומגנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קשה לזהות טכניקה מלוכלכת בשימוש על ידי אדם אנונימי או בדוי במכירות פומביות מקוונות, אבל זה בהחלט בר ביצוע. ניתן לחשוף את זה על ידי בחינת היסטוריית המכרזים של המוכר וחיפוש אחר חשבון שהציע על כל או כמעט כל מכירה פומבית של אותו מוכר. אם יש מישהו שעונה על המאפיינים האלה, סביר להניח שזה שיל שמשתמש בחשבון הזה כדי להעלות את המחיר.

ניתן להבחין במגן בדומה למגן. על ידי חיפוש של מכירות פומביות של אדם, ניתן לגלות אם יש או אין חשבון אחר שמשתתף באותן מכירות פומביות מבלי לזכות בכלום. אם יש, ייתכן שהאדם משתמש במגן כדי לעזור לו להצליח במכירות פומביות.

מכירת סחורה גנובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרי מכירות פומביות מקוונות יכולים לשמש גנבים או גדרות כדי למכור סחורה גנובה לקונים תמימים. על פי נתונים סטטיסטיים של המשטרה, היו יותר מ-8000 פשעים שכללו סחורה גנובה, הונאה או הונאה שדווחו ב-eBay בשנת 2009. זה הפך לנוהג נפוץ עבור פושעים מאורגנים לגנוב פריטים מבוקשים, לעיתים קרובות בכמויות גדולות, אז למכור אותם באינטרנט. זו נחשבת לאופציה בטוחה יותר מאשר גידור פריטים גנובים בשל האנונימיות והמכירות הפומביות המקוונות בשוק העולמי מספקות.

הגנת אינטרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממשלות זיהו ונקטו בצעדים כדי להבטיח את בטיחותן של מכירות פומביות מקוונות ולהגן על האינטרסים של אזרחיהן, בדרך כלל על ידי הקמת מחלקות רלוונטיות לטיפול בכך. בארצות הברית, ועדת הסחר הפדרלית (FTC) לוקחת אחריות על הגנה על צרכנים מפני שיטות עסקיות לא הוגנות, הונאה ומטעות. ה-FTC מספק מספר משאבים להדרכה על הונאה במכירות פומביות באינטרנט וחוקר באופן פעיל הונאה הכרוכה במכירות פומביות מקוונות. על פי דוח הפשיעה באינטרנט, הונאה במכירות פומביות מקוונות מדורגת בין התלונות המובילות שהתקבלו על ידי מרכז תלונות הפשע באינטרנט (IC3). נציבות התחרות והצרכנות האוסטרלית (ACCC) מספקת מידע וייעוץ בנושא הונאות במכירות פומביות מקוונות דרך אתר האינטרנט שלה Scamwatch. ה-ACCC עוקב באופן פעיל אחר הונאה בשוק המכירות הפומביות המקוון ונוקט בצעדים להילחם בה.

לקוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורבנות הונאה התנדבו להקים קהילות מקוונות הכוונה המקורית של קהילות אלו היא לנחם אנשים, לחלוק את חוויותיהם לחינוך ולספק שירותי מתווך אמינים לסוחרים מסוימים. חלק מהקורבנות נקטו גם בשיטות תגמול שנויות במחלוקת. פעולותיהם כוללות חשיפת מידע אישי של רמאים מזוהים בפומבי או שיבוש עסקאות על ידי העלאת מחירים באופן עיוור ולאחר מכן סירוב לשלם. שיטות אלו עלולות לגרום נזק בשוגג למוכרים רגילים אשר מזוהים בטעות כרמאים.

פלטפורמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטפורמות מכירות פומביות מקוונות עשו מאמצים משמעותיים כדי למנוע הונאה ולהגן על המשתמשים שלהן. לאחר זיהוי התנהגות הונאה, הפלטפורמה יכולה להקפיא את חשבונו של המוכר הרלוונטי. אבל זה יכול להעניש רק באופן פסיבי חשבונות של אנשים שביצעו התנהגות הונאה. בהתבסס על המאפיינים של האינטרנט, אנשים אלה צריכים רק לרשום חשבונות חדשים.

אחד האמצעים היעילים ביותר הוא השימוש במערכות תשלום מאובטחות. פלטפורמות אלו מאלצות את המוכרים לקבל תשלום דרך שערי תשלום מהימנים, ובכך מספקות אבטחה נוספת על ידי פעילות מתווך בין קונים למוכרים ומגדילה את העלות לרמאי בביצוע הפרה. הפלטפורמות המקוונות המרכזיות הנוכחיות פועלות יותר כ"מתווכים" ואוספות פיקדונות ממוכרים שמוכרים מוצרים בעלי ערך רב. בגישה זו הכסף מועבר לחשבון המוכר לאחר אישור והעברה של הבעלות על הפריט, תוך הבטחת בטיחות העסק