טיוטה:מלחמת העצמאות של אסטוניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסל מלחמת העצמאות בעיר פילבה בדרום-מזרח אסטוניה.

מלחמת העצמאות של אסטוניה הייתה סכסוך משמעותי שהתרחש מ-1918 עד 1920, בעקבות התמוטטות האימפריה הרוסית והכרזת עצמאותה של אסטוניה. המלחמה הייתה הן נגד האימפריה הגרמנית והן נגד רוסיה הסובייטית, כאשר כוחות אסטונים נתמכו על ידי קואליציה של בעלות ברית, כולל יועצים צבאיים בריטים וצרפתים, מתנדבים פינים וכוחות רוסים לבנים. המלחמה הביאה בסופו של דבר להקמת הרפובליקה של אסטוניה כאומה עצמאית.

גורמים למלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלחמת העצמאות של אסטוניה נגרמה בעיקר מהמהומה הגאופוליטית שבאה בעקבות מלחמת העולם הראשונה. נפילת האימפריה הרוסית יצרה ואקום כוחני באזור, וקבוצות שונות, כולל אסטוניה, ביקשו להקים מדינות עצמאיות. עם זאת, גם לאימפריה הגרמנית וגם לרוסיה הסובייטית היו אינטרסים משלהם באזור וניסו לספח או לשלוט באסטוניה.

הכיבוש הגרמני של אסטוניה, שהחל ב-1918, עורר התנגדות מצד הכוחות האסטוניים, שהכריזו על עצמאותם בפברואר אותה שנה. הממשלה הסובייטית, בינתיים, ביקשה להפיץ את המהפכה הקומוניסטית לאזור הבלטי וראתה באסטוניה יעד פוטנציאלי לסיפוח.

מהלך המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלחמה החלה ברצינות בנובמבר 1918, כאשר הצבא האדום פתח בפלישה לאסטוניה. הכוחות האסטוניים, שנאספו בחיפזון בעקבות הכרזת העצמאות, היו בתחילה מספר רב יותר והוחררו. עם זאת, בעזרתם של מתנדבים פינים ותמיכה ימית בריטית, הם הצליחו להקים הגנה מוצלחת על טאלין.

במהלך השנתיים הבאות, כוחות אסטונים ניהלו מערכה אכזרית נגד הצבא האדום, שנתמך הן על ידי לטביה והן על ידי רוסיה הסובייטית. האסטונים נעזרו בכוחות רוסים לבנים, שלחמו נגד הבולשביקים ברוסיה, וכן ביועצים ואספקה צבאית בריטית וצרפתית.

למרות היותם בכמות גדולה יותר וחסרת ירי במהלך רוב הסכסוך, הצליחו האסטונים להסב אבדות משמעותיות לצבא האדום, ובסופו של דבר הצליחו לגרש את הכוחות הסובייטיים מאסטוניה כליל.

תוצאות המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלחמה הסתיימה רשמית עם חתימת הסכם טרטו בפברואר 1920. החוזה הכיר בעצמאותה של אסטוניה וקבע את גבולותיה עם רוסיה הסובייטית. אסטוניה קיבלה גם גישה לים, שהיה חיוני לכלכלתה ולפיתוחה כאומה.

מלחמת העצמאות של אסטוניה הייתה רגע קריטי בהיסטוריה של האומה, שכן היא אפשרה לאסטוניה להתבסס כאומה חופשית ועצמאית לאחר מלחמת העולם הראשונה. לסכסוך היו גם השלכות גאופוליטיות רחבות יותר, שכן הוא הוכיח את חולשת הממשלה הבולשביקית ברוסיה ותרמה להתמוטטותה הסופית של ברית המועצות כמה עשורים לאחר מכן.