טיוטה:מקצועות המערך הטכני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המערך הטכני של חיל האוויר הוא כוח העילוי של החיל, מקור עוצמה ומרכיב מרכזי בכל יכולת ובכל פעילות מבצעית.
המערך, מתבסס על ידע עמוק ויכולות הנדסיות במגוון רחב של תחומים טכנולוגיים. מערך המורכב מאנשים מקצועיים ומסורים, יכולות מרשימות, תרבות ארגונית ומורשת עמוקה וארוכת שנים.
הידע והמקצוע של אנשי המערך הטכני מוקנים בתהליך הכשרה סדור, בבסיס הטכני בחיפה ותוך כדי עבודה בבסיס בו מוצבים לשירות סדיר.
במערך הטכני מגוון רחב מאוד של עיסוקים ומקצועות הנחלקים לשלושה אוגדנים מרכזיים: אוגדן המתכת, אוגדן החשמל ואוגדן האלקטרוניקה.
ערך זה יפרט את המקצועות המרכזיים של אנשי המערך הטכני.

אוגדן המתכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטכנאים באוגדן זה עוסקים במגוון רחב מאוד של מקצועות המתמקדים בתחום המכני, המבני והתפעול האחזקתי, של כלי הטיס ומערכות הנשק. אל האוגדן משתייכים בוגרי מגמות מכונות ומכטרוניקה ואף בעלי השכלה תיכונית עיונית. בין המקצועות העיקריים תחת אוגדן זה:

טכנאי דרג א' (טד"א) - "חוד החנית" של השירות במערך הטכני, טכנאי דרג א' משרתים בטייסות הטיסה המבצעיות של החיל, תפקידם הכנת המטוסים, המסוקים וכלי הטיס המאוישים מרחוק של החיל והטיפול בהם לקראת יציאתם ובעת חזרתם מגיחות האימונים והפעילות המבצעית. שירות כטד"א מאופיין עם חשיפה לפעילות מבצעית מסווגת של חיל האוויר, הטכנאים משרתים בנקודות קצה מבצעיות ושותפים מלאים בכל פעילות חלק מהטכנאים ידרשו לסיווג ביטחוני גבוה בשל החשיפה למערכות מסווגות. טכנאי דרג א' זכאים לסל הטבות בשירות המבדילות אותם משאר החיילים המשרתים בחיל האוויר, עיקר ההטבות: מקצוע המוגדר תומך לחימה, מענק והטבות לאחר השחרור ואף הזדמנות להשתלב בתעשייה האזרחית בתחום התעופה.

טכנאי מכניקת כלי טיס - עוסקים ב - "אומנות שבתעופה" ומספקים תמיכה וטיפול במעטפת החיצונית והפנימית של כלי הטיס ומערכותיו המכניות. במסגרת תפקידם אחראים הטכנאים על ייצור ותיקון של מכלולים לכלי הטיס השונים, תיקון וייצור חלקי מבנה חיצוני ופנימי של כלי הטיס השונים, טכנאים המכניקה נחשפים במהלך שירותם לטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום בהן הדפסת תלת מימד, חומרים מרוכבים ועוד. בתום שירותם יהיו זכאים טכנאים שעסקו במקצוע לרישיון מבנאות מטוסים, מסגרות מבנים שלב א' וריתוך מטעם משרד העבודה והכלכלה.

טכנאי מערך ההנעה - עוסקים באחזקת ושיפוץ מנועי כלי הטיס ומכלוליהם שהם לב ליבו של כלי הטיס. הטכנאים עובדים עם טכנולוגיות מתקדמות מאוד לאיתור ותיקון תקלות ואף למניעת כשלים טכניים באחת מן המערכות בעלות הרגישות הגבוה ביותר בכלי הטיס. טכנאי ההנעה משרתים בדרגי עבודה ב'/ ד' ומספקים תמיכה מלאה לטייסות הטיסה. ובמהלך שירותם צוברים ניסיון רב המאפשר השתלבות בתעשייה האזרחית.

אוגדן החשמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטכנאים באוגדן זה עוסקים במגוון רחב מאוד של עיסוקים המתמקדים בתחום החשמל ואחזקת המערכות הייעודיות של כלי הטיס ומערכות הנשק המבצעיות של חיל האוויר . אל האוגדן משתייכים בוגרי מגמות חשמל בבתי ספר בתיכון או המכללות ובחלק מן המקצועות אף תידרש תעודת חשמלאי עוזר, המערך הטכני יאפשר על ידי ביצוע קורס ייעודי בתחילת השירות גם לבוגרי בי"ס עיוניים להשתלב באחד מן המקצועות באוגדן החשמל. בין המקצועות העיקריים תחת אוגדן זה:

טכנאי שירותי הקרקע והמיוחדים - העוסקים במקצוע אחראים על המענה התחזוקתי לציוד ההיקפי התומך את תחזוקת כלי טיס בתחום החשמל (לרבות מערכות חשמל מורכבות במתח גבוה) המכונות, והמיזוג. טכנאי ציוד הקרקע משרתים בכלל בסיסי חיל האוויר וחלקם אף מגיע לשירות ביחידות המיוחדות בחיל, במהלך שירותם הטכנאים רוכשים ידע וניסיון רב בתחום המקצועי, ידע זה מתאים ורלוונטי גם לאחר השרות הצבאי ואף יסייע לטכנאים בהשתלבות בתעשייה. בתום שירותם הצבאי, יהיו זכאים בוגרי מקצועות החשמל לרישיון חשמל בהתאם להשכלתם והניסיון שצברו. העוסקים בתחום המכונות יהיו זכאים לרישיון לעסוק במכונאות רכב ותחזוקה מכנית.

טכנאי מערכות בקרה במערך הבינוי והתשתיות - המתגייס לשירות במקצוע זה משרת ביחידות הבינוי בחה"א, ויעסוק במקצוע בליבת מקצועות הבינוי, תפקיד הטכנאים הוא לוודא רציפות זמינות תשתיות ומערכות החשמל המאפשרות את הטיפול בכלי הטיס והוצאתם או קבלתם מטיסה. בתום שרותם, הניסיון אותו צברו טכנאי המקצוע מקנה להם את דרגת רישיון החשמלאי הבאה אשר תסייע להם מאוד בהשתלבות בתעשייה האזרחית.

חשמלאי ומכשירן מטוסים (טכנאי חמ"מ) - אחראים על תחזוקת מערכות החשמל, המכשור והבקרה במטוסי החיל. במסגרת עבודתם וכנדרש בעולם התעופה נוגעים הטכנאים, בטכנולוגיות וכלים מתקדמים להבטחת כשירות המטוסים.
הטכנאים משרתים בכלל דרגי העבודה בחיל, ובמסגרת תפקידם, רוכשים ידע וניסיון רב לרבות זיקה מקצועית לרמות שונות של תעודות חשמלאי ע"פ המוגדר במשרד הכלכלה אשר אם יבחרו יוכלו לעשות בו את השימוש הנדרש בכדי להשתלב במקצוע החשמלאי בתעשייה.

טכנאי בקרת טיסה - אחראים על מערכות בקרת הטיסה במטוסי החיל, הטכנאים עוסקים במקצוע מתחום האלקטרוניקה והחשמל, במקצוע הדורש ידע והבנה עמוקים של יסודות הטיסה וההתנהגות האווירודינאמית של כלי הטיס. טכנאים אלה חשופים לטכנולוגיות מתקדמות ביותר לתחקור ואיתור תקלות, ונדרשים לביצוע מדויק בעבודתם שכן היא רגישה ומשפיעה בצורה משמעותית על כשירות כלי הטיס למשימתו. טכנאי בקרת הטיסה משרתים בכלל דרגי העבודה בחיל, ובמסגרת תפקידם, רוכשים ידע וניסיון רב אשר יוכל לסייע עבורם בהשתלבות בתעשייה. בתום שירותם יהיו זכאים הטכנאים במקצוע לתעודת אלקטרונאי ממשרד העבודה והכלכלה.

טכנאי במערך ההגנ"א - טכנאי המערך משתייכים למערך האלקטרוניקה ואחראים על תחזוקת כלל הציוד והאמל"ח המשמש להגנת שמי המדינה מפני חדירת מטוסי אויב או ירי טילים ורקטות, טכנאי המערך בדומה לטכנאי דרג א', נמצאים בחוד העשייה המבצעית של ח"א בהגנת שמי המדינה. הטכנאים משרתים בסוללות הפזורות ברחבי הארץ ובדרגי הב' וה - ד' ועוסקים בטיפול, אחזקת ושיפוץ מכלולי מערכות הנשק, טכנאי המערך חשופים לטכנולוגיות מתקדמות וסודיות ביותר ועיסוקם יוצר הזדמנויות רבות להשתלבות בתעשייה לאחר השירות הצבאי.

אוגדן האלקטרוניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכנאי האוגדן עוסקים באחזקת מערכות מבצעיות הדורשות רמת מקצוענות גבוהה בתחום האלקטרוניקה. הטכנאים עוסקים במגוון רחב של נושאים בתחומם המקצועי, החל מטיפול במערכות מוטסות ועד לטיפול במערכות מורכבות וציוד בדיקה למטוסים (משימה המחייבת: הבנה, מקצועיות ומקצוענות) . טכנאי האלקטרוניקה משרתים בכל דרגי האחזקה במערך הטכני, טייסות הטיסה, מוסכים, בתי מלאכה ומעבדות.
בסיום שירותם יזכו בוגרי י"ג או י"ד שנות לימוד, העוסקים באחד ממקצועות האוגדן, לקבלת תעודת חשמלאי עוז ממשרד העבודה והכלכלה. בוגרי י"ב יהיו זכאים לתעודת אלקטרונאי. המקצועות הנכללים באוגדן זה הינם:

טכנאי לוחמה אלקטרונית (ל"א) - אחראים על חליפת ההגנה לכלי הטיס ומטפלים במערכות מהמתקדמות בעולם המסייעות באיתור ושיבוש איומים קרקעיים ואוויריים על כלי הטיס.

טכנאי אלקטרואופטיקה - אחראים על תחזוקת המערכות האלקטרו-אופטיות של כלי הטיס, שהן מהמתקדמות בעולם כגון מצלמות אויר בזמן אמת, אמצעי ראית לילה וכדומה.

טכנאי גילוי וזיהוי וטכנאי ומודיעין אויר - אמונים על תחזוקת המערכות המאפשרות איתור כלי טיס בטרם כניסתם למרחב האווירי של מדינת ישראל, טכנאים אלה שייכים למערך רגיש ביותר ובעל חשיבות עליונה לביטחון המדינה

טכנאי שו"ב (שליטה ובקרה) - עוסקים באחזקת מערכות הניווט, הקשר והשו"ב הממוחשבות של כלי הטיס בחיל האוויר ונוגעים במערכות החדישות, ובטכנולוגיה המתקדמת. ביותר בעולם.

טכנאי קשר קרקעי ומוטס - אחראים על אחזקת מערכות קשר מוצפנות וסודיות המעניקות יתרון לכלי הטיס בשדה הקרב, מערכות שהן אמצעי הקשר של כלי הטיס עם העולם החיצון ותחנות הבקרה במהלך הטיסה והן קריטיות להצלחת המשימה גם כאן נמצא מערכות בקדמת הטכנולוגיה שחלקה כלל לא מוכר בשוק האזרחי.

טכנאי תקש"ל (תקשורת לווינית) - התקשורת הלווינית משמשת צבאות ואזרחים בכל העולם והיא אבן יסוד ביכולת קבלת דיווחי זמן אמת ושידורים בזמן אמת מקצה אחד של הגלובוס לאחר. התקשורת הלווינית היא תחום עיסוק אשר גם גם בתווך האזרחי ובוודאי בתווך הצבאי אשר נמצא בתהליך התפתחות משמעותיים והעיסוק במקצוע חושף את הטכנאים בו לעולם רחב ומגוון מאוד של משימות הנמצאות בחזית הטכנולוגיה, העוסקים במקצוע ימצאו בו אתגר ועניין רב ואף יקבלו ניסיון וידע שיוכל לשמשם גם לאחר שירותם הצבאי.

טכנאי מיחשוב - מקצוע מרכזי במערך טכנולוגיות המידע (IT) בחיל האוויר. טכנאים אלה מובילים את הטרנספורמציה הדיגיטלית בעולם האמל"ח המוטס ומערכות הנשק. ומבצעים תהליכי אחזקה, טיפול בתקלות וניהול תשתיות ה-IT בבסיס. הטכנאים במקצוע חשופים למגוון הטכנולוגיות של החברות המובילות בשוק- Microsoft, VMware, Cisco, Netapp ועוד. חלק מן הטכנאים ירכשו הסמכות וירכשו ניסיון משמעותי לקראת השתלבותם בשוק העבודה האזרחי. לאחר השירות יהיו זכאים טכנאים אלה לתעודת טכנאי מחשוב, תחזוקת מחשבים אישיים ורשתות תקשורת ובנוסף לתעודת אלקטרונאי, בוגרי י"ג וי"ד שנים יהיו זכאים לתעודת חשמלאי עוזר.

טכנאי מערכות ירי ונשק מונחה (נש"מ) - הטכנאים העוסקים במקצועות אלה אחראים על תחזוקה וטיפול במערכות הירי ובאמצעי הלחימה המתקדמים בעולם. טכנאים אלה, הם המאפשרים את הגעת החימוש אותו נדרש להטיל מטוס או מסוק הקרב אל המטרה. עבודתם של טכנאים אלה נדרשת להיות מדויקת וקפדנית, ובחלק מן המקומות תדרוש רמת סיווג ביטחוני גבוה, לאור החשיפה למערכות בעלות משקל סגולי רב ביתרון המבצעי של חיל האויר.

טכנאי אוויוניקה בפעולה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנחנו המערך הטכני! סרטון באתר יוטיוב
להיות טכנאי בחיל-האוויר לא מה שחשבתם סרטון באתר יוטיוב