טיוטה:מרחב סובולב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

באנליזה מתמטית, מרחבי סובולב הם מרחבי פונקציות המוגדרים על ידי ההשלמה של מרחבי הפונקציות הגזירות ביחס לנורמת . הם בעלי חשיבות רבה לאנליזה מתמטית ובמיוחד לתחום של משוואות דיפרנציאליות חלקיות. הם נקראים על שמו של המתמטיקאי הרוסי סרגי סובולב.

נגזרות חלשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהי קבוצה פתוחה. יהי פונקציה גזירה פעמים ברציפות, בהינתן פונקציית בוחן , אנו מקבלים מאינטגרציה בחלקים, לכל מולטי-אינדקס כאשר :

נגדיר שיכון של על ידי הזיווג . עם סימון זה הנוסחא הופכת ל-
נבחין כי צד ימין הוא פונקציונל ליניארי שתלוי רק ב-, ומזדהה עם התמונה של תחת השיכון שתואר לעיל. שוויון זה מציע את ההגדרה הבאה: תהא אינטגרבילית מקומית, נגדיר את הנגזרת החלשה של מסדר (אם היא קיימת) כפונקציה האינטגרבילית מקומית שמקיימת

לכל פונקציית בוחן . נבחין כי אם קיימת אז היא מוגדרת ביחידות כמעט בכל מקום.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נסמן ב- את מרחב הפונקציות ב- עם נגזרת חלשה מסדר ב- לכל . ישנן כמה דרכים שקולות לתת ל- מבנה של מרחב נורמי, ביניהן:

כאשר הסכום נלקח על כל המולטי-אינדקסים באורך לכל היותר . תחת נורמת המכפלה המתאימה, נוכל לזהות את כתת-מרחב סגור של עבור מספיק גדול. עבור הנורמה השלישית מתאימה למבנה של מרחב מכפלה פנימית על , שהופך את למרחב הילברט.

מאי שוויון הלדר, אם ו-, כאשר ההתכנסות היא ב-, אז , ולכן הוא תת-מרחב סגור של המרחב , ועל כן אנו רואים כי מרחב בנך והוא רפלקסיבי עבור .

המרחב צפוף ב-, ועל כן היא ההשלמה של ביחס לנורמה . ההשלמה של תת-המרחב ב- מסומנת על ידי .

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Evans, Lawrence C. (2010) [1998]. Partial Differential Equations. Graduate Studies in Mathematics. Vol. 19 (2nd ed.). American Mathematical Society. p. 749. ISBN 978-0-8218-4974-3.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]