טיוטה:מרי הלבורסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרי הלבורסון

מרי הלבורסון (נ. 16 באוקטובר 1980) היא מלחינה וגיטריסטית אמריקאית בסוגת הג'אז האוואנגרדי. היא הקליטה 13 אלבומים כמובילת הרכבים, ובכללם טריו, קוורטט, קווינטט, סקסטט ואוקטט, הקליטה עם מוזיקאים ומוזיקאיות רבים ולקחה חלק בשלל פרויקטים, ובכללם הטריו Thumbscrew.
בשנת 2012, טרוי קולינס מאתר האינטרנט All About Jazz כתב כי היא "הגיטריסטית המרשימה ביותר של דורה", והוסיף כי "העתיד של גיטרת הג'אז מתחיל כאן". בשנים 2017, 2018 ו-2018 נבחרה לגיטריסטית המובילה בסקר המבקרים הבינלאומי של מגזין DownBeat. בשנת 2019 זכתה ב"מענק הגאונים" של קרן מק'ארתור.

ראשית דרכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלבורסון למדה תחילה נגינה בכינור, אך בהיותה בת 11 עברה לנגן בגיטרה לאחר שנחשפה ליצירתו של ג'ימי הנדריקס.
בבגרותה נרשמה ללימודי ביולוגיה באוניברסיטת וסליאן, אך עברה ללימודי מוזיקה לאחר שהשתתפה באחד מן הקורסים למוזיקה של הסקסופוניסט והמלחין אנתוני ברקסטון.

סגנון מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף שנהוג לסווגה כגיטריסטית ג'אז, ביצירתה המוזיקלית של הלבורסטון ניכרים מקורות השפעה רבים אחרים, ובכללם פלמנקו, רוק, נויז ופסיכדליה. בראיון ל-PostGenre ציינה כי "אף פעם לא הרגשתי מחויבת לדבוק בסגנון מסוים או ברעיון מסוים. [אנתוני ברקסטון] לימד אותי שגישה רחבה כזאת זה דבר נורמלי. אפשר גם לכבד את המסורת וגם לדחוק בגבולות של המסורות האלה. את יכולה לפרק את המסורות ולעשות מה שאת רוצה. הגישה הזו תמיד הייתה טבעית לי." בראיון ל-Jazz Times בשנת 2018 תיארה את הגיטרה כ"כלי נייטרלי", ואמרה ש"הדבר המגניב בגיטרה זה שהיא לא ממש משויכת לאף ז'אנר ספציפי... היא יכולה להיות קלאסית, היא יכולה להיות רוקנ'רול, היא יכולה להיות ג'אז, היא יכולה להיות פולק".

ציוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלבורסון ידועה בצליל הייחודי שהיא מפיקה מן הגיטרה, ונסמך בין היתר על שימוש בפדאל דיליי מסוג Line 6 DL4 ופדאל אקספרשן.
היא מנגנת בגיטרת נפח מתוצרת חברת Guild ובגיטרת 17" בעלת צוואר מתקפל שנבנתה עבורה בידי הלוטיסט פליפ סקיפיו, ומצוידת בפיקאפ מתוצרת DeArmond בדומה לגיטרת ה-Guild שלה.