טיוטה:סבא (ראפר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סבא
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 17 ביולי 1994 (גיל: 29)
שיקגו
שם לידה טאג' מאליק צ'נדלר
מוקד פעילות שיקגו
תקופת הפעילות מ-2012
סוגה היפ הופ
חברת תקליטים Saba Pivot LLC
שיתופי פעולה בולטים צ'אנס הראפר סמינו מיק ג'נקינס נוניים

טאג' מאליק צ'נדלראנגלית: Tahj Malik Chandler ; נולד ב-17 ביולי 1994) ידוע בשם הבמה שלו סבא(באנגלית:Saba), הוא אומן היפ הופ אמריקאי משיקגו. סבא גדל בשכונה במערב שיקגו וייסד את הקולקטיב המוזיקלי Pivot Gang יחד עם אחיו ג'וסף צ'ילימס, בן דודם ג'ון וולט וחבר של סבא מהבית ספר, MFn Mello. סבא זכה להכרה לאחר שהוציא שני מיקסטייפים עצמאיים: GETCOMFORTable (2012) ו- ComfortZone (2014). הוא גם הופיע במיקסטייפ Acid Rap של צ'אנס הראפר, בשיר "Everybody's Something". בשנת 2015, סבא וצ'אנס הראפר שיתפו פעולה בשיר "Angels". הצמד ביצע את השיר בשידור חי ב-The Late Show with Stephen Colbert, ב-26 באוקטובר 2015. הוא הוציא את אלבום הבכורה שלו Bucket List Project ב-27 באוקטובר 2016, ואת אלבומו השני CARE FOR ME ב-5 באפריל 2018, שזכה לשבחי המבקרים הנרחבים. ב4 בפברואר 2022 הוציא את אלבומו השלישי Few Good Things.

חיים מוקדמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבא החל לנגן בפסנתר בגיל 7, מה שהוביל להתנסות בתוכנה ליצירת ביטים. הוא התחיל את התיכון בגיל 12 וסיים את לימודיו בגיל 16 עם ציון ממוצע של 3.5. הוא למד בסנט ג'וזף בפרברי שיקגו, ווסטצ'סטר. סבא היה מעביר מיקסטייפים במסדרונות התיכון שלו כדי להוציא את שמו החוצה. בגיל 16, סבא החל להופיע ב-YouMedia Center וב-Young Chicago Authors (YCA) בשכונת וויקר פארק בשיקגו. המיקרופונים הפתוחים האלה לאחר בית הספר העניקו לסבא את הביטחון והכריזמה שהוא מציג היום על הבמות. הוא למד בקולומביה קולג' בשיקגו אך נשר לאחר שלושה סמסטרים לאחר ביטול המלגה שלו.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

2012–2014: GETCOMFORTable and ComfortZone[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2012 שחרר סבא את הפרויקט הראשון שלו, GETCOMFORTable. האלבום הוא "קטלוג של כישרונות צעירים בשיקגו שמצטרפים לסבא בניסיון להבין את עצמם כמבוגרים עולים בעולם של היום." השיר הפופולרי ביותר ב-GETCOMFORTable היה "Heaux" בהשתתפות הראפר הידוע של שיקגו, מיק ג'נקינס.

בשנת 2013, צ'אנס דה ראפר וסאבא איחדו כוחות באלבומו Acid Rap של Chance the Rapper. השורה של סבא בשיר "כולם משהו" הגביר את הפופולריות שלו. סבא המשיך לראפ ב-2013 והחל ליצור את המיקסטייפ השני שלו, ComfortZone. המיקסטייפ יצא ביולי 2014. סבא השתמש באלבום כחלון לחייו, הפיק את רוב הרצועות בפרויקט. הוא מתאר בשורותיו את סביבתו ואת גישתו האופטימית. השיר הפופולרי ביותר מחוץ ל-ComfortZone היה "Burnout" בהשתתפות ארין אלן קיין.

2015–2017: Bucket List Project[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבא תרם לצ'אנס הראפר ודוני טראמפט ולאלבום Surf של ה-Social Experiment בשיר "SmthnThtIWant". האלבום יצא במאי 2015 בחינם ב-iTunes. סבא הוציא EP אינסטרומנטלי בשם SpareChange! בשנת 2015. ה-EP מורכב מ-8 רצועות הזמינות דרך SoundCloud. גם לקראת סוף 2015, סבא הופיע בסינגל "Angels" של צ'אנס הראפר. השניים ביצעו את השיר "Angels" ב-The Late Show עם סטיבן קולבר ביום שני, 26 באוקטובר, 2015. הפופולריות של סבא זינקה מההופעה שלו עם סטיבן קולבר. הצמד ייצג את תחנות הרדיו של שיקגו, עם סווטשירטים עם הכיתוב "107.5 WGCI" ו-"Power 92.3" להופעה.

בינואר 2016 הוציא סבא את הסינגל "GPS" בהשתתפות אביו והשפעתו המוזיקלית, צ'נדלר. הסינגל נכלל באלבום הבכורה שלו, Bucket List Project, שיצא ב-27 באוקטובר 2016. האלבום מורכב מ-13 רצועות הכוללות מגוון רחב של אמנים אחרים משיקגו כמו Noname, Twista, Akenya, Jean Deaux, ואחיו ג'וזף צ'ילימס. האלבום מתמקד בחינוכו במערב שיקגו וברוחניות. ביולי 2016 הופיע סבא גם באלבום הבכורה של נוניים, Telefone, בשיר "Shasow Man" לצד Phoelix ו-Smino.

בשנת 2017, סבא הוציא סינגלים בשם "Monday to Monday", "There You Go" ו-"Where Ideas Sing", עם זאת, לא הכריז על פרויקט עוקב לשירים אלו. "Where Ideas Sing" שוחרר ב-28 בספטמבר 2017. זמן קצר לאחר מכן, 29 בספטמבר, הוצגו יצירות אמנות לשיר במרכז העיר שיקגו ליד חנות אפל החדשה של אפל בשדרת מישיגן. יצירות האמנות נועדו לקדם את שני אמני העיר סבא ומתיו הופמן, שיצרו את הייצוג החזותי של המילים של סבא.

בסוף 2017, לאחר פטירתו הטראגי של בן דודו וחבר Pivot Gang , ג'ון וולט, סבא ואמו של וולט, נאצ'ל, הקימו את קרן ג'ון וולט לזכרו.

2018–2021: CARE FOR ME[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-27 בפברואר 2018, הוציא סבא את השיר "BUSY", זמן קצר לאחר שהכריז על סיבוב הופעות לאלבומו השני CARE FOR ME. הוא הוציא את CARE FOR ME ב-5 באפריל 2018, עם שירים הכוללים את Chance the Rapper, Kaina ו-theMIND. האלבום מורכב על ידי המפיקים daedaePIVOT, דאוד וסבא עצמו, האלבום מוקדש לבן דודו המנוח ולחברו הקרוב וולטר לונג ג'וניור הלא הוא ג'ון וולט; שנדקר באורח אנוש עקב מצב אליו נקלע ברכבת בשיקגו בפברואר 2017. וולטר מוזכר רבות בשירים: "BUSY", "LIFE", ו-"PROM/KING". האחרון מספר על האירועים שסבא ווולטר חלקו זה עם זה שהובילו למותו של וולטר.

סאבא זכה בתואר אחד מ-10 "שיקגואים של השנה" על ידי שיקגו טריביון ב-27 בדצמבר 2018, על המוזיקה שלו ותרומתו לקרן ג'ון וולט, קרן שנקראה לזכרו של וולטר לונג שהושקה על ידי סאבא ואמם של לונג ב-2017. "לטפח את האמנויות לנוער בשיקגו".

סאבא ושאר חברי Pivot Gang הוציאו את אלבום הבכורה שלהם, You Can't Sit With Us ב-19 באפריל 2019.

ב-21 במאי 2021, סאבא הופיעה בסינגל של אודרי נונה "Top Again" מתוך האלבום A Liquid Breakfast, יחד עם הופעה בקליפ המזוהה.

אמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבא הושפע מאביו, אמן R&B בשיקגו בשם צ'נדלר, בגיל צעיר. צ'נדלר היה מביא איתו את סבא לאולפן כדי להקליט צלילים של מוזיקת נשמה, R&B וג'אז.

סבא מציין את שאר המוזיקאים לופה פיאסקו, Bone Thugs-n-Harmony וקניה ווסט כהשפעתו הגדולה ביותר. Bone Thugs-n-Harmony הכניסו את סבא לראפ וגרמו לו לרצות לכתוב ראפ בעצמו.

סבא הושפע גם מאחיו הגדול ומחבריו של אחיו הגדול. אחיו הוא ראפר שנקרא ג'וזף צ'ילימס ובן דודו היה ראפר שנקרא ג'ון וולט. ביחד, המשפחה והחברים של סבא, הם עמוד השדרה של צוות הראפ Pivot Gang. Pivot Gang נקראת על שם הסצנה המפורסמת ב-Friends שבה רוס, רייצ'ל וצ'נדלר מזיזים ספה במעלה המדרגות ורוס צועק ללא הרף, "ציר". עבור צוות הראפ זה אומר "לקחת דברים צעד אחד בכל פעם ולהתקדם תמיד.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיקסטייפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2012 Get Comfortable
  • 2014 Comfort Zone


אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2016 Bucket List Project
  • 2018 CARE FOR ME
  • 2022 Few Good Things


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]