טיוטה:פנחס פרבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פנחס שמואל פרבר נולד בכ"ח אדר התרפ"ח, 20 בחודש מרץ 1928, בעיר לודוויגסהפן שבגרמניה. בן בכור לר'יעקב וחיה פרבר ואח ליפה ואתי. בשנת 1935 עלתה המשפחה הצעירה, ההורים ושלשת ילדיהם לארץ ישראל.

העלייה הייתה למורת רוחם של חלק מבני המשפחה המורחבת אולם ר' יעקב היטיב לראות את העתיד, ולא מצא עוד את מקומם של אשתו וילדיו בגרמניה. בארץ על אף הקשיים, הכתה המשפחה שורשים, בתחילה בפתח תקווה, ואחר כך בתל אביב, ושלושת הילדים גדלו ברוח הציונות הדתית.

בשנת 1944 והוא בן 16 שנים בלבד התייתם פנחס מאביו ר'יעקב, שנפטר בטרם עת בהיותו בין 40. באין ברירה, סייע פנחס הצעיר בפרנסת המשפחה, שנותרה ללא אב, תוך שהוא לומד בערבים, ובכך סייע לאימו האלמנה.

בשנת 1958 נישא למרים, לבית משפחת ברוורמן הירושלמית, והשנים הקימו את ביתם בעיר תל אביב. נולדו להם שלו בנות יעל רונית ומיכל. בטורים שכתב בעיתון הצופה נהג פנחס לחתום בשם אבי"ר- ראשי תיבות של אבי יעל רונית.

דמותו כחזן - פנחס נהג להתפלל בימים נוראים בבית הכנסת רמה שבתל אביב שם שימיש כחזן במשך כ50 שנה וכאחד מעמודי התווך של הקהילה. בימות השנה התפלל בבית הכנסת על שם וואהל בשכונת ל' והיה מראשי וגבאי בית הכנסת. דרשות שנתן לבני הקהילה אוגדו לספר "מסוד חכמים" על ידי נכדו שלמה הדי גולדשמידט.

פעילותו הפוליטית- בשנותיו הראשונות פנחס היה פעיל בארגון הנוער המזרחי העובד והלומד, מורה ומחנך ולימים יו"ר ארגון המורים הדתיים. בשנת 1977 התמנה למזכ"ל תנועת המפדל ולדוברה והצעיד את התנועה להישג שיא בימים ההם של קבלת 12 מנדטים בבחירות לכנסת. כעיתונאי פרסם טורי דעה בעיתון הצופה. לאחר פרישתו מן המפלגה הגה את רעיון המסעות לפולין. בתחילה המסעות יועדו למורים בלבד ובהמשך לתלמידים בכיתות י"ב. פנחס היה מי שתכנן את המסעות הראשונים ובנה את התוכן סביב אותן נסיעות.

בגיל 84 בכ"ג אלול התשע"ג ה-29 באוגוסט 2013 הלך פנחס פרבר לעולמו.