טיוטה:פרוטו גרמאנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרוטו גרמאנית היא השפה התיאורטית שהתפתחה לכל השפות הגרמאניות של היום. פרוטו גרמאנית עצמה התפתחה מפרוטו הודו אירופאית, היא השפה שממנו באו כל השפות ההודו אירופאיות כולל הגרמאניות

פרוטו גרמאנית דוברה על ידי השבטים הגרמאניים שישבו על הגבול של האימפריה הרומית. עד שעם גלות של שבטים אלה השפה התפצלה לאט לשפות של היום. היא התפתחה בבסכדניביה וצפון גרמניה של היום וככל שהשבטים הגרמאניים הלכו יותר דרומה השפה דוברה ביותר מקומות

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרוטו גרמאנית התפצלה משאר השפות ההודו האירופאיות במהלך של אלפי השנים. במהלך זה השפה השתנתה עם הרבה שינויים, השינוי הכי מפורסם ומאפיין את השפות הגרמניות הוא אולי חוק גרים שבו רוב העיצורים של פרוטו הודו אירופאית השתנו. רב הסיכויים פרוטו גרמאנית סיימה להתפתח בסביבות ה500 לפני הספירה והתחילה להתפצל לדאילקטים ואז שפות אחרות במאות הראשונות לספירה.

ככל שהשבטים הגרמאניים התפצלו ואבדו פחות קשר השפה התפצלה יותר ויותר. היום מפצלים את השפות הגרמאניות לשלוש קטגוריות: שפות מערב גרמניות שפות צפון גרמניות השפות מזרח גרמניות (כל השפות מזרח נכחדו)

המזרח הוא בקטגוריה הכי פחות ידועה מכיוון שהיא נכחדה אבל השפה הכי מוכרת מהמזרח הוא גותית שדוברה על ידי השבט הגותי. רוב הסיכויים השפות הגרמאניות המזרחות התפצלו ראשון.

הצפון רוב הסיכויים התפצל במאות הראשונות לספירה מהדיאלקטים במערב. שפה זאת מוכרת כיום כשפת הפרוטו נורדית שאחר כך התפתחה לנורדית עתיקה(השפה של הוויקינגים) ואז לשפות הצפון גרמניות המודרניות כגון שוודית, נורווגית, דנית, ואיסלנדית.

השפות גרמניות המערביות הן הכי מדוברות מהשפות הגרמניות ואותן אפשר לחלק לעוד שלושה קטגוריות: מערביות עילית(עתיד להיות גרמנית ועוד כמה), מערביות תחתיות(עתיד להיות הולנדית ועוד כמה) וגרמניות אינסולריות(עתיד להיות אנגלית ועוד כמה)

אין שום כתיבה בפרוטו גרמנית ולכן לא יודעים הרבה על השפה עצמה.