טיוטה:רציונליזציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רציונליזציה היא שימוש בהסבר רציונלי על מנת לספק הסבר להתנהגות שהיא מנקודת השקפתו של טוען ההסבר או עבור מקבל ההסבר, בלתי רציונלית. רציונליזציה היא למעשה התחמקות במודע או לא במודע מהסיבה האמיתית בגינה טוען הרציונליזציה פעל, פועל או מתכנן לפעול והעלאת תירוץ אחר רציונלי שיכול להתאים לאותו מקרה. המניע לפעולה המובא בתירוץ אינו המניע האמיתי הנוכחי אלא מניע שבדרך כלל מטרתו להישמע הוגן ונכון יותר לסיטואציה. רציונליזציה, על פי פרויד, אבי הפסיכואנליזה היא בחלק רב מהמקרים גם אחת ממנגנוני ההגנה הטבעיים של הנפש אשר תפקידם למנוע חרדה העלולה להתעורר באם נכיר בדחפים (אינסטינקטים) אשר נחשבים לבלתי הולמים ואשר מהווים איום על העצמי. (בעיקר דחפי מין ותוקפנות) באמצעות מנגנוני ההגנה השונים דחפים אלו נדחקים אל מחוץ למודע ומונעים את החרדה באם נכיר בתכנים מאיימים אלו. רציונליזציה למעשה מהווה מעין בידוד ממגע עם רגשות אכזבה וכישלון.

היתרון במנגנון הגנה זה נובע מתוך הכוח שהוא מספק להתמודדות עם מגוון רחב של אירועים לא נעימים מבלי להכחיש את קיומם. החסרון שלו הוא שהוא כן מעוות את החוויה הפנימית של האדם.

במקרים רבים אחרים רציונליזציה אינה אינסטנקטיבית ואינה מתקיימת בתת-מודע, אלא מתוכננת מראש בצורה מדויקת על מנת לגשר על קונפליקטים, להשיג טובות אישיות, להיתפס באופן חיובי בעיני הסביבה או לקבל הקלות משפטיות על עבירות חוק וכו'.

מבנה

א. אדם פעל בצורה מסוימת. ב. הסיבה בגינה פעל היא סיבה x ג. הוא מתרץ שהסיבה בגינה פעל היא סיבה y.

בדרך כלל סיבה x היא סיבה בעלת דחפים פחות מקובלים ונאותים לדעת המתרץ וסיבה y נשמעת הרבה יותר טוב ומטרתה לגשר על הפער בין הרצון להתקבל על הסביבה או על העצמי ובין המעשה שנעשה אשר חורג מגבולות ההתנהגות המקובלות על הסביבה או האידיאליות עבור המתרץ.

דוגמאות

  • אישה שנפרדה מבן זוגה וכאשר שואלים אותה מה הסיבה שאינך רוצה להמשיך את הקשר, תשובתה היא- כי הוא כל היום בעבודה, לא מספיק איתי, בבית.

בפועל הסיבה האמיתית עשויה להיות שהיא לא מספיק נמשכת אליו. חוסר המשיכה הוא גרעין הבעיה אשר בעקבותיו היא מעלה בעיות טכניות שוליות בקשר שלא באמת היו פוגמות ברצונה להמשך הקשר אילו הייתה משיכה חזקה. לא זו אף זו, חוסר הזמינות של הגבר לעיתים היה גורם שאף מעצים את המשיכה, אילו הייתה כזאת.

  • אדם שהכה אדם אחר רק משום שהרגיז אותו ומתרץ את הסיבה לפגיעה בכך ש- 'הוא היה אדם רע ולא כיבד את הוריו. היה מגיע לו עונש'.

הוא יודע שהסיבה האמיתית תוציא אותו באור שלילי ועל כן מוצא תירוץ שיכול להיות אמת או שקר אך בכל מקרה, לדעתו, מתקבל טוב יותר.

  • גבר שלא רוצה לקיים קשר רציני עם בחורה בטענה שהוא לא פנוי לזה רגשית כרגע או שהוא עסוק בעבודה בתקופה זו אך למעשה מעלים את הסיבה האמיתית, שהבחורה הזאת לא מספיק מצאה חן בעיניו.
  • נער שהרג חתול וכל זאת מתוך מתוך אכזריות גרידא. כשנשאל למעשיו, ענה בתגובה שהסיבה שעשה זאת היא כי החתול היה חולה וממילא סבל. הוא רק נרתם לגאול אותו מייסוריו.

כלומר, הוא מנסה להפוך את המניע למעשו ממניע שלילי (אכזריות) למניע חיובי (רחמים ותועלת לחתול). את זאת הוא עושה בשביל, או- להרגיע את מצפונו, או שיקלו עמו את הדין.