טיוטה:שיילה טלאו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרופסור שיילה טלאו

פרופסור שיילה דינוטשה טלאו (באנגלית: ) היא אחות מבוטסואנה, מתמחה ב-HIV, איידס וברפואת נשים, ואחות חונכת. היא הייתה שרת הבריאות של בוצוואנה משנת 2004 ועד 2008. במהלך כהונתה, השפיעה על הבריאות בבוצוואנה בדגש על מלחמה בHIV. פרופסור טלאו היא אשת חינוך ועורכת דין מוערכת המתמחה במשאבי אנוש ובעיות בריאות.

חזון ורקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלאו רכשה השכלה גבוהה בארצות הברית ופעלה כשרת הבריאות של בוצוואנה להעלאת מודעות לאיידס ולדרכי הטיפול במחלה.

כשחקרה, גילתה כי איידס הוא גורם המוות המוביל בבוצוואנה לצעירות בגילאי 15-19. (Phaladze, N., & Tlou, S. (2006))

החזון של טלאו היה לא רק לספק תרופות לחולים אלא לספק מידע ויותר מזה הטמעת חינוך לאזרחים כדי למנוע ולטפל בשתי בעיות המתפשטות ברחבי אפריקה שהן איידס והדרת נשים ממוסדות חינוך ורכישת ידע.

בחזונה ובפעילותה, טלאו מתמקדת בחינוך הדור הצעיר, אשר יניע את ההתפתחות והשינוי ויקדם את אזור המזרח והדרום של אפריקה. היא טוענת שחינוך הבנות הוא הצעד המרכזי ואולי החשוב ביותר. באפריקה, במשך שנים מנעו מבנות צעירות להבין שזוהי זכותן הבסיסית לקבל חינוך נאות. אפריקאיות התמקדו בהקמת משפחות ולא פיתוח עצמי ובכך העצימו את מעגל העוני באזורם דבר שהוביל למחלות כמו איידס ולמחסור בתרופות ובידע. טלאו מאמינה שהטיפול במחלת האיידס חייב לכלול חינוך נכון לגביי בדיקות, מחלות, מין ומגדר Tlou, S. (2015).

במחקר מעמיק שעשתה טלאו, גילתה גם שתשואות השכר של נשים בעלות השכלה תיכונית גבוהות יותר משל גברים. (טלאו, 2015) לכן המטרה שנשים ירכשו השכלה תיכונית, בתקווה להשכלה גבוהה, הפכה למטרה מרכזית בחזון שלה ובמאבקה נגד האיידס וההבדלים המגדריים באפריקה.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלאו גדלה בבוצוואנה, היא למדה בבית ספר ולומדה על ידי נזירות איריות. מאז ומתמיד הייתה מוכשרת בשפות ובדרמה והתענינה בתרבויות שונות, משם נבע הרצון שלה לעבור לארצות הברית. כשסיימה השכלה תיכונית בבוצוואנה, עברה טלאו לניו אורלינס שבארצות הברית שם סיימה את לימודיה באוניברסיטת דילארד בשנת 1974. אחרי שסיימה את לימודיה בדילארד, טלאו למדה במכללת המורים שבאוניברסיטת קולומביה בארצות הברית, שם קיבלה תואר שני בחינוך (בדגש על תוכניות לימודים והדרכה במדעי הבריאות). את הדוקטורט שלה עשתה בסיעוד בריאות הקהילה ודיפלומה בבעיות מגדר, באוניברסיטת אילנוי בשיקגו בשנת 1990. בשנת 2014 הוענק לה תואר כבוד על ידי האוניברסיטה בה למדה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלאו לימדה באוניברסיטת בוצוואנה משנת 1980. משנת 1994 ועד 1996 היא הייתה ראש המחלקה לחינוך הסיעוד באוניברסיטת בוצוואנה. הפכה לחברת סגל הפרופסורים בשנת 1999, ובשנת 2002 עד 2004 היא הייתה רכזת הHIV והאיידס של האוניברסיטה.

טלאו הציגה את בוצוואנה בכנס העולמי הרביעי לנשים ב-1995 בבייג'ינג, סין. בשנת 2002 היא מונתה לכוח משימה מיוחד של האו"ם על נערות, נשים וHIV ואיידס בדרום אפריקה. היא גם הייתה יועצת לתוכנית האו"ם לHIV ולאיידס, וועדת האו"ם על סטטוס הנשים וארגון הבריאות העולמי. היא לקחה חלק בפגישות חינוך הקהילה הבינלאומיות עבור רשת הניסויים לחיסון נגד HIV. היא שירתה במשך שבע שנים בתור המנהלת של אזור מזרח ודרום אפריקה בתוכנית האו"ם לHIV ולאיידס, שם היא פעלה למתן מענה בנושא האיידס ב21 מדינות אפריקאיות.

לאחר הבחירות הכלליות באוקטובר 2004, טלאו מונתה להיות שרת הבריאות ב-9.11.2004. לאחר שהובסה בבחירות המקדימות למפלגה הדמוקרטית של בוצוואנה, טלאו הודחה מהקבינט ב-1.4.2008, כאשר איאן קמה נכנס לתפקיד הנשיא.

בימים אלו, (2022) טלאו יושבת ראש משותפת של Nursing Now [1]הקמפיין הסיעודי הגלובלי ושל קואליציית מניעת הHIV הגלובלית. הקמפיין שואף להעלות את סטטוס ופרופיל הסיעוד לכיסוי בריאות עולמי. קואליציית מניעת הHIV הגלובלית נוצרה מהצורך לטפל בעלייה בזיהומים חדשים, למרות ההצלחה בטיפול. היא גם נשיאת האוניברסיטה הפתוחה של בוצוואנה(BOU), מעמד אשר הוענק לה על ידי נשיא הרפובליקה של בוצוואנה, דוקטור א. ק. מוקגווטסי מסיסי מחודש מאי בשנת 2021 ועד חודש אפריל בשנת 2026. פרופסור טלאו החליפה את דוקטור פהק קדיקילווי, אשר פרש מתפקיד נשיא האוניבריסטה בסוף שנת 2020.

טיפול ומניעת HIV ואיידס[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק גדול מעבודתה של טלאו מתמקד בבעיות מגדר כמו מניעת השכלה מנשים והסללתן להקמת משפחה במקום פיתוח עצמי ובHIV ואיידס בדרום אפריקה. למתן האפשרות לנשים, במיוחד נשים נשואות, בחברה פטריארכלית לניהול משא ומתן עם בני הזוג שלהן לגביי יחסי מין בטוחים, יש השלכות גדולות על הפצת HIV . טלאו עבדה עם ארגוני נשים מקומיים על הגדלת המודעות לטיפול במחלת האיידס בבוצוואנה. היא גם עסקה בהפחתת הסטיגמה של איידס ועזרה לנשאי HIV להתמודד עם חייהם. בעזרת מחקרים שערכה, חשפה טלאו כי ישנם הבדלים מגדריים גם בכל הנוגע לאיידס. לנשים סיכוי גבוה יותר להידבק במחלה וסיכוי נמוך יותר לקבל טיפול ראוי. Phaladze, N., & Tlou, S. (2006) לכן, בפעילותה, היא מתמקדת בחינוך הדור הצעיר בכלל והנשי בפרט לרכישת השכלה ראויה והעלאת מודעות למחלות שונות וליחסי מין מוגנים. חיים אישיים טלאו נשואה להיסטוריון בוצוואנה, תומאס טלאו.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מאי 2002, פרס אנה ריינבאן, והרצאת פרס (הולנד)
  • ספטמבר 2002, אות כבוד נשיאותי (בוצוואנה)
  • 2003 מדליית פלורנס נייטינגייל (הוועדה הבינלאומית לצלב האדום)
  • 2014 פרס הנסיכה סרינגרינדה
  • 2017 פרסי כריסטיאן ריימאן
  • 2018 פרס HRH הנסיכה מונה אל חוסיין

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Velji, K. (2015). The venerable Sheila Tlou. The Canadian nurse, 111(6), 4.

Phaladze, N., & Tlou, S. (2006). Gender and HIV/AIDS in Botswana: a focus on inequalities and discrimination. Gender & Development, 14(1), 23-35.

Sheila Tlou From Wikipedia, the free encyclopedia(2022) Tlou, S. (2015). ICN and education: changing prospects for girls in E astern and S outhern A frica. International Nursing Review, 62(1), 1-2. Thupayagale‐Tshweneagae, G., Dithole, K. S., Baratedi, W. M., & Raditloko, S. (2020). Nurse educator academic incivility: a qualitative descriptive study. International Nursing Review, 67(3), 411-419. https://www.weekendpost.co.bw/31338/news/professor-sheila-tlou-is-the-new-bou-chancellor/

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

https://nursing.uic.edu/news-stories/uic-nursing-alum-one-of-100-most-influential-african-women/
  • The venerable Sheila Tlou
https://web.p.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=153ddcb0-f994-4948-be42-a32db3d8e437%40redis

https://web.archive.org/web/20060814043829/http://people.africadatabase.org/en/person/17609.html

  1. ^ Who we are, Nursing Now (באנגלית אמריקאית)