טיוטה:שמחה ברלב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בן ר' בנימין ומרים ברלב, יליד תל אביב. למד בבית ספר ממ"ד יסודי בתל אביב מוריה, משם המשיך לישיבה תיכונית מרום ציון בירושלים; במהלך הלימודים החליט להספיק ולעבור לקיבוץ. לאור ההתנגדות במשפחתו הסכים לסיים, לכל הפחות את שנת הלימודים. אולם, לאחר חזרתו החליט לעבור לישיבה קטנה (חרדי) בפתח תקווה. לאחר שבועיים בישיבה נודע כ'מתמיד' של הישיבה. משם עבר למיר ואחר כך התחתן עם שולמית אייזנברג. לאחר זמן מה חותנו גילה כי שמחה ברלב קרוב לחסידות ברסלב והקשר הגיע למשבר.

מבני ברק עברה המשפחה לתפרח. שם נודע כתלמיד חכם ובקי בהלכה וראש ישיבה ר חיים גריינמן, הפקיד בידיו את האחריות לעירוב של היישוב. בישיבה החלו להתגבש סביבו חבורת תלמידים דרך לימוד בסתר של ליקוטי מוהר"ן. עם היוודע על החבורה לראש הישיבה התבקש לפזר את הלימוד או ליסוע לעבור לכולל אחר. הרב ברלב סרב ובעקבות כך נודה מהקהילה הדתית במקום. בסוף השנה חזר לבני ברק. בילדותו היה מוכשר מאוד בציור. כשרון זה שימש אותו לפרנסתו כסופר סתם, כאשר גדולי ירושלים לקחו ממנו מזוזות. עם הזמן ראייתו נפגמה והוא הפסיק לכתוב.

שיטתו בברסלב הרב ברלב דוגל בעבודת ה' פשוטה, יציבה וסולידית. בהוראתו את תורות ר' נחמן הוא מקפיד לדבוק במובן הפשוט של הדברים ובעצות הישירות לתפילה ולימוד תורה בהתמדה. בלימוד התורות הוא נכנס לפרטים ולומד מדוגמאות של חיי היום יום בהדגשה שהדברים המדוברים נוגעים למעשה ולא למחשבה בלבד. מתוך הכרות רבת שנים עם עולם התשובה וחסידי ברסלב בכלל הוא מטיף לשמירה על ההלכה והמחשבה הפשוטה ועבודה פנימית ושקטה על תיקון עצמי. היה מהראשונים שנסעו להתחדשות הקיבוץ באומן בראש השנה ומתפלל מידי שנה במניין הותיקין של הרב ליברמנש. בין מנחה לערבית בראש השנה מתקבצים סביבו מתלמידיו ואחרים והוא עונה לשאלות בעניני עבודת ה'.