טיוטה:תומאס אריקסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תומס אריקסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומס אריקסון הוא חוקר התנהגות שוודי וכותב סדרת הספרים: 'מוקף ב' (אידיוטים, פסיכופטים, בוסים רעים ונרקיסיסטים) המסתמכת על שיטת DISA לניתוח אישיות.

מוקף באידיוטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

את ההשראה לכתיבת הספר הספר מוקף באידיוטים קיבל אריקסון מפגישה שערך עם איש עסקים בשם סטור, איש עסקים זועם שבטוח שכל העובדים שלו הם אידיוטים. לאחר שנים של חקר ההתנהגות התברר לו שבני אדם מתחלקים לארבעה טיפוסי התנהגות עיקריים:

אדומים - דומיננטיים ושאפתניים

צהובים - חברותיים ואופטימיים

ירוקים - יציבים ואדיבים

וכחולים - אנליטים וזהירים

מוקף באידיוטים מתאר את המאפיינים הבולטים של ארבעת הטיפוסים ואת הדרך הנכונה לתקשר איתם. הוא מסביר כיצד נוכל להתאים את עצמנו לכל טיפוס התנהגות ולהשפיע עליו (או להוציא אותו מדעתו), מספר על שיטות לשיפור שפת הגוף והתקשורת שלנו עם הבוס והעמיתים לעבודה, וגם מדגים כיצד לזהות כל טיפוס. הספר תורגם לעשרים שפות ונמכר בכמעט שני מיליון עותקים. הספר יצא לאור לעברים בהוצאת כנרת - זמורה.

מוקף בפסיכופטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר מוקף בפסיכופטים מסביר אריקסון מי הם הפסיכופטים וכיצד אפשר לזהות אותם ולהיזהר מהם, בספר מסביר אריקסון איך הפסיכופט יכול לתמרן כל צבע ואיך כל צבע יכול להזהר ממנו.

מוקף בבוסים רעים ומוקף בנרקיסיסטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרים - מוקף בבוסים רעים ומוקף בנרקיסיסטים לא תורגמו לעברית.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגודת הספקנים השוודית, גוף ללא מטרות רווח שנועד להנגיש השכלה מדעית ולהפריך רעיונות שאינם מבוססים, לא אהבה את הספר של אריקסון. וב-2018 אף זיכתה אותו בתואר "רמאי השנה". לאחר מכן, במאמר ארוך שפרסם ב-2019 דן כץ, פסיכולוג ופסיכו-תרפיסט שוודי, הוא טוען שהספר הוא פסאודו-מדעי ולאריקסון, המציג את עצמו כמומחה להתנהגות, אין הכשרה ראויה במדעי ההתנהגות.

"כמה פסיכולוגים מקצועיים חשבו שההשראה לתיאוריה של אריקסון היא מבחני מאיירס-בריג הידועים לשמצה, שעורכים יועצי ניהול פחות ממכובדים", כתב כץ, "הם מבוססים על הרעיונות המיסטיים של קארל יונג, הפסיכו-אנליסט השווייצי מתחילת המאה ה-20, שהיום יש בהם עניין היסטורי בלבד. התאוריה הזו לא נלקחת ברצינות במדעי הפסיכולוגיה. מחקרים גילו שהיא גדושת שגיאות.

"אבל למרות השימוש בצבעים, התברר שספרי "מוקף ב" לא התבססו על מאיירס-בריג אלא על מודל DiSA. למרות העובדה שהמבדקים הללו קיימים כבר 50 שנה, אין מחקר מדעי אחד שבדק אם הם עובדים או לא".

לטענת כץ, מתודות מודרניות במדע התנהגות אימצו את עקרון הבסיס שהתנהגותם של בני אדם תלויה בעיקר בהקשר. "ילדה יכולה להיות ביישנית בין עמיתיה בכיתה, אך להיות כוכבת בנבחרת הכדורגל שלה. אדם מוחצן יכול להירגע כשהוא מבין שאיש אינו מבחין בו. לכן, הפסיכולוגים זהירים מאוד בשימוש במונח 'אישיות'", כתב כץ, שמצא לפחות דבר אחד חיובי בספר: "התיאוריה שלו אולי תסייע לאנשים מסוימים להבין שלא כולם חושבים כמוהם".