טיוטה:Xyzzy (מחשוב)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

במחשוב, Xyzzy משמש לפעמים כמשתנה מטא-תחבירי או כצ'יט. Xyzzy מגיע ממשחק המחשב"הרפתקאות_מערה_ענקית", שם הוא "מחרוזת הקסם" הראשונה שרוב השחקנים נתקלים בה (אחרים כוללים "פלאש" ו"פלובר").[1]

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש המודרני הוא בעיקר מאחד ממשחקי המחשב המוקדמים ביותר, הרפתקאה במערה, שבו הרעיון הוא לחקור מערה עם חדרים רבים, ולאסוף את האוצרות שנמצאו שם. על ידי הקלדת "xyzzy" בזמן המתאים, השחקן יכול לנוע באופן מיידי בין שתי נקודות מרוחקות. מכיוון ש-הרפתקאה במערה היה גם אחד ממשחקי ההרפתקאות הראשונים, מאות משחקי הרפתקאות מאוחרים יותר כללו תגובות לפקודה "xyzzy" כמחווה.[2]

מקור המילה "xyzzy" היה נושא לוויכוח. לטענת רון הונסינגר, רצף האותיות "XYZZY" שימש כמנמונית לזכור את התהליך של חישוב מכפלה וקטורית.[3] וויל קראוטר, המחבר של הרפתקאה במערה, מצהיר שהוא לא היה מודע למנמונית, ושהוא "המציא אותה" בעת כתיבת המשחק.[4]

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

במערכות הפעלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Xyzzy יושמה כפקודה לא מתועדת שלא מבצעת כלום במספר מערכות הפעלה ; בגרסת ה-16 סיביות של ה-AOS של Data General, למשל, בהפעלת הפקודה המחשב יגיב ב"כלום לא קורה", בדיוק כפי שהמשחק עשה אם הקסם הופעל במקום הלא נכון או לפני ששחקן ביצע את הפעולה שמאפשרת את הפעלת הפקודה. גרסת 32 סיביות של AOS/VS, תגיב ב"כפליים קורה".[5] במספר מערכות מחשב מבית סאן מיקרוסיסטמס, הפקודה "xyzzy" משמשת כדי להיכנס למעטפת של מנהל האתחול U-Boot.[6] בגרסאות המוקדמות של Zenith Z-DOS (גרסה ממותגת מחדש של MS-DOS 1.25) הייתה אפשרות לשלוח את הפקודה "xyzzy" עם פרמטר של "on" או "off". שגורמת להדפסת הסטטוס של הפקודה האחרונה "xyzzy on" או "xyzzy off".

בעת אתחול של Cr-48 במצב מפתח, כאשר המסך מציג את הלוגו "מחשב נייד עצוב", הקלדת "xyzzy" מייצרת בדיחה מסוג מסך המוות הכחול.[7][8]

לפי ברנטלי קויל, לחומת האש של Cisco PIX הייתה פקודת xyzzy שהתוצאה שלה הייתה הדפסה "שום דבר לא קורה". הוא גם הכניס את הפקודה ל-Coraid VSX על מנת לצאת מה-ממשק שורת פקודה ולהיכנס למעטפת. זה היה גורם להודעה "פוף! אתה נמצא בספרייה. יש כאן קבצים". הבעלים החדשים של חברת California Coraid הורתה למפתחים לשנות את המחרוזת ל-"/exportmode" ולהיפטר מה-"Foof!".[דרוש מקור] מאז שהחזירה את הבעלות על תוכנת Coraid, הפקודה חזרה למערכת וכעת, במהדורה 8 של VSX, התגובה היא ">>פוף! << אתה בחדר פסולת."

תוכנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוך קבוצת הדיון alt.xyzzy, המילה משמשת להודעות בדיקה, שקוראים אחרים נוהגים להגיב לה, "כלום לא קורה" כהערה לכך שהודעת הבדיקה התקבלה בהצלחה. ב-תוכנות הצאט mIRC ו-Pidgin, הזנת הפקודה הלא מתועדת "/xyzzy" תציג את התגובה "כלום לא קורה".[9] המחרוזת "xyzzy" משמשת גם באופן פנימי על ידי mIRC כמפתח ההצפנה הראשי המשמש לפענוח למעלה מ-20 מחרוזות רגישות בקוד התוכנה.[10]

"תוכנית צ'אט" עבור VAX/VMS של DIGITAL שנכתבה על ידי דייוויד בולן ב-1987 והופצה באמצעות BITNET קיבלה את השם xyzzy. הייתה תוכנית תואמת עם אותו שם ל-VM/CMS של IBM.[11]

xYzZY משמש כברירת מחדל כסימון לסוף חלק על ידי מודול HTTP::Message של Perl עבור הודעות MIME מרובי חלקים,[12] והיה בשימוש כסיסמת ברירת מחדל של מנהל המערכת ב-AtEase של אפל עבור קבוצות עבודה.[דרוש מקור]

תוכנת האימיל Gmail תומכת בפקודה XYZZY כאשר מבצעים התחברות באמצעות פרוטוקול IMAP לפני הכניסה. בהפעלת הפקודה ללא פרמטרים מתקבלת התגובה "אוקיי שום דבר לא קורה".

"Connecting to Gmail IMAP service using openssl, demonstrating the hidden xyzzy command

במחשב Hewlett-Packard 9836A עם שפת התכנות HPL 2.0 יש פקודה XYZZY מובנת בשפה עצמה שמחזירה "אני לא רואה כאן מערה". הודעה דומה מוחזרת ממכשירי HP 3458A ו-HP 3245A בעת הפעלת שאילתה עם XYZZY דרך אפיק HPIB.

ברוב הגרסאות של Ingres dbms, הפעלת השאילתה select xyzzy מחזירה "שום דבר לא קורה". עם זאת, "select xyzzy('wim')" מחזירה "שום דבר לא קורה ל-Wim". הפונקציה xyzzy() הייתה קיימת בIngres לפחות מאז גרסה 5 (סוף שנות ה-80), אך הוסרה מתישהו בתחילת שנות ה-2000. בעקבות בקשה של קבוצת המשתמשים של אינגרס בהולנד הפקודה חזרה למוצר.

משחקי מחשב ומדיה אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק שולה המוקשים הפופולרי בגרסאות ישנות של Microsoft Windows היה מצב צ'יט שהופעל על ידי הזנת הפקודה xyzzy, ולאחר מכן לחיצה על רצף המקשים Shift ולאחר מכן Enter, מה שגרם לפיקסל בודד בפינה השמאלית העליונה של המסך לסמן האם העכבר עומד על מוקש או.[13] ביצת פסחא הזו הייתה קיימת בכל גרסאות Windows בגרסאות מסוימות הפיקסל היה גלוי רק אם שולחן העבודה הרגיל של לא פעל. ביצת פסחא כבר לא קיימת בגרסאות לאחר Windows XP SP3.[14]

במשחק זורק, כשהמשתמש מקליד xyzzy התגובה היא: קול חלול אומר 'טיפש'. בהרפתקאות טקסט אחרות הקלדת הפקודה תגרום לתגובה הומוריסטית אחרת.

במשחק Return to Monkey Island הקוד כתוב על שלט בכניסה למבוך המערה. קריעת השלט על ידי המשתמש ושימוש בו בתוך המערה, מה שמאפשר מוביל לקריאתו, מאפשר לגיבור, לצאת מהמבוך לפתח המערה.

במשחק מרוץ Road Rash 3 משנת 1995, אם המשתמש היה מקליד "xyzzy" בתפריט הראשי,[15] הוא יוכל לגשת למספר צ'יטים כמו מילוי חנקן, מילוי שמן ועוד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ xyzzy in the Jargon File.
  2. ^ David Welbourn. "Xyzzy responses". A web page giving responses to "xyzzy" in many games of interactive fiction.
  3. ^ Rick Adams. "Everything you ever wanted to know about…the magic word XYZZY". The Colossal Cave Adventure page.
  4. ^ Dennis G. Jerz (12 בספטמבר 2007). "Somewhere Nearby is Colossal Cave: Examining Will Crowther's Original "Adventure" in Code and in Kentucky". Digital Humanities Quarterly. 001 (2). {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ Rick Adams. "Everything you ever wanted to know about…the magic word XYZZY". The Colossal Cave Adventure page.
  6. ^ "Sun Integrated Lights Out Manager 2.0 Supplement for the Sun Blade™ X6275 Server Module" (PDF). p. 17. נבדק ב-2009-08-20.
  7. ^ Wells, Brad. "How I cracked the Cr-48 Easter Egg". אורכב מ-המקור ב-2 בספטמבר 2011. נבדק ב-2 בספטמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Wells, Brad. "Cr-48 Joke BSOD Screen". אורכב מ-המקור ב-11 בנובמבר 2012. נבדק ב-11 בנובמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Pidgin source code repository". See gtkconv.c
  10. ^ "mIRC - Encrypted internal strings".
  11. ^ David Bolen (24 באוגוסט 1989). "VAX/VMS XYZZY Reference Card". {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Sean M. Burke (2002). "Perl and LWP", p.82. O'Reilly Media, Inc. מסת"ב 0-596-00178-9
  13. ^ eeggs.com. "Windows 2000 Easter Eggs - Eeggs.com". Eeggs.com. נבדק ב-2009-08-20.
  14. ^ "Minesweeper Cheat codes".
  15. ^ "Road Rash Cheats, Codes, and Secrets for PC - GameFAQs". gamefaqs.gamespot.com. נבדק ב-2023-05-23.