לדלג לתוכן

ילנה אולייבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילנה אולייבה
ילנה אולייבה עם ספריה
ילנה אולייבה עם ספריה
לידה 2 בדצמבר 1973 (בת 50)
פנזה, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ילנה אלכסנדרובנה אולייבהרוסית: Елена Александровна Ульева;‏ נולדה ב-2 בדצמבר 1973 בעיר פנזה) היא סופרת ילדים רוסייה של ספרות חינוכית וכללית. על פי הנתונים של לשכת הספרים הרוסית, היא זכתה במקום השני בין סופרי ילדים (אחרי קורניי צ'וקובסקי) לפי התפוצה הכוללת של ספרים שיצאו בשנת 2020[1]. בשנת 2020 יצאו לאור 90 ספרים שונים של אולייבה, בתפוצה כוללת של 93,295 אלף עותקים[1]. כיוון שהיקף התפוצה הכוללת של ספריה עקף את התוצאות של כל הסופרים הבוגרים (לפי לשכת הספרים הרוסית), הדבר הפך את אולייבה לסופרת העכשווית המפורסמת ביותר, לפי תוצאות שנת 2020 ברוסיה.[1]

אולייבה כתבה יותר מ-500 ספרים, חוברות עבודה ויצירה, חוברות הדרכה ללימודים בגני ילדים ובבית. ספריה של ילנה אולייבה מתורגמים לשפה האוקראינית (32 ספרים), טורקית (8 ספרים), סינית (9 ספרים), אנגלית (5 ספרים), אסטונית (3 ספרים), סאחה (ספר 1), ווייטנאמית (ספר 1), קוראנית (ספר 1), סלובקית (ספר 1). קיבלה תעודת דרגה 1 בתחרות הבינלאומית "אמנות הספר" בקטגוריה "ספרי ילדים ומתבגרים (2020).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילנה אולייבה נולדה בעיר פנזה. בשנת 1981 החלה את לימודיה בבית ספר עירוני רגיל מס' 9, במקביל למדה בבית ספר למוזיקה מס' 2, בכיתת דומרה ופסנתר (המחלקה העממית). סיימה 8 כיתות בהצטיינות והתקבלה למכללת החינוך של פנזה, אותה סיימה בשנת 1993. את לימודיה שילבה עם עבודה כדוורית.

לאחר קבלת השכלה בינונית-מקצועית, החלה את הקריירה של מורה בכיתות בית ספר יסודי של בית ספר מס' 56 של העיר פנזה. בשנת 1994 התקבלה לאוניברסיטה החינוכית של פנזה ע"ש בלינסקי, לפקולטה "מורה בבית ספר יסודי" (לימודים מרחוק). למרות המעבר שלה למוסקבה, ילנה סיימה את לימודיה במוסד להשכלה גבוהה בשנת 1995 וקיבלה את התעודה שלה ב-1998.

ב-10 שנים הראשונות לחייה בעיר הבירה עבדה בתור מורה פרטית. בתקופה הזו (2003–2004) הספיקה לסיים קורסים ללימודי השפה האנגלית באוניברסיטת הידידות בין העמים של רוסיה. בשנת 2005 החלה לעבוד בתור תסריטאית בערוץ הטלוויזיה "הבירה", בתוכנית "בר דה ז'ה וו" (ברוסית: (Кабачок Дежа Вю. לאחר 5 שנים בטלוויזיה, חזרה אולייבה לעבוד עם ילדים. במשך 7 שנים עבדה כמורה וחונכת במרכזים לפיתוח ילדים "חכמולוגים".

בעבודתה עם הילדים שילבה אגדות, שירים ומשימות שונות שחיברה בעצמה. החומרים היו אהובים על הילדים והביאו לתוצאות.

יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 החלו להתפרסם ספריה הראשונים של אולייבה בהוצאות הספרים "אקסמו" ו-"מוזאיקה-סינתז".

ב-2012, הוצאת "פניקס" אהבה את כתבי היד של ילנה אלכסנדרובנה, מה שהביא לשיתוף פעולה ממושך ופורה, שכתוצאה ממנו כמעט 200 ספרים וחוברות התפתחותיות. ב-2013 יצאה "האנציקלופדיה של אגדות לילדים" המוכרת. הספר הזה ממשיך לצאת לאור, לאחר 15 הדפסות חוזרות, עם תפוצה כוללת של יותר מ-400 אלף עותקים. מתוך הספר הזה נולדה סדרת ילדים חדשה "הספר הראשון שלי", שכיום כוללת כ-40 ספרים, שאת רובם כתבה ילנה אלכסנדרובנה אולייבה.

בשנת 2013 החל שיתוף פעולה עם הוצאות ספרים "ואקו" ו-"איריס-פרס". 5 שנים לאחר מכן, כל חוברות ההדרכה של "ואקו" עברו ל"יורשת החוקית שלה", הוצאת ספרים "ואקושה" וממשיכות לצאת לאור כיום. מדובר בשתי סדרות של מחברות מפתחות: "העכברון החכם" ו-"בדרך לבית הספר" (כ-50 שמות).

ב-2015 הוצאת הספרים "גרמוטיי" (ברוסית: (Грамотей הציעה שותפות לילנה אלכסנדרובנה אולייבה. כך נולדו "חוברות כתיבה לילדים חסרי מנוחה" ו"גימנסיה לילדים בגילאי גן חובה".

ב-2018 הוצאת הספרים "שפירית" החלה להתעניין בכתבי היד של י. א. אולייבה. התוצאה של שיתוף הפעולה הזה הייתה סדרת "חינוך באהבה", עם ספרים לילדים והורים, והסדרה הראשונה הקרויה על שם הסופרת – "האקדמיה לילדים בגילאי גן חובה של ילנה אולייבה", המיועדת לעזור בהתפתחות משולבת של הילדים והכנתם לבית ספר.

בתחילת שנת 2019, הוצאה לאור של ספרי ילדים " Clever" החלה להוציא את ספריה של י. א. אולייבה, הנוגעים לכל הנושאים העכשוויים: בקיאות כלכלית, פיתוח האינטליגנציה הרגשית, הרגלים אקולוגיים, לימוד באגדות, בטיחות ילדים, כללי התנהגות ברחוב, אגדות שינה ואגדות טיפוליות. חלק מהספרים התפרסמו בתרגום לשפות אסטונית, אנגלית, טורקית, וייטנאמית וסינית.

בשנת 2019 אולייבה זכתה במקום שביעי מתוך עשרה של סופרי הילדים הכי מפורסמים ברוסיה, לפי הנתונים הרשמיים של לשכת הספרים הרוסית.

בשנת 2020 אולייבה הפכה לסופרת ילדים קלאסית השנייה בתולדות רוסיה, אחרי קורניי צ'וקובסקי (1,081,050 ו-923,950 עותקים, בהתאמה).

ב-2021 ילנה אולייבה לקחה מקום עשירי מתוך עשר במצעד של סופרי ילדים המפורסמים ביותר ברוסיה, לפי הנתונים הרשמיים של לשכת הספרים הרוסית.

בשנת 2020 ספרה "אנציקלופדיה של מעשים טובים" היה אחד משלושת הספרים הנמכרים ביותר באתר Wildberries.

פרסים והוכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תעודת דרגה 1 בתחרות הבינלאומית "אמנות הספר" בקטגוריה "ספרים לילדים ומתבגרים (2020)
  • ב-2020 אולייבה נכנסה לרשימה ארוכה של המועמדים הסופיים של פרס ע"ש אוספנסקי.

רשימת יצירות שיצאו לאור בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מילות קסם - איורים: ויקטוריה קורצ'בה, הוצאת קלוור ספרים, 2024
  • נימוסים והליכות - איורים: ויקטוריה קורצ'בה, הוצאת קלוור ספרים, 2024
  • מדוע אני עצוב? - הוצאת קלוור ספרים, 2024
  • מדוע אני ביישן? - הוצאת קלוור ספרים, 2024
  • אפשר להשתמש בטלפון שלך? - איורים: מריה בזיקינה, הוצאת קלוור ספרים, 2024
  • חלומות פז - איורים: אנה נצבטייבה, הוצאת קלוור ספרים, 2024
  • חברים לנצח - איורים: אולגה אגפונובה, הוצאת קלוור ספרים, 2024

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]