מגלדאפיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף למור קואלה)
קריאת טבלת מיוןמגלדאפיס
מצב שימור
נכחדנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
נכחד
נכחד (EX)
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
משפחה: מגלדאפיזיים
סוג: מגלדאפיס
מינים
  • Megaladapis edwardsi
  • Megaladapis madagascariensis
  • Megaladapis grandidieri
שם מדעי
Megaladapis
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור אפשרי

מגלדאפיס (שם מדעי: Megaladapis) הוא סוג של למור נכחד אשר חי במדגסקר עד העת האחרונה. הוא מכונה גם למור קואלה, עקב מבנה השלד המזכיר קואלה. מסוג למור זה התגלו 3 מינים שונים, יחידים במשפחה מגלדאפיזיים (Megaladapidae). הוא שרד עד לתחילת התקופה הנוכחית ונכחד באזור המאה ה-13 עד המאה ה-15, כשראשוני הפורטוגלים שהגיעו לאי גילו אותו.

למור זה היה גדול מכל למור חי והוא היה קרובו של הלמור הענק והגיע לאורך 1.3-1.5 מטר ולמשקל של 40-80 ק"ג. במראהו הוא הזכיר קואלה עם זרועות ארוכות וכבדות, טפרים מעוקלים שתמכו ביציבה, גוף מכווץ ולסתות רחבות בעלות ניבים גדולים ושרירי לסת חזקים בהרבה מכל למור מודרני וכן היה בעל עיניים מצידי הגולגולת, דבר שאין לאף פרימט מודרני. ככל הנראה הוא היה קרובם של למורי הספורט הקיימים, אף שאלה בעלי מוח גדול יותר ולסתות קצרות יותר מהמגלדאפיס.

למור זה היה בעל חוטם צר שהזכיר מראה קרנפי ואולי עזר לבעליו לכופף את העלים לפיו. בשל מוחו הקטן יחסית הוא כנראה היה יצור איטי ונמנמן שהיה מגושם על הקרקע.

הלמורים כנראה נכחדו עם בוא האדם למדגסקר לפני 2,300 שנה ונפגעו מציד למטרות בשר ומשריפות מכוונות שהאדם הבעיר כדי לפנות מיערות מדגסקר לשדות חקלאיים. בהמשך; עקב בצורות, השריפות התמשכו והרגו למורים רבים. דבר זה היה גורם משמעותי בהקטנת אוכלוסייתם ועקב תהליך הרבייה הממושך והנדיר שלהם, הם לא הצליחו להתאושש מכך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגלדאפיס בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא בעלי חיים פרה-היסטוריים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.