מדריך נוער (צה"ל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מפקד נוער (ראשי תיבות: מד"ן) הוא תפקיד צבאי בחיל החינוך והנוער.

מפקדי הנוער כפופים למערך אכ"א (אגף כוח אדם). תפקיד מפקדי הנוער נוצר מתוך הצורך להכין את בני הנוער המועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) לגיוס לצה"ל.

ישנם שני סוגים של מדריכי נוער: מדריכי נוער מרחב ומפקדי נוער. שני סוגי מדריכי הנוער מעבירים מערכי שיעור שמטרתם הכנת הנוער לשירות בצה"ל, אך בעוד מפקדי הנוער פוגשים את בני הנוער לתקופה קצובה, במהלך הגדנ"ע, מדריכי נוער המרחב פוגשים את המועמדים לשירות ביטחון בבתי הספר ובמסגרות נוער אחרות ומלווים אותך לאורך תקופת המיונים לתפקידים שונים בצבא.

תפקיד מפקדי הנוער הוא להפחית את חששותיהם של המועמדים לשירות ביטחון לקראת הצבא ואת ההלם הראשוני כאשר הם מגיעים אליו, להבהיר לנוער את משמעות חוק שירות ביטחון, ולעודד צעירים לשאוף ל"שירות משמעותי" (בדרך כלל נרמז ששירות קרבי "משמעותי" יותר משירות תומך לחימה או שירות עורפי).

מד״ן חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירותם של מדריכי נוער המרחב מתבצע במסגרות חינוכיות שונות: בתי ספר תיכוניים מסוימים, בעיקר אלו הכפופים למשרד העבודה ("תיכונים מקצועיים"), אך גם במסגרות חינוכיות שרוב חניכיהן עולים חדשים, בבתי ספר "מפתן", במועדוניות נוער, ועוד. בבתי הספר מעבירים מדריכי הנוער שיעורים לכיתות י"א-י"ב הנוגעים לגיוס ולשירות בצה"ל. מטרות השיעורים להקל על ההכנה המעשית והנפשית של המועמדים לקראת גיוסם, להכין אותם לקליטתם בצה"ל לאחר הגיוס, ולעודד שיתוף פעולה עם מערכת הגיוס והשיבוץ. כמו כן, מדריכי הנוער מסייעים למועמדים בשלבי הגיוס הראשונים (צו ראשון וכו'), על מנת לאתר בעיות או צרכים מיוחדים. מפקדות הנוער יכולים גם להתייצב עם המועמדים לשירות ביטחון לצו הראשון או לברר עבורם מידע לגבי אפשרויות שיבוצם בצה"ל.

מפקדי נוער[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקדי נוער מעבירים התנסות של הגדנ"ע לתלמידי תיכון. במהלך הגדנ"ע עוברים המועמדים לשירות ביטחון הדמיה של טירונות ומפקדי הנוער משמשים מפקד טירונים לקבוצה שלהם. שבוע הגדנ"ע כולל הקניית משמעת צבאית, נהלים צבאיים (השכמה, מסדרים, אימונים גופניים, תורנויות מטבח, וכו'), שיעורי נשק ושדאות. כמו כן, מפקדי הנוער מעבירים שיעורי מורשת קרב, תפקידים בצה"ל, טוהר הנשק ועוד. בנוסף לשבוע הגדנ"ע במהלך תקופת הלימודים. קיימים עוד מספר סוגי גדנ"עות כמו גדנ"ע סיור וניווט וגדנ"ע מזרחנות.

מפקדי הנוער משרתים באחד משני בסיסי הגדנ"ע: צלמון ושדה בוקר ומזה כמה שנים גם בתוך בסיס חיל האוויר בחצרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]