אקלים סובטרופי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
John Doe (שיחה | תרומות)
מ שוחזר לעריכה האחרונה של דוד שי
שורה 1: שורה 1:
אקלים סובטרופי – הוא סוג האקלים של האזורים שמצפון ומדרום לאזור הטרופי, הקרויים האזורים הסובטרופיים.
'''אקלים סובטרופי''' – הוא סוג ה[[אקלים]] של האזורים שמצפון ומדרום לאזור הטרופי, הקרויים האזורים ה[[סובטרופי|סובטרופיים]].
[[תמונה:WorldMapLongLat-special-lats.jpg|left|thumb|400px|מפת העולם, האזורים הסובטרופיים מצויים בין קו הרוחב 40° ל[[חוג הסרטן]] בצפון או ל[[חוג הגדי]] בדרום]]


קיימות כמה הגדרות למאפיינים של אקלים סובטרופי. הקלימטולוג ג'ון גריפיתס (John Griffiths), לדוגמה, כולל באזורי האקלים הסובטרופי את כל המקומות שבהם ה[[טמפרטורה]] הממוצעת בחודש הקר ביותר היא 6°C או גבוהה יותר, אך נמוכה מ-18°C. לעומתו, גלן טריוורתה (Glenn Trewartha) כולל את האזורים שבהם קיימים לפחות שמונה חודשים בהם הטמפרטורה הממוצעת היא 10°C או יותר, אבל שקיים בהם לפחות חודש אחד שבו הטמפרטורה הממוצעת נמוכה מ-18°C.

תנאי [[מזג אוויר|מזג האוויר]] באזורים שבהם קיים אקלים סובטרופי שונים במידה רבה בין האזורים השונים שכן על פי הגדרתו מדובר באחד מאזורי האקלים הנרחבים ביותר. על פי כמות המשקעים יוגדר מזג האוויר כ'''גשום''', '''גשום למחצה''' או '''שחון''' (כמה מאזורי ה[[מדבר]] הגדולים ביותר כלולים בקטגוריה זו). הקיץ באזורים אלו יכול להיות לוהט או סתם חמים.

השיטה המקובלת ביותר למיון אקלימים [[שיטת קפן]] על שמו של [[ולדימיר קפן|ולדימיר קֶפּן]] (Wladimir Köppen) כוללת שני סוגי אקלים הנושאים את התואר סובטרופי:
*'''אקלים סובטרופי של קיץ יבש''' – או בשמו הידוע יותר [[אקלים ים תיכוני|אקלים ים־תיכוני]].
*'''[[אקלים סובטרופי גשום]]'''.

על פי שיטת קפן המחלקת את האקלים על פני [[כדור הארץ]] לחמישה סוגים, שייכים האקלימים הסובטרופיים לאזור C ("אקלימים מזותרמיים/ממוזגים").
===מונחים===
מפת העולם, האזורים הסובטרופיים מצויים בין קו הרוחב 40° לחוג הסרטן בצפון או לחוג הגדי בדרוםקיימות כמה הגדרות למאפיינים של אקלים סובטרופי. הקלימטולוג ג'ון גריפיתס (John Griffiths), לדוגמה, כולל באזורי האקלים הסובטרופי את כל המקומות שבהם הטמפרטורה הממוצעת בחודש הקר ביותר היא 6°C או גבוהה יותר, אך נמוכה מ-18°C. לעומתו, גלן טריוורתה (Glenn Trewartha) כולל את האזורים שבהם קיימים לפחות שמונה חודשים בהם הטמפרטורה הממוצעת היא 10°C או יותר, אבל שקיים בהם לפחות חודש אחד שבו הטמפרטורה הממוצעת נמוכה מ-18°C.

*'''[[רמה סובטרופית]]''' – מערכת יציבה של לחץ אוויר גבוה האחראית למזג האוויר היבש והחם של הקיץ באקלים הים־תיכוני.
*'''ציקלון סובטרופי''' – מערכת של מזג אוויר שלה סממנים של [[ציקלון]] טרופי וסממנים של ציקלון שאיננו טרופי שבו מקור האנרגיה נובע מהפרשי הטמפרטורה בין גושי אוויר קרים וחמים. הציקלון הסובטרופי יכול להיווצר באזור רחב מאד שבין [[קו המשווה]] לקו הרוחב 50°.
*'''שקע סובטרופי''' – מערכת לחץ אוויר נמוך המתהווה באזורים הסובטרופיים ומהווה גורם ליצירת הציקלון הסובטרופי.
*'''סופה סובטרופית''' – ציקלון סובטרופי היכול להתפתח לממדי [[הוריקן]].
[http://en.wikipedia.org/wiki/Subtropical_cyclone למידע נוסף]

==לקריאה נוספת==
*גלן ט. טריוורתה, '''מבוא לתורת האקלים''', הוצאת יחדיו (1976)
*שמואל יפה, '''מזג־אוויר ואקלים''', הוצאת מסדה
*ד"ר דוד גרשון וד"ר בני רזניק, '''מזג אוויר''', ספרית מעריב
*יאיר גולדרייך, '''האקלים בישראל''', הוצאת אוניברסיטת בר־אילן.


[[Category:מטאורולוגיה]]
תנאי מזג האוויר באזורים שבהם קיים אקלים סובטרופי שונים במידה רבה בין האזורים השונים שכן על פי הגדרתו מדובר באחד מאזורי האקלים הנרחבים ביותר. על פי כמות המשקעים יוגדר מזג האוויר כגשום, גשום למחצה או שחון (כמה מאזורי המדבר הגדולים ביותר כלולים בקטגוריה זו). הקיץ באזורים אלו יכול להיות לוהט או סתם חמים
[[en: Subtropical climate]]

גרסה מ־17:46, 1 במרץ 2005

אקלים סובטרופי – הוא סוג האקלים של האזורים שמצפון ומדרום לאזור הטרופי, הקרויים האזורים הסובטרופיים.

קובץ:WorldMapLongLat-special-lats.jpg
מפת העולם, האזורים הסובטרופיים מצויים בין קו הרוחב 40° לחוג הסרטן בצפון או לחוג הגדי בדרום

קיימות כמה הגדרות למאפיינים של אקלים סובטרופי. הקלימטולוג ג'ון גריפיתס (John Griffiths), לדוגמה, כולל באזורי האקלים הסובטרופי את כל המקומות שבהם הטמפרטורה הממוצעת בחודש הקר ביותר היא 6°C או גבוהה יותר, אך נמוכה מ-18°C. לעומתו, גלן טריוורתה (Glenn Trewartha) כולל את האזורים שבהם קיימים לפחות שמונה חודשים בהם הטמפרטורה הממוצעת היא 10°C או יותר, אבל שקיים בהם לפחות חודש אחד שבו הטמפרטורה הממוצעת נמוכה מ-18°C.

תנאי מזג האוויר באזורים שבהם קיים אקלים סובטרופי שונים במידה רבה בין האזורים השונים שכן על פי הגדרתו מדובר באחד מאזורי האקלים הנרחבים ביותר. על פי כמות המשקעים יוגדר מזג האוויר כגשום, גשום למחצה או שחון (כמה מאזורי המדבר הגדולים ביותר כלולים בקטגוריה זו). הקיץ באזורים אלו יכול להיות לוהט או סתם חמים.

השיטה המקובלת ביותר למיון אקלימים שיטת קפן על שמו של ולדימיר קֶפּן (Wladimir Köppen) כוללת שני סוגי אקלים הנושאים את התואר סובטרופי:

על פי שיטת קפן המחלקת את האקלים על פני כדור הארץ לחמישה סוגים, שייכים האקלימים הסובטרופיים לאזור C ("אקלימים מזותרמיים/ממוזגים").

מונחים

  • רמה סובטרופית – מערכת יציבה של לחץ אוויר גבוה האחראית למזג האוויר היבש והחם של הקיץ באקלים הים־תיכוני.
  • ציקלון סובטרופי – מערכת של מזג אוויר שלה סממנים של ציקלון טרופי וסממנים של ציקלון שאיננו טרופי שבו מקור האנרגיה נובע מהפרשי הטמפרטורה בין גושי אוויר קרים וחמים. הציקלון הסובטרופי יכול להיווצר באזור רחב מאד שבין קו המשווה לקו הרוחב 50°.
  • שקע סובטרופי – מערכת לחץ אוויר נמוך המתהווה באזורים הסובטרופיים ומהווה גורם ליצירת הציקלון הסובטרופי.
  • סופה סובטרופית – ציקלון סובטרופי היכול להתפתח לממדי הוריקן.

למידע נוסף

לקריאה נוספת

  • גלן ט. טריוורתה, מבוא לתורת האקלים, הוצאת יחדיו (1976)
  • שמואל יפה, מזג־אוויר ואקלים, הוצאת מסדה
  • ד"ר דוד גרשון וד"ר בני רזניק, מזג אוויר, ספרית מעריב
  • יאיר גולדרייך, האקלים בישראל, הוצאת אוניברסיטת בר־אילן.