מקסוול גורדון לייטפוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מקסוול גורדון לייטפוט
Maxwell Gordon Lightfoot
מקסוול לייטפוט, דיוקן עצמי, 1904 לערך
מקסוול לייטפוט, דיוקן עצמי, 1904 לערך
לידה 19 ביולי 1886
ליברפול, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד 27 בספטמבר 1911 (בגיל 25)
גבעת פרימרוז, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר סלייד לאמנות יפה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מקסוול גורדון לייטפוטאנגלית: Maxwell Gordon Lightfoot‏; 19 ביולי 188627 בספטמבר 1911) היה אמן וצייר מליברפול, שנודע בזכות תיאורי סצינות פסטורליות ואיורי דמויות.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לייטפוט נולד ברחוב גרנבי, ליברפול, השני מבין חמישה ילדים לוויליאם הנרי לייטפוט ואשתו מקסוול גורדון לינדסי (לינדסי קיבלה שם גברי ככבוד לאביה שאבד בים זמן קצר לפני לידתה). ויליאם לייטפוט היה סוכן ביטוח ומתווך. המשפחה עברה להלסבי בצ'שייר, שם נכנס לייטפוט לבית הספר לאמנות של צ'סטר בשנת 1901. המשפחה עברה חזרה לליברפול בשנת 1905, והוא השתתף בשיעורי ערב. הוא הפך לחניך בהדפסות צבע – כרומוליטוגרף בחברת דפוס מסחרית, שהתמחתה בהדפסת קטלוגים של זרעים. באותו הזמן המשיך לייטפוט לצייר והציג עבודה בתערוכת הסתיו של ליברפול ב-1907.

חינוך והכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1907 עבר לייטפוט ללונדון כדי להתחיל ללמוד בבית הספר לאמנות של סלייד. למדו איתו שם קריסטופר נווינסון, מארק גרטלר, אדוארד וודסוורת' וסטנלי ספנסר. בבית הספר הוא זכה במספר פרסים, כולל פרס ראשון בציור דמות וציור ראש כאחד.[1] עד שלייטפוט עזב את סלייד בדצמבר 1909, הוא צייר נופים פסטורליים וקומפוזיציות של דמויות, לעיתים קרובות בעזרת דיו חום. הוא ייצר מספר דיוקנאות של אם וילדים שהם רישומים רגישים ומבוצעים היטב.

לייטפוט הציג בתערוכת הסתיו של ליברפול ב-1909 והיו בה שלושה נופים שהוצגו בתערוכת החורף החדשה במועדון האנגלי.

מקסוול לייטפוט, רישום של נערה, 1910 לערך

בפברואר 1911, לייטפוט יחד עם סטודנטים לשעבר של סלייד, קיימו תערוכה עם ונסה בל בגלריה המועדון האלפיני בלונדון. סקירת ה"הטיימס" נתנה ללייטפוט ולגרטלר שבחים מיוחדים. עבודתו של לייטפוט הרשימה כל כך את ספנסר גור, שהוא הציע את לייטפוט כאחד משש עשרה החברים המקוריים בקבוצת קמדן טאון. לייטפוט התקבל והציג ארבע עבודות בתערוכה הראשונה של קבוצת קמדן טאון שהתקיימה בגלריית קרפקס ביוני 1911.[2]

שניים מציורי הדמות שלו, "אם וילד" ו"ילד עם חישוק" שהוצגו בתערוכה, היו שונים לחלוטין מכל מה שהופיע בה ולייטפוט עזב את הקבוצה מיד עם סגירת התערוכה.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1911 לייטפוט התארס לאישה שפגש שנה קודם. בספטמבר 1911, מעט לפני שהיה אמור לבקר בליברפול כדי להציג את ארוסתו החדשה לקרוביו, הוא התאבד בביתו בפרימרוז היל. לדברי הצייר אדריאן אלינסון, ארוסתו הייתה דוגמנית אמנות והייתה אשה מופקרת. אהבתו אליה עיוורה אותו וגילויו האמת עליה הניע אותו לקיצוניות של ההתאבדות.

לייטפוט התאבד על אף שהייתה לו תוכנית תערוכה בגלריית קרפקס. לא נמצאו בסטודיו שלו ציורים ונראה כי לייטפוט כנראה הרס אותם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nicola Moorby, Maxwell Gordon Lightfoot 1886–1911, Tate, 2012-05-01, ISBN 978-1-84976-385-1. (באנגלית)
  2. ^ "Camden Town Group"