מרקוס אמרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרקוס אמרמן
לידה 1959 (בן 65 בערך)
פיניקס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • קולג' ויטמן
  • Institute of American Indian Arts עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה חריזה עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות פוטוריאליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
www.marcusamerman.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרקוס אמרמן, באנגלית: Marcus Amerman הוא אמן זכוכית, צייר, מעצב אופנה ואמן מייצגים, המתגורר באיידהו. הוא ידוע בזכות דיוקנאות בעבודת החרוזים הריאליסטיים ביותר שלו.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקוס אמרמן נולד בפיניקס, אריזונה, בשנת 1959 אך גדל בצפון מערב. בגיל 10, דודתו לימדה אותו את הטכניקות לעבודת חרוזים אינדיאנית.[1] הוא סיים את התואר הראשון באמנויות במכללת ויטמן בוואלה, וושינגטון. הוא גם למד במכון לאמנויות אינדיאניות אמריקאיות ובמרכז הסרטים האנתרופולוגי.

עבודת אומנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבודה שלו בז'אנרים רבים של אמנות, חופפים זה לזה. לדוגמה, עבודת החרוזים של אמרמן משולבת בעיצוב הבגדים. התלבושות שלו מוצגות באמנות המיצג שלו. ציוריו ועבודות הזכוכית שלו משתמשים בפלטה צבע שנמצאת בעבודות החרוזים שלו. הוא אפילו יצר חרוזי ענק מזכוכית.[2]

העבודה הראשונה של אמרמן בעבודת חרוזים הייתה מעיל סוס הברזל שלו משנת 1993, מעיל עור משובץ עם תמונה מפורטת ומעוצבת ביותר של ברוק שילדס בעבודת חרוזים. מאוחר יותר, הוא הוסיף צמידי דיוקן לרפרטואר שלו. הוא עיצב גיבורים היסטוריים רבים בעבודות החרוזים שלו, כמו לויד קיווה ניו; אייקוני פופ, כמו ג'נט ג'קסון, ודימויים בהשראת גיבורי על קומיים שהם נושא שנמשך לאורך כל עבודתו.[3]

ציוריו אקספרסיביים ולעיתים קרובות משקפים את שורשי המוצא שלו, עם דימויים מאזור המיסיסיפי. עבודתו בזכוכית כוללת גם עיצובים קרמיים, אך לעיתים קרובות יותר משקפת עיצובים עכשוויים, כגון כדורי הארץ.

אוספים ציבוריים נבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודתו של אמרמן נמצאת באוספים ציבוריים כמו מרכז ג'ורג' גוסטב היי, המוזיאון הלאומי של האינדיאנים האמריקנים, המוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע, מוזיאון הרד, מוזיאון האמנות של פורטלנד, מוזיאון Wheelwright בסנטה פה, ובמוזיאון לאמנויות ועיצוב. הוא האמן היחיד שעבודות החרוזים שלו מוצגות במגזין פלייבוי.

כבוד ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008, אמרמן היה עמית בבית הספר לזכוכית פילצ'וק ואמן שם בשנת 2008. בשנת 2014 הוענק לו תואר עמית ארצות הברית, פרס שנתמך על ידי קרן רסמוסון.[4]

אישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחיו של אמרמן, רוג'ר אמרמן, גם מעצב בחרוזים ועטור פרסים, בהשראת עיצובי דרום מזרח. בת דודתם הראשונה, לינדה לומאהפטווה, ידועה בזכות ההדפס והציור שלה, וכך גם אחיה ובן דודו של אמרמן, דן לומהפטווה המנוח.

אמרמן מתגורר בשמורת האינדיאנים נז פרס בקושיה, איידהו, עם הוריו הקשישים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרקוס אמרמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Marcus Amerman ’81 Pushes Boundaries of Native American Beadwork, Whitman College, ‏2019-12-16 (באנגלית)
  2. ^ Marcus Amerman-Artwork, web.archive.org, ‏2008-10-24
  3. ^ "Marcus Amerman"
  4. ^ "United States Artists » Marcus Amerman"