משתמשת:אוריון אבידן/משנת איכות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כולם מוזמנים לתרום לדף זה.

הגדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. איכות - העדר פגמים, התאמה למפרט (הגדרה אישית שלי, כל מי שיש לו גישה לאיזה אבן שושן מוזמן לשפר)
  2. מדד איכות - דרך לתת ציון למידת ההתאמה של תוצר כלשהו לדרישות ממנו. על מנת להיות אינטואיטיבי על הציון לעלות ככל השתוצר איכותי יותר.
  3. ויקיפדיה - אנציקלופדיה באינטרנט
  4. מרחב הכותרים - רשימת שמות הערכים הקיימים בויקיפדיה = רשימת שמות הדפים במרחב הראשי
  5. מרחב הערכים - תוכן הערכים שכותריהם מופיעים במרחב הכותרים

למה צריך ויקיפדיה איכותית?[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאילו, דא? זה אמור להיות ברור - זו אנציקלופדיה וככזו עליה להכיל חומר איכותי שכן אנשים משתמשים בויקיפדיה כמקור מידע.

וכאן המקום לציין שני אפקטים חשובים - אפקט דף השער ואפקט המסה הקריטית.

  • אפקט דף השער: מעצם היות הויקיפדיה אנציקלופדיה באינטרנט היא מתנהגת שונה מאנציקלופדיות כפי שהכרנו עד היום. רבים וטובים לא יגיעו לעולם לעמוד השער היפה של ויקיעברית. הם יחפשו בגוגל, יקבלו לינק לערך המעניין אותם, יקראו בו וילכו. אותו ערך יחיד יקבע את דעתם על ויקיפדיה, אם לשבט ואם לחסד. כלומר, עבורם זהו שער הויקיפדיה! אם הערך יהיה טוב - ייתכן והם יחזרו. אם הערך יהיה רע (עילג, חסר נתונים, שגוי או פשוט עם כותרת מפחידה כגון 'לשכתוב') לא נפגוש אותם שוב. יתרה מזאת, הם יספרו לכולם שלא כדאי לסמוך עלינו.
  • אפקט המסה הקריטית: ככל שיותר ערכים בויקיפדיה יהיו איכותיים כך גדל הסיכוי שערכים חדשים שיצטרפו יהיו איכותיים. זאת למה? כיוון שאנשים מתאימים את עצמם לסטנדרט המקובל. איך הם יודעים מהו אותו סטנדרט מקובל? הם מסיקים אותו מתוך הערכים שהם קראו. לכן כל הערכים כולם צריכים להיות בסטנדרט גבוה. ידוע לנו שכרגע ישנם ערכים רבים שאינם עומדים ב'תקן' (500 ערכים לשכתוב, מאות קצרמרים.....) ולכן ישנם מצטרפים חדשים שנחשפים לרמה נחותה ומגדילים את כמות הערכים הגרועים וכן הלאה. המסה הקריטית היא אותה פרופורציה (כמות יחסית, אחוז) של ערכים הנדרשת על מנת להבטיח שכל הכותבים החדשים שמצטרפים נחשפו למספיק ערכים איכותיים כך שתרומותיהם יעמדו ב'תקן'.

איכות הויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איכות הויקיפדיה נממדת למעשה בשני ממדים:

  1. עד כמה הכותרים שלה טובים = כמה מהכותרים שצריכים להופיע מופיעים (שזה טוב) וכמה כותרים שלא צריכים להופיע כן מופיעים (שזה רע).
  2. עד כמה הערכים שלה טובים = איכות התוכן לממדיו השונים: אמיתות, רלוונטיות, שפה, כתיב וכדומה.

מרחב הכותרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדד בא למדוד שני דברים - עד כמה אנחנו רחוקים מהשלמת המשימה שלנו של כתיבת כל הערכים הדרושים וכמה רעש קיים במערכת בדמות ערכים שלא צריך אותם.

לפני שנוכל לבנות מדד איכות עלינו לדעת מהיכן ניקח את הפרמטרים השונים שישמשו אותנו לחישובו:

  • ערכים שצריכים להופיע - אנחנו יכולים להניח שמספר זה הוא אינסוף שכן כמות הערכים שיש לכתוב היא גדולה ביותר וגדלה כל הזמן (תגליות מדעיות, חברות מסחריות, אישים) ואם אי פעם נגמור לכתוב את הערכים הכלליים ביותר - תמיד ניתן להתעמק יותר. נסמנו ב-N
  • ערכים קיימים שצריכים להופיע - על מנת להעריך נתון זה יש לבצע מדגם ולקבוע לכל ערך האם הוא דרוש באנציקלופדיה או לא. נסמנו ב-A
  • ערכים קיימים שלא צריכים להופיע - המשלים של הנתון הקודם לסך כל הערכים בויקיפדיה באותו רגע. נסמנו ב-B
    • בשני נתונים אלו יש בעית שיפוט - מי קובע מה צריך להופיע ומה לא צריך להופיע באנציקלופדיה ואיך זה נקבע.
  • סה"כ ערכים קיימים - ידוע. נסמנו ב-M=A+B

הערכת השלמות - כמה ערכים נדרשים יש מתוך סה"כ הערכים שצריכים להיות => A/N. היות ו-N מוערך כאינסוף הרי שפרמטר זה שואף לאפס ולא נתייחס אליו.

הערכת הרעש - כמה ערכים לא נדרשים יש מתוך סה"כ הערכים שיש => B/M. פרמטר זה גדל ככל ש-B גדל ולכן סותר את האינטואיציה. ניתן לתקן זאת ע"י המשלים - הפחתת הציון הנ"ל מאחד. (אני לא מצליחה לכתוב את הנוסחה, המבקר המנוסה מוזמן לבצע זאת).

המסקנה המתקבלת היא שהשארת ערכים בטענות כמו "זה לא מפריע לאף אחד שזה על השרת" הינה פעולה הפוגעת באיכות האנצקלופדיה שנכתבת פה.

מרחב הערכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשך הכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורטל הארי פוטר והמשמעויות לעתיד