משתמשת:רוליג/חשיפה עצמית/לואיס ארון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של רוליג.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של רוליג.



the patient's experience of the analyst's subjectivity Lewis Aron

  • חשיפה עצמית ככלי התערבות שמטרתו עיסוק באופן בו המטופל חווה את הסובייקטיביות של המטפל
  • סיכום היסטורי והתייחסות רחבה להעברה נגדית

8 נקודות מסכמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הסיטואציה הטיפולית מושתת על הבניית תקשורת הדדית בין מטופל ומטפל בה שניהם מושפעים ומשפיעים. הקשר הוא הדדי אך לא סימטרי.
  2. הסובייקטיביות של המטפל היא מרכיב חשוב בסיטואציה הטיפולית והחוויה של המטופל את הסובייקטיביות של המטפל צריכה להיות מודעת.
  3. מטופלים מחפשים ליצור קשר עם המטפל, להכיר אותו, לחדור מתחת לחזות המקצועית ולהגיע אל הגלעין הנפשי, בדומה לדרך בה ילדים מחפשים ליצור קשר עם הוריהם ועם עולמם הפנימי. הניסיון האגרסיבי להתחבר למטפל עלול להתפרש כניסיון להרוס אותו.
  4. חשיפה עצמית אינה אפשרות לבחירתו של המטפל. היא בלתי נמנעת והיא היבט מתמשך של התהליך הטיפולי. כשמטופל מתמודד עם הקושי להכיר במה שהוא תופס בתוך היחסים הבין אישיים, הוא בהכרח זקוק לעזרת המטפל שיסייע לו להכיר בחוויה הבין אישית.
  5. גיבוש הסובייקטיביות של אדם בסיטואציה הטיפולית הוא חיוני אך בעייתי בגלל שהוא מורכב ומעורפל. כך גם הסובייקטיביות של המטפל. המטפל מצידו נדרש להכיר בכך שהמודעות העצמית שלו מוגבלת ושאין ביכולתו לשפוט את התפיסה של המטופל אותו. הרעיון שאנו מאשרים או נותנים תוקף לתפיסות המטפלים אותנו היא יומרנית. הגילוי העצמי אינו קיצור דרך ואפילו יכול להפריע להתפתחות היכולת של המטופל לתפוס את הסובייקטיביות של המטפל.
  6. לעיתים קרובות יש לשאול את המטופל בישירות מה הוא מניח אודות המטפל, מה הוא חושב שהמטפל מרגיש או עושה, מה קורה בתוכו ומה הקונפליקטים בהם הוא מתחבט. הדרך המרכזית לאפשר זאת היא דרך הניתוח של ההגנות וההתנגדויות שמקשות על המטופל לבטא את האופן בו הוא חווה את המטפל.
  7. התמקדות בלעדית בנוכחות המטפל ובקבלת הסובייקטיביות שלו לא מאפשרת למטופל להניח לעיתים את דמות המטפל ברקע ולהתענג על האפשרות להיות לבד בנוכחות האחר. התמקדות כזו יכולה להחוות כהפרעה (Impingement) שתפגע בהכרות שלו עם החוויה הסובייקטיבית של עצמו. במקום להוביל ליחסים אינטרסובייקטיביים, מטפלים המתמקדים בסובייקטיביות של עצמם יוצרים יחסי אובייקט-סובייקט בעלי קוטביות הפוכה, משמע שהמטופל הוא האובייקט.
  8. החיפוש אחר האופן בו המטופל חווה את הסובייקטיביות של המטפל הוא רק היבט אחד של ההעברה הטיפולית. יש לראות היבט זה כמרכיב אחד של היחסים הטיפוליים להם היבטים מעמיקים ומלאי פרטים.