משתמשת:Ilanagl/פארדסי -יהודי מדרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


  פארדסים הוא כינוי שניתן ליהודים שהיגרו לדרום הודו במאה ה-15 וה-16 לאחר גירוש ספרד ופורטוגל. פירוש המילה בשפה מלאיאלאם הוא "זרים" . כינוי זה ניתן גם לסוחרים מוסלמים מהמזרח התיכון שהתגוררו באזור.


היסטוריה

העיר מדרס, היום צ'נאי, התפתחה ליד פורט סנט ג'ורג', המושבה הראשונה שהוקמה על ידי חברת הודו המזרחית הבריטית בשנת 1639 במטרה לשבור את המונופול הפורטוגזי על המסחר באבנים יקרות.

באותה תקופה יהודים עסקו בסחר ביהלומי גולקונדה, אבנים יקרות ואלמוגים. בשל יחסיהם הטובים עם שליטי גולקונדה הם התקבלו בהדרגה כאזרחים מכובדים בפורט סנט ג'ורג'. אחד היהודים הראשונים שקיבלו אישור להתיישב במדרס ולסחור היה ז'אק (חיימה) דה פאיבה (פאביה) מאמסטרדם. הוא רכש מכרות בגולקונדה ושכנע את הרשויות הבריטיות להתיר ליהודים נוספים להתיישב במדרס. בהדרגה התיישבו במדרס יהודים פורטוגזים מאמסטרדם, מלונדון, מליבורנו באיטליה ומהאיים הקריביים. בשנת 1687 הוקם גוף שכונה Colony of Jewish Traders of Madraspatam בניהולם של חיימה דה פאיבה, פדרו פריירה, אנטוניו פורטו ופרננדו מנדס הנריקס.

בתי המסחר היהודיים גדלו והתרחבו. בין המומחים הגדולים ביותר במדע היהלומים שכלל חיתוך, ליטוש והערכת שווי היה יצחק סארדו אבנדאנה ששימש יועץ מדעי למרבית החברות המסחריות במדרס.

חברת הודו המזרחית השתמשה בשירותיהם של דיפלומטים יהודים להרחבת הקשרים המסחריים שלה. הידוע מבניהם, אברהם נווארו, לקח חלק במשלחת מיוחדת לסין וניהל את המשא ומתן עם שליט האימפריה המוגולית לקבלת היתר מסחר עבור האימפריה הבריטית.

ב-29 בספטמבר 1688 הוקם גוף בשם Corporation of Madras שתפקידו לפקח על פעילות מושל מדרס. התאגיד הוקם בצו המלך ג'יימס השני על פי דגם הממשל ההולנדי בהודו המזרחית. בראש התאגיד עמד ראש עיר, 12 חברי מועצת העיר ו-60 נציגים של תושבי העיר. בין 12 חברי מועצת העיר היו נציגים של הקבוצות האתניות השונות כולל שלושה יהודים פורטוגזים.

במאות 18 ו-19 התחילו להגיע למדרס יהודים מתימן דרך קוצ'ין. הם היו רבנים וצורפים

בתי כנסת ובתי קברות.

הקהילה הספרדית באמסטרדם בנתה את בית הכנסת ואת בית העלמין הראשונים במדרס בשנת 1500 ברחוב Coral Merchant Street.

בשנת 1644 חיים פאביה בנה את בית הכנסת השני של מדרס ואת בית העלמין היהודי צ'נאי בקצה הדרומי של רחוב מינט.

דעיכת הקהילה היהודית במדרס

לקראת אמצע המאה ה-18 בעלי החברות הגדולות התחילו להעביר את חברותיהם ללונדון וקהילת היהודים הפורטוגזים במדרס הלכה והצטמצמה.

בית הקברות היהודי פורק על ידי הממשל המקומי בשנת 1934 והמצבות, יחד עם השער הועברו לפארק המרכזי של מדרס.  

תוכנית של פורט סנט ג'ורג' והעיר מדרס ב-1726, ב. מקום קבורת היהודים הוא המיקום של בית הכנסת השני של מדרס ובית הקברות היהודי צ'נאי . קבר ברטולומיאו רודריגס בגן ארבעת האחים

בתי כנסת ובתי קברות פרדסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:קבוצות אתניות יהודיות]] [[קטגוריה:יהודים הודים]]