לדלג לתוכן

משתמשת:Maccabi Health care/טיוטה חתך חיץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Maccabi Health care.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Maccabi Health care.

חתך חיץ (בלעז, אפיזיוטומיה) הינו הליך שבו רופא או מיילדת מבצעים חתך בחיץ הנקבים (הפרינאום) של אישה במהלך לידה. חיץ הנקבים הוא האזור שבין הפתח התחתון של הנרתיק לבין פי הטבעת. החתך מאפשר לנרתיק להתרחב ובכך מקל על יציאת הוולד.

נהוג לבצע חתך חיץ אך ורק בהתאם לצורך רפואי ולמניעת סיבוכים אצל היולדת או אצל היילוד. במקרים הבאים יומלץ לבצע חתך חיץ:

  • נדרש יילוד מהיר של התינוק עקב חשש לבריאותו.
  • מתפתחים סיבוכים במהלך הלידה הדורשים לידת מכשירים.
  • קיים חשש שחיץ הנקבים של היולדת ייקרע באופן חמור אם פתח הנרתיק לא יורחב.

ההחלטה הסופית לגבי ביצוע החתך נתונה בידי הצוות הרפואי ותיקבע בהתאם למהלך הלידה ומצב האם והעובר.

תאור ההליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדובר בהליך פשוט למדי. טרם ביצוע החתך תינתן זריקת אלחוש מקומית בפתח הנרתיק על מנת למנוע כאב. אם בוצע אלחוש אפידורלי הוא בדרך כלל יספיק, או שניתן להגביר מעט את מינון האפידורל לפני ביצוע החתך.

כיום נהוג לבצע חתך חיץ רוחבי אשר כרוך בפחות סיבוכים בהשוואה לחתכים אחרים. זהו חתך המבוצע מהקצה התחתון של הנרתיק, בזווית ימינה וכלפי מטה. החתך מבוצע באמצעות מספריים. בעבר היה נהוג לבצע חתך חיץ אורכי, מהקצה התחתון של הנרתיק לכיוון פי הטבעת. חתך חיץ אורכי עלול לפגוע בסוגרי פי הטבעת ולגרום לדליפת צואה.

ההחלמה מחתך חיץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

חתך החיץ יתפר תוך כשעה מלידת התינוק. החתך עלול לדמם באופן משמעותי בהתחלה, אך לרוב יפסק הדימום לאחר הפעלת לחץ מקומי ותפירת החתך.

נהוג לתפור את החתך באמצעות תפרים הנספגים מאליהם ('נמסים') ולכן אין צורך שהיולדת תחזור לבית החולים על מנת להסיר את התפרים. החתך צפוי להחלים תוך כחודש ממועד הלידה. המיילדת או הרופא ידריכו את היולדת באשר לפעילויות מהן מומלץ להימנע בתקופת ההחלמה של החתך.

לאחר ביצוע חתך חיץ יתכן כאב באזור חיץ הנקבים במשך כשבועיים עד שלושה לאחר הלידה, בעיקר תוך כדי ישיבה או הליכה. התמתחות ואף הטלת שתן עלולים לגרום לתחושת צריבה באזור החתך.

שיכוך כאב[עריכת קוד מקור | עריכה]

משככי כאב כגון פאראצטמול (שמות מסחריים: אקמול, דקסמול, טיילנול) או איבופרופן (שם מסחרי: נורופן) עשויים להקל על הכאב והינם בטוחים לשימוש גם בקרב נשים מניקות. מומלץ להימנע מנטילת אספירין במהלך ההנקה מפני שאספירין עלול לעבור אל התינוק דרך חלב האם.

ניתן להניח על אזור החתך קרחון או קוביות קרח כאשר הם עטופים במגבת כדי להקל על הכאב. אין להניח את הקרחון או את קוביות הקרח ישירות על העור באזור החתך על מנת למנוע פגיעת קור במקום.

חשיפת התפרים לאוויר צח עשויה לזרז את תהליך החלמת החתך. כדאי להסיר את התחתונים ולשכב על מגבת הפרוסה על המיטה במשך עשר דקות פעם או פעמיים ביום.

הקפדה על ניקיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשוב להקפיד על ניקיון החתך וסביבתו על מנת למנוע זיהום. מומלץ להחזיק סמוך לאסלה בקבוק לחיץ, כמו בקבוק ריק של שמפו או בקבוק מים עם פקק לחיץ, ממנו ניתן להשפריץ מים על אזור חיץ הנקבים, בין הנרתיק ופי הטבעת, לאחר כל ביקור בשירותים.

יש להקפיד לנגב מכיוון קדימה, לאחור, בעת השימוש בנייר טואלט. זאת על מנת למנוע זיהום של חיץ הנקבים על ידי חיידקים מפי הטבעת.

כריעה מעל האסלה, במקום ישיבה ישירות עליה, עשויה להפחית את תחושת הצריבה בעת הטלת שתן. שטיפת האזור עם מים חמימים עשויה אף היא להקל על תחושת הצריבה.

בעת הטלת צואה ניתן להחזיק פד נקי ולתמוך כנגד אזור חיץ הנקבים על מנת להקל על הלחץ המופעל באזור החתך. במקרים בהם הטלת הצואה כואבת במיוחד ותמיכה אינה מספקת ניתן בסיבים תזונתיים המרככים את הצואה ומקלים על יציאתה דרך פי הטבעת.

התעמלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיזוק הרקמה מסביב לחתך החיץ בעזרת תרגילים לחיזוק רצפת האגן עשויה לזרז את ריפוי הפצע ולהפחית את הלחץ שמופעל על האזור. תרגילים לחיזוק רצפת האגן כוללים כיווץ של השרירים המקיפים את הנרתיק ואת פי הטבעת.

סיבוכים של חתך חיץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

אודם,נפיחות של העור או הפרשת מוגלה או כל נוזל אחר מאזור החתך עלולים להצביע על התפתחות זיהום. במידה שמופיעים סימנים אלו יש לפנות בהקדם לבדיקת רופא.

סיבוכים אפשריים לאחר חתך חיץ כוללים:

  • כאב לאחר ההליך. נשים רבות חשות כאב קל עד בינוני באזור חתך החיץ. אחת מכל 100 נשים תחוש כאב חמור. כאב שנמשך מעבר לשבועיים עד שלושה לאחר הלידה נחשב חריג ודורש בירור רפואי.
  • כאב בזמן קיום יחסי מין. תשע מכל עשר נשים שנשאלו דיווחו כי יחסי מין לאחר ביצוע חתך היו כרוכים בכאב, אך הכאב הלך ופחת עם הזמן.
  • הצטלקויות. אצל חלק מהנשים שעברו חתך חיץ נוצרת מסביב לחתך רקמת צלקת מעובה, מוגבהת או מגרדת. במידת הצורך, ניתן לבצע הליך שנקרא 'הליך פנטון' על מנת להסיר את רקמת הצלקת הבעייתית. הליך זה יבוצע בחלוף לפחות שישה חודשים ממועד הלידה, על מנת שהעור מסביב לנרתיק יחלים בצורה מספקת מהקרעים, מהחבלות ומהמתיחות שנגרמו בלידה.

עיסוי אזור חיץ הנקבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיסוי עדין של איזור חיץ הנקבים במהלך ששת השבועות לפני מועד הלידה עשוי למנוע את הצורך בחתך חיץ. מטרת העיסוי היא לרכך את העור ולעשותו גמיש יותר וניתן למתיחה, ובדרך זו, להפחית את הצורך בביצוע חתך חיץ.

אין לבצע את העיסוי אם יש חשש לדימום נרתיקי או לירידת מים. כמו כן, אין לבצע את העיסוי בזמן פטרת או דלקת פעילה בנרתיק או התפרצות של הרפס באיבר המין של האישה.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.

קטגוריה:היריון ולידה קטגוריה:מערכת הרבייה

en:Episiotomy bs:Epiziotomija ca:Episiotomia de:Dammschnitt es:Episiotomía fr:Épisiotomie hr:Epiziotomija id:Episiotomi it:Episiotomia mk:Епизиотомија nl:Episiotomie ja:会陰切開 pl:Nacięcie krocza pt:Episiotomia ru:Эпизиотомия fi:Episiotomia tr:Epizyotomi zh:會陰切開術