משתמשת:Qamare/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פיברואדנומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיברואדנומה (באנגלית Fibroadenoma) זהו הגידול השפיר השכיח ביותר של השד. פיברואדנומה של השד הם גושים המורכבים מרקמה סיבית ובלוטות. בגלל שגם סרטן השד יכול להופיע כגוש, רופאים עשויים להמליץ על (דגימת רקמה) ביופסיה כדי לשלול סרטן בחולים מבוגרים. ולא כמו סרטני השד הפיברואדנומה גוש שקל להסיר אותו וקצוותיו מוגדרים. לעתים קוראים לפיברואדנומה עכברי השד או עכבר השד בשל הניידות הגבוהה שלהם בשד.

קליניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המקרה הטיפוסי הוא הנוכחות של גוש ללא כאבים, מציק, בודד, ונייד שגדל לאט בשד של אישה בגיל הפוריות. בשד הגברי, גידולי fibroepithelial הם נדירים מאוד, והם בעיקר גידולי phyllodes דיווחי מקרה נדירים ביותר קיימים של הפיברואדנומה בשד הגברי, לעומת זאת מקרים אלה עשויים להיות קשורים לטיפול ב antiandrogen. [1]

בדיקה והדמיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיברואדנומה

פיברואדנומה מאובחן בדרך כלל באמצעות בדיקה קלינית, אולטרסאונד או ממוגרפיה, ולעתים קרובות דגימת ביופסיה מחט של הגוש.

אטיולודיה ואפידמיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיברואדנומות נוצרים ביחידת הטרמינלית של הצינור הlobular של השד. זהו סרטן השד הנפוץ ביותר בקרב נשים בגיל ההתבגרות.וגם מתרחש במספר קטן של נשים בגיל הבלות. השכיחות של הפיברואדנומה יורדת עם העלייה בגיל, באופן כללי הוא מופיע לפני גיל שלושים. פיברואדנומה באופן חלקי תלוי בהורמונים , לעתים קרובות יש נסיגה לאחר הפסקת הוסת. הפיברואדנומה הוא היפווסקולרי לעומת סרטנים אחרים ובמיוחד הממאירים. צריכה גבוהה יותר של פירות וירקות, מספר גבוה יותר של לידות, שימוש בגלולות למניעת הריון ופעילות גופנית מתונה קשורים בתדירות נמוכה יותר של פיברואדנומה.

פתולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבט מקרוסקופי של הפיברואדנומה בשד

ציטולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממצאי האבחון בביופסית מחט מורכבים מתאי סטרומה בשפע , המופיעים כגרעינים דו קוטביים חשופים לאורך גיליונות של די תאי האפיתל אחיד בגודל המסודרים בדרך כלל בשני דפוס כמו קרן צבי, או דפוס חלת דבש. גיליונות אפיתל אלה נוטים להראות מכתים כחול metachromatic טיפוסי על מכתים Diffuke. תאי Foam ותאי apocrine גם ניתן לראות, אם כי אלה הם תכונות פחות משמשים לאבחון.

מקרוסקופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתשעים אחוז מהפיברואדנומות הם פחות משלושה סנטימטרים בקוטר. רוב רובם של עשרה האחוזים הנותרים שקוטרם ארבעה סנטימטרים או יותר מתרחש בעיקר אצל נשים מתחת לגיל עשרים. הגידול הוא עגול או דמוי ביצה , אלסטי ויש לו משטח חלק. בדרך כלל החתך של פני השטח מופיע כאחיד ויציב , והוא אפור לבן או שזוף בצבע. סוג ה pericanalicular הקשה ועם כמוסה שלמה , לעומת ה intracanalicular הרך אין לו כמוסה שלמה.

מיקרוסקופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיברואדנומה הוא גידול שפיר מורכב משני אלמנטים: אפיתל וסטרומה . הגידול הינו קשרי וכמוס שנכלל בשד. התרבות האפיתל מופיעה ביחידת הצינור הטרמינלי ומתוארת כחללים המוקפים בסטרומה פיברופלסטית. בהתאם לקשר בין שני המרכיבים האלה ישנם שתי תכונות היסטולוגיות עיקריות : intracanalicular ו pericanalicular. לרוב שני הסוגים נמצאים באותו הגידול. א. intracanalicular fibroadenoma: התפשטות סטרומה שולטת ודוחסת את הצינוריות, שהם לא סדירים ומצטמצמים לחריצים. ב. pericanalicular fibroadenoma : הסטרומה הסיבי שמתרבה מסביב חללי הצינוריות , כך שהם יישארו עגולים בחתך.

הטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב הפיברואדנומות נשארים באתרם במעקב על ידי הרופא. וחלקם מטופלים על ידי כריתה כירורגית. הגידולים יוסרו עם חלק קטן של רקמת השד הנורמלית אם בחקירות שלפני הניתוח מרמזות על האבחון הזה. כמות קטנה של רקמה נורמלית יש להסיר במקרה הנגע יתברר כגידול phyllodes בבדיקה מיקרוסקופית. בגלל שביופסית מחט הינה דרך אבחון אמינה , חלק מהרופאים מחליטים לא להסיר את הגידול ומעדיפים לעקוב אחרי הגידול ולהתפונן בו לאורך זמן באמצעות בדיקות קליניות וממוגרפיה לקבוע קצב הצמיחה של הגידול.שיעור צמיחה של פחות משישה עשרה אחוזים לחודש בנשים מתחת לגיל חמישים, ושיעור צמיחה של פחות משלושה עשרה אחוזים לחודש בנשים מעל חמישים שנה של גיל שפורסמו כשיעורי צמיחה בטוחים לטיפול שאינו פעיל והמשיך תצפית קלינית. חלק מהפיברואדנומה מגיבים לטיפול עם ormeloxifene. הפיברואדנומה לא הוכח לחזור על עצמו לאחר כריתה מלאה או להפוך לגידולי phyllodes שצריכים כריתה חלקית או שלמה. ישנם גם טיפולים טבעיים כדי לצמצם פיברואדנומה , כגון Fibrosolve . אבל אין מחקרים ברורים שנעשו כדי להוכיח את יעילותם.

טיפול אולטרסאונד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחרונה הוכר באירופה טיפול אלטרנטיבי שנקרא ecotherapy שמשתמש באולטרסאונד ממוקד בעוצמה גבוהה לטיפול בפיברואדנומה בשד. השיטה הזו מסתמכת על חימום רקמות להרס תאי הפיברואדנומה. הecotherapy היה בשימוש במשך זמן רב בטיפול גידולים שונים כגון ערמונית , כבד וברחם שבו הוכיחו את יעילותם .גלי אולטרסאונד בתדירות גבוהה נמצאים בשימוש לתקופה קצרה של זמן תחת הסימולציה כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר. ישיבות מרובות עשויות להידרש כדי להשיג תוצאות אופטימליות.חברה צרפתית, Theraclion, מפתחת מכשיר echotherapy לטיפול בגידולים שפירים במיוחדפיברואדנומה בשד. מחקר נוסף על היעילות והשימוש בו הוא עדיין תחת התקדמות.

קור קיצוני להרוס רקמות פגועות (cryoablation)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה FDA אשרה cryoablation (השימוש בקור קיצוני להרוס את הרקמה) של הפיברואדנומה כאלטרנטיבה בטוחה, יעילה ופולשנות מינימלית , כדי לפתח הסרה כירורגית ב 2001. בתהליך ההדמיה אולטרה סאונד משמשת מדריך בדיקה לתוך המסה של רקמת השד. לאחר מכן טמפרטורות קרות מאד משמשות כדי להרוס את התאים הלא תקינים, ובמשך הזמן התאים נספגים בחזרה לתוך הגוף. התהליך יכול להתבצע בסביבה משרדית עם הרדמה מקומית בלבד ויוצא באופן משמעותי פחות צלקות מאשר ניתוחים פתוחים ,ואין עיוות של רקמת השד. מחקר ממכון הודו למדעי הרפואה בניו דלהי הוכיח כי 30% מהפיברואדנומה יכולים להראות רגרסיה עם טיפול של 3 חודשים של Centchchroman. המינון בשימוש במחקר אקראי זה היה 30 מ"ג ביום למשך 3 חודשים. אגודת מנתחי שד האמריקנית ממליצה על הקריטריונים הבאים להקמת מטופל כמועמד לcryoablation של הפיברואדנומה : 1. הנגע חייב להיות נראה לעין sonographicaly. 2.אבחון הפיברואדנומה חייב להיות מאושר בהיסטולוגיה. 3.הנגע חייב להיות פחות מארבעה סנטימטרים בקוטר.

תמונות של הפיברואדנומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וידאו של פיברואדנומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Shin SJ, Rosen PP (ביולי 2007). "Bilateral presentation of fibroadenoma with digital fibroma-like inclusions in the male breast". Arch. Pathol. Lab. Med. 131 (7): 1126–9. doi:10.1043/1543-2165(2007)131[1126:BPOFWD]2.0.CO;2. PMID 17617003. {{cite journal}}: (עזרה)