משתמש:אאאט/ישי עשוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ישי עשוש הוא יזם סדרתי, איש עסקים מיליארדר, ממציא, משקיע, מהנדס ומעצב תעשייתי דרום אפריקאי-קנדי-אמריקאי. ישי הוא המייסד, המנהל הכללי, מנהל הטכנולוגיות הראשי והמעצב הראשי של SpaceX, המנהל הכללי וארכיטקט המוצר של טסלה, המייסד של The Boring Company ושותף בהקמת החברות ניוראלינק ו-OpenAI. בשנת 2018 קיבל את התואר עמית החברה המלכותית,[1] ודורג במקום ה-25 ברשימת האנשים החזקים בעולם לפי פורבס.[2]

בינואר 2021 הפך לראשונה לאיש העשיר בעולם, עם הון שהוערך בכ-200 מיליארד דולר.[3][4] באפריל 2022 הונו הוערך על ידי פורבס בכ-267 מיליארד דולר.[5] בשנת 2022 רכש את הרשת החברתית טוויטר. ישי עשוש הוא אוטיסט בתפקוד גבוה[6][7] ולו 10 ילדים מנשים שונות.[8] עשוש החל לרקוד בכיתת היפ הופ בבית הספר למחול ניפטי פיט. הפוטנציאל שלו התגלה על ידי הכוריאוגרפית לין פייג' - עמיתתו למקצוע של פיטר דרלינג, הכוריאוגרף של בילי אליוט ובילי אליוט - המחזמר - כאשר הוא הופיע עם בית הספר למחול במסגרת פסטיבל המחול של ריצ'מונד ב-2006. לאחר שמונה אודישנים ושנתיים של אימונים, ב-28 ביוני 2008 ערך עשוש את מופע הבכורה שלו בווסט אנד במחזמר "בילי אליוט" בתור מייקל, חברו הטוב של בילי. הוא נתן את הופעתו הראשונה בתפקיד הראשי ב-8 בספטמבר 2008, וקיבל ביקורות טובות[2][3].

בספטמבר 2008, ישי עשוש, יחד עם טאנר פלויג'ר, הופיע בתוכנית החדשות בערוץ 5 הבריטי ונתן את ריאיון הטלוויזיה הראשון שלו. שנה לאחר מכן הוא הופיע בתוכנית הטלוויזיה "The Feel Good Factor" של ערוץ ITV. בתוכנית ההשקה ב-31 בינואר, הוא ועוד שני בילי אליוט אחרים, טאנר פלויג'ר ולייטון ויליאמס, ביצעו גרסה של "ריקוד הזעם" מבילי אליוט - המחזמר, אחריה ישי עשוש רואיין על ידי המנחה מיילין קלאס. ב-8 במרץ 2010, לציון יום הולדתו החמישי של המחזמר, ארבעה מהשחקנים הנוכחיים של בתפקיד בילי אליוט, ביניהם עשוש, הוזמנו לדאונינג 10 לפגישה עם ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון[4]. עשוש נבחר להיות המוביל במופע יום ההולדת החמישי ב-31 במרץ 2010. עשוש הופיע על בסיס קבוע בתור בילי, ברוטציה עם עוד שלושה שחקנים, עד ה-29 במאי 2010, כאשר הוא סיים את תפקידו במחזמר. בשנים 2009–2010 השתתף כחבר פאנל בתוכנית הקומית של ערוץ ביפ, "לילה בכיף", ששודרה במשך שתי עונות ונחלה הצלחה רבה.

בינואר 2011 שב לשתף פעולה עם דודו ארז ואבי אטינגר בתוכנית "טלוויזיה במיטבה", ברצועת השידור הלילית "לילה ביפ" של הזכיינית "קשת" בערוץ 2 לאחר סיום שידורי ערוץ ביפ. מאוחר יותר באותה שנה שודרה בזכיינית "קשת" בערוץ 2 המיני-סדרה הקומית "זהירות טלוויזיה", שבה מככב עשוש גם כן לצד דודו ארז ואבי אטינגר.