משתמש:אביב אלפסי/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אביב אלפסי.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אביב אלפסי.

דימרקפרול[עריכת קוד מקור | עריכה]

דימרקפרול, הנקראת גם British anti-Lewisite (BAL), היא תרופה המשמשת לטיפול בהרעלה חריפה על ידי ארסן, כספית, זהב ועופרת [3]. התרופה יכולה לשמש גם להרעלת אנטימון, תליום או ביסמוט, אם כי העדויות לשימושים אלו אינן חזקות במיוחד[3][4]. התרופה ניתנת בהזרקה לשריר[3]. בגוף נוצרת כתרכובת מעגלית יציבה ולא רעילה המופרשת במרה ובשתן.

תופעות הלוואי השכיחות כוללות לחץ דם גבוה, כאבים במקום ההזרקה, הקאות וחום[3]. ישנה קונטראיניקציה לאנשים עם אי ספיקת כבד (למעט צהבת פוסט-ארסנית) ולאנשים עם אלרגיות לבוטנים מכיוון שמכילה שמן בוטנים[3]. אין להשתמש בברזל, קדמיום או סלניום עקב היווצרות קומפלקסים רעילים. התרופה מוגדרת בקטגוריה C מבחינה טרטוגניות בהריון. בנוגע להנקה, לא ידוע האם מופרשת בחלב ולכן יש לנהוג בזהירות. דימרקפרול הוא כלאטור ופועל על ידי יצירת קשר הפיך עם מתכות כבדות[3]. בעל ריח חריף מאוד. דימרקפרול נוצר לראשונה במהלך מלחמת העולם השנייה[5]. הוא נמצא ברשימת התרופות החיוניות של ארגון הבריאות העולמי[6].

שימושים קליניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דימרקפרול משמש לאורך זמן ככלאטור מרכזי בטיפול בהרעלת עופרת או ארסן[7], ובנוסף משמשת כתרופה חיונית[6]. היא משמש גם כתרופה נגד הנשק הכימי Lewisite. אף על פי כן, מכיוון שיכולות להיות לה השפעות שליליות חמורות, חוקרים ניסו גם לפתח אנלוגים פחות רעילים[7] כגון succimer. מחלת וילסון היא הפרעה גנטית שבה נחושת מצטברת בתוך הכבד ורקמות אחרות. דימרקפרול הוא חומר שמשמש כקלאנט לנחושת שאושר על ידי ה-FDA לטיפול במחלת וילסון[8]. דימרקפרול גם מראה יעילות כנגד הכשת נחש ומשמש כאנטגוניסט פוטנטי לפעילות של יון אבץ תלוי מטאלפרוטאזות בארס נחשים במבחנה[9].