משתמש:אודיסאה בן/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אודיסאה בן.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אודיסאה בן.


אפרת פילץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרבנית אפרת פילץ היא מנהיגה רוחנית חרדית לקהילת נשים גדולה, חיה במושב תפרח בדרום, ומשמשת כסמכות חינוכית עליונה במכללת אופקים, וכסמכות רוחנית בלעדית לנשים רבות. אשתו של הרב אביעזר פילץ, ראש ישיבת תושיה, תפרח, ונכדתו של הרב איסר זלמן מלצר.

תולדותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילידת דור המדינה. נכדת הרב איסר זלמן מלצר, ראש ישיבת עץ החיים בירושלים ויו"ר מועצת גדולי התורה, הנחשב לאחד מגדולי הדורות האחרונים, אחיינית הרב אהרן קוטלר, מגדולי מנהיגי היהדות האורתודוכסית בארה"ב ונשיא מועצת גדולי התורה, קרובת משפחה לרב שך, אפרת פילץ נולדה למשפחה עתירת ייחוס רבני מחד, ולמסורת משפחתית של נשים למדניות ובקיאות מאידך. למרות היות המשפחה נטועה בלב הציבור האדוק האורתודוקסי המחמיר, הנשים במשפחה היו למדניות ובקיאות ביותר, חלקן אף נשאו תארים אוניברסיטאיים. מסופר על סבתה, אשת ר' איסר זלמן מלצר, ביילא-הינדא מלצר, שבנה, פרשן התנ"ך והעסקן פייבל מלצר, מנהל התיכון "רוחמה" בירושלים, לא היה מלמד שיעור בתנ"ך מבלי שקיבל את אישורה של אימו, שהיתה ידועה כבקיאה גדולה[1]. ר' איסר זלמן מלצר ייחס לרעייתו, ביילא-הינדא את העתקת כתביו ועריכתם בהקדמה לספרו. כתביו היו למדניים ביותר, ומכאן שהעתקת כתביו ועריכתם דרשה מידה רבה של למדנות, הבנה ובקיאות. הרבנית אפרת פילץ עצמה בעלת תואר דוקטור למדעי הרוח, עובדה אותה נוטים להצניע בשני העשורים האחרונים, עם מלחמות החורמה בציבור החרדי כנגד השכלת נשים[2].

הרבנית פילץ היא רעייתו של ראש ישיבת תפרח, הרב אביעזר פילץ, הנחשב לאחד מראשי הישיבות החשובים ביותר והמובילים את הקו השמרן והניצי בהנהגת הציבור החרדי-ליטאי, כממשיך הנהגתו הפוליטית של הרב שך. מאידך, בהנהגת הלימוד בישיבתו מעורר מחלוקת במדיניותו הריכוזית הסובבת סביב האדרת דמותו, השואבת השראה משיטת האדמו"רות החסידית. פילץ עצמה נחשבת מעין אדמור"ית אישה, ומנהיגה אחריה ציבור נשים גדול מאוד שסר למרותה ורואה בה דמות רוחנית, פוסקת הלכתית, בעיקר בקהילות החרדיות-ליטאיות בדרום: אופקים, תפרח, נתיבות ויישובי הסביבה.

פועלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילץ גדלה במשפחה שחלקה השתייך לראשי הציבור החרדי הליטאי, וחלקה נהה אחרי ה'מזרחי' והציבור הדתי לאומי. היא עצמה פילסה את דרכה והפכה מצעירה משכילה ודעתנית שלימדה במכללה ירושלים בבית וגן וב-נוה ירושלים , (הראשון סמינר למורים דתי חרד"לי, השני מדרשה לבעלות תשובה), למנהיגה רוחנית בעלת השפעה עצומה. ייחסו לה את אמירתו של הר' שך, גיס סבה, שענה לאישה מהדרום שפנתה אליו להיוועץ עימו: "למה אתן טורחות להגיע עד לכאן (לבני ברק)? יש לכן את אפרת (במלעיל)". מאז עשתה שמועה זו כנפיים, ונשים מכל חלקי הארץ והעולם עלו לרגל לשיעוריה, להיוועץ בה, ולהתברך מפיה.

המורה הרוחנית של סמינר אופקים ומנהיגת הנשים באיזור הדרום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכללת אופקים, או סמינר אופקים, הוקם בשנת 1979, כיוזמה של פילץ ושל עסקן צרפתי נמרץ בשם הרב יהודה אריה כהן. התאספו סביבם אנשים מרקע דומה: ממשפחות חצויות שחלקן נטוע בלב הציבור החרדי ליטאי, ואילו החלק השני פנה לציבור הדתי לאומי. מטרת הסמינר, שכונה בהתחלה מכללה, כדי לשוות לו רושם אקדמי ומכובד, היתה למשוך צעירות דתיות לאומיות איכותיות לדרך החרדית. כך התקבץ הסגל המיתולוגי הראשון: פילץ, קרובת משפחתה ציפי עמית (לבית ברוורמן), שאף היא מגיעה ממשפחה שחלקה חרדי מיוחס וחלקה דתי לאומי, אסתר הורוביץ, שבעלה היה ראש ישיבת אופקים, ואחר כך הצטרפו נוספים[3]. למרות שהיישובים הסמוכים אופקים-תפרח משכו אליהם משפחות מיוחסות ביותר, ונשים רבות הגיעו ממשפחות רבניות ולמדניות מפורסמות, הצליחה פילץ להאפיל על כולן, להפוך למנהיגת נשות הדרום, כשכל נשות האיזור רואות בה סמכות רוחנית עליונה.

שיטתה הרוחנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילץ מטיפה לטוטאליות והתמסרות מוחלטת לשיטת חברת הלומדים, מעודדת נשים להתמסר כליל ללימוד בעליהן וילדיהן, מעודדת נשים לפנות למקצועות ההוראה והחינוך, עם זאת היא מעודדת ללימוד עצמי, פיתוח עצמי בלימוד נשי, וקוראת לנשים לא לשקוע בחיי ניוון, אי למידה וסטגנציה. היא מרבה לשאוב השראה מתורת ר' חיים מוולוז'ין, בעל נפש החיים, ומבעלי המוסר, כשהיא שוללת מכל וכל את תורת החסידות על כל גווניה, ובפרט את השפעות ברסלב וחב"ד. למרות החשדנות שמגלה הציבור החרדי הליטאי כלפי שיטת פנימיות התורה, הרבנית פילץ שואבת השראה משיטה זו, מביאה חדשנות בפרשנותה, ורואה בנשים את המנהיגות שתוביל את הדור החרדי הבא. פילץ שנויה במחלוקת, ובוגרות סמינר אופקים רבות מייחסות לה "ניתוק מהמציאות", רוחניות יתר, והטפה לתיאוריה רוחנית אוטופית שאינה ניתנת ליישום לכלל אלא לבודדים. דוגמא טובה לכך היא בדיחה ישיבתית, שרווחה בקרב בחורי ישיבות לפני עשור או שניים[4], אודות התלישות הרוחנית של בנות סמינר אופקים, בהשפעתה של הרבנית פילץ כדלהלן: בחורה צדקנית מסמינר אופקים פוגשת (לדייט, שידוכין) בחור עילוי מישיבת עטרת. הבחורה: "הרבנית פילץ אמרה, שכשמברכים בבוקר "שלא עשני גוי", צריך לכוון על הגוי הכי חשוב ומשפיע, אפילו מלכת אנגליה, אפילו אובמה, שצריך להודות שלא עשנו כמוהו". ענה לה הבחור: "והרב שלי אמר, שכשמברכים "שלא עשני אישה, צריך לכוון אפילו על הרבנית פילץ"[5]

משפחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרבנית פילץ היא רעיית ראש ישיבת תושיה תפרח הרב אביעזר פילץ. עם זאת, את התואר 'רבנית' היא נושאת בזכות עצמה, כמנהיגה רוחנית של נשות הדרום. היא אחותו של הרב מנחם אליהו בן מנחם, ר"מ בישיבה. היא אמא לשני בנים, מאיר, ראש כולל "בית ישראל" בירושלים, ואיסר זלמן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    [הרב יהושע מגנס, עוד על הרב צבי יהודה מלצר ז"ל, המעיין, באתר ישיבת שעלבים ]
  2. ^ הצנעת ההשכלה האקדמית של נשים חרדיות מפורסמות, בהן הרבנית פילץ
  3. ^ הסגל המוביל בסמינר אופקים, מתוך האתר הרשמי
  4. ^ התכתבות אנונימית בפורום "תפוז למהדרין" ב2008
  5. ^ שם