משתמש:אורי מוסנזון/הכתבה בערוץ 10

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לאחרונה נשמעו כלפי שתי רמיזות מקנטרות לגבי הראיון שנתתי לכתבה של גיא לרר מערוץ 10 ב 2006.

ראשית אני רוצה להגיד שלדעתי אין בעיה בהשמעת ביקורת על ויקיפדיה, לא מבפנים ולא מבחוץ. לבקר מבלוג חיצוני, כתבה בעיתון או בטלויזיה, איננה "כיבוס הכביסה המלוכלכת בחוץ". ויקיפדיה פומבית לחלוטין לציבור. אין ולא צריכים להיות לה סודות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הראיון נתתי לאחר שפרשתי מויקיפדיה בעקבות "פרשת מלח השמים". הרגשתי שויקיפדיה העברית פנתה לכיוון לא נכון ולא רציתי להיות חלק ממנה. היו לי תוכניות להקים עם חברים מעין חממה חיצונית לגידול ערכים שיוזנו בהמשך לויקיפדיה (אם הקהילה שלה תרצה). בסופו של דבר המיזם לא יצא אל הפועל אבל עליו דברתי בכתבה. בכתבה נאמר ע"י הכתב (גיא לרר) שהפרוייקט כבר קם. גרוע מכך, הוא כונה "ויקיפדיה מתחרה".

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראיון דברתי על הרבה דברים. גם על הטובים וגם על הרעים. הצילומים נעשו במשרד של הערוץ, כל האורות כובו ונוצרה תחושה חתרנית מזימתית. בזמנו לא הבנתי זאת. כאשר ראיתי את הכתבה מאוד התאכזבתי. הייתי שלם אם הדברים שאמרתי אבל בכתבה הראו רק צד אחד שלהם. כל המאורתיות החשוכה הזאת היתה לא במקום. רציתי להגיד את דברי בצורה ברורה בלי להסתתר. היה לי חבל שלא שדרו את כל הדברים הטובים שאמרתי על ויקיפדיה, העברית והעולמית.

[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תקופה של כחצי שנה חזרתי לויקיפדיה. אני חושב שזאת היתה טעות לפרוש. הפרוייקט הזה יקר מאוד לליבי. לצערי, עדיין האווירה הרבה פעמים אינה לרוחי. למרות שהמצב טוב יותר מבזמן שפרשתי (שני המפעילים הבעיתיים ביותר לדעתי, הפכו לויקיפדים מהשורה), אני מרגיש הרבה כוחנות באויר. מכיוון שהתרבות בויקיפדיה נקבעת ע"י כלל הויקיפדים, חשוב שהאנשים שרוצים את ויקיפדיה יותר סמפטית, מאירת פנים, ידידותית, סבלנית, אובייקטיבית ופתוחה, ישארו, יפעלו ויביעו את דעתם.

הכתבה עצמה

לאחר כארבע שנים משידור הכתבה, שבתי לצפות בה פעם נוספת. הפעם ההסתכלות היתה הרבה יותר מבודחת וסלחנית. חייבים להודות שהכתב יצר כתבה קלילה, משעשעת ואפילו מלמדת במידת מה. הבעיה היא שאין שם לשונית עריכה. הייתי משנה את הטענה שהייתי מפעיל בויקיפדיה (מעולם לא הייתי), את העובדה שכל המשתתפים בפגישה אצל שי יקיר הם ביורוקרטים וכמובן את העובדה שפתחתי יחד עם קבוצה מודחים, ויקיפדיה מתחרה. נו, שויין.