לדלג לתוכן

משתמש:אלון ארבל/יקב הר אודם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אלון ארבל.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אלון ארבל.

יקב הר אודם הוקם על ידי עידית ומיכאל אלפסי וילדיהם בשנת 2003, לאחר הרבה מחשבה, חשיבה ותכנון. היה לנו חלום להקים מפעל משפחתי, חקלאי, ותיירותי. יחד עם ילדנו שרצו מאוד לעשות ולטעת את חייהם בגולן, וזאת מתוך אהבה ליין. כל אלה התכנסו יחד - להקמת יקב בוטיק משפחתי המתמחה ביינות ייחודיים, יצירתיים ואיכותיים, אך יותר מכל - טעימים. היקב נבנה בביתנו, שבמושב אודם, בלב יער אלונים יפה בצפון הגולן. היקב הוא הצפוני והגבוה בישראל בגובה של 1,100 מטר מעל פני הים ומוקף ביער אלונים ואורנים מרשים. בחורף היקב עטוף בשלג צח ולבן ובקיץ מזג אוויר ממוזג ונעים.

יינן היקב אדם אלפסי, הבכור לבני משפחת אלפסי הוא היינן הראשי. אדם הוא בוגר הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית BSc במדעי הצמח ומוסמך הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית M.Sc. בייננות וגידול גפן. סיים בהצטיינות את הפקולטה לחקלאות ברחובות. עיקר העשייה היא ביינות היקב ועוסק במחקר משולב בכרמים וביקב בפיתוח יינות מזנים נדירים בארץ כמו נביולו וגמא נואר. אומנות יצירת השילובים היא מתוך הכרת הזנים והפקת האיכויות המתאימות וכאן בא לידי ביטוי הניסיון הרב שנצבר במשך השנים. אדם מביא אתו את הדייקנות וההקפדה שבעשייה ויחד עם אמירה מדויקת של מה שנעשה מקבלים יינות איכות מהמעלה הראשונה שזוכים בהערכות בינלאומיות רבות בתחרויות יין - יינותיו משיגים תוצאות נפלאות.

הפילוסופיה מיום הקמתו, תכלית יקב הר אודם להיות יקב בוטיק איכותי שמתמקד במחקר מעמיק של הטרואר שלנו תוך ניצול כל המשאבים לגידול הכרמים בתנאים הנפלאים שהטבע העניק לטרואר שלנו. היקב מנתח את ההשפעה של הטרואר המקומי על הדרך בה זנים שונים גדלים ובכדי לעזור לענבים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם. הדבר נעשה בתהליך למידה מתמשך, רב-תכליתי ודינמי הדורש השקעה משמעותית, כולל פיתוח של שיטות טכנולוגיות ייחודיות, תוך הרחבת הניסיון והיצירתיות שלנו.

מרכז מבקרים מתחם יפיפה הבנוי מאבן ועץ, שוכן צמוד ליער אודם במושב. בביקורכם במקום תיהנו מחוויית יין ייחודית, סיפורים והסברים על הקמת היקב, על המשפחה ועל תהליך יצירת היין. במרכז המבקרים ניתן להזמין סיור בכרם 1060 כרם יחידני של היינן, לבקר באולם הייצור וחדר החביות ואפילו לראות את ארכיון היין העתיק. כמובן תוכלו ליהנות מטעימות ממבחר היינות המשובחים שלנו ולשלב זאת עם מבחר גבינות קשות, בקר וצאן.

אקלים וטופוגרפיה השילוב של תנאי מזג אוויר קר עם אופי הקרקע הבזלתית העשירה הם הגורם העיקרי להצלחת גידול הכרמים. היקב מגדל כרמים בהקיף של 150 דונם על שטחי הגידול הגבוהים ביותר בארץ בגובה של 1100-1200 מטר מעל פני הים וזאת על מדרון מתון, מצפון לדרום, על אדמה וולקנית עשירה לרגלי הר החרמונית שבצפון הגולן. האקלים הקר יאפשר כניסה לתרדמת החורף של הכרמים והתעוררות אחידה שזהו היתרון העצום שבגידול בטרואר שלנו. צפון רמת הגולן הוא אזור גידול כרמי גפן יין הגבוה והקר ביותר בישראל. האזור מאופיין במזג אוויר קר בחורף ומזג אוויר ממוזג בקיץ. החורף גשום ומושלג. טמפרטורות יום מגיעה ל־8-5 מעלות ויורדת למינוס 3 עד מינוס 15 במהלך הלילה. ימי הקיץ הם בהירים יותר עם טמפרטורות של 28-25 מעלות. הלילות יכולים להיות ערפיליים עם טמפרטורות של 20-15 מעלות. אלו תנאי מזג אוויר מושלמים לגידול כרמים. בעוד הלילות ערפיליים עם לחות גבוהה, בימים יש קרינת שמש נמוכה עם אוויר יבש. אנחנו ממוקמים בגובה של 1200-1100 מ' מעל פני הים. טווחי הגשם מ 1200-700 מ"מ בשנה. במשך השנים האחרונות החורפים היו חמים יותר עם פחות גשמים. בקיץ, לא יורד גשם. פיתחנו מערכת השקיה המשקה את הכרמים. הבציר בתנאים אלה מתחיל באמצע אוגוסט (בשנים חמות) ומסתיים בשבוע הראשון של נובמבר. בתנאים אלו, אנו מקבלים תוצאות מצוינות עם ענבים זנים: לבן: שרדונה, ריזלינג ויונייה. אדום: קברנה סוביניון, מרלו, גמא נואר, ונביולו.

יינות יקב הר אודם היינות שאנו מייצרים עוברים תהליך מורכב וקפדני שמתחיל בכרם. אנחנו בוצרים את הענבים ומביאים אותם ליקב לתהליך תסיסה איטי וקר, שבו מופקים הטעמים, הריחות והצבעים. לאחר מכן, אנו מיישנים את היין בחביות עץ אלון צרפתי. תהליך זה מבוקר היטב על ידי יינן היקב: אדם אלפסי. היין מורכב מ-4 סדרות שונות: סדרת יער אודם, סדרת וולקני, סדרת הר אודם וסדרת הפרימיום אלפסי. בנוסף, אנו מייצרים יינות קינוח מחוזקים, ענבר ושני, וכן שיכר דובדבנים שנעשה על טהרת הדובדבנים המקומיים. היינות שלנו מציעים שפע של טעמים, צבעים וניחוחות, והם כולם כשרים מאז בציר 2007.

יין הדגל של יקב הר אודם, הנושא את שם המשפחה, משלב את הזנים של קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק. היין מקבל את אפיונו בתהליך מורכב ומבוקר היטב, יחד עם המגע האישי של מיכאל אלפסי, אב המשפחה, אשר היין הוא ייעודו.

הפצה בשווקים שוק מקומי היינות שלנו נמכרים בישראל בחנויות יין מתמחות מסעדות ובתי מלון מפוארים. שוק בין לאומי יעד הייצוא העיקרי שלנו הוא ארצות הברית, קנדה, סין. אנחנו מייצאים למדינות אירופה: אנגליה, צרפת, איטליה, פולין וצ'כיה. לאחרונה, נפתח השוק במזרח הרחוק ומגלה עניין רב ביינות שלנו ואנחנו בשנים האחרונות מייצאים להונג קונג, יפן, וטאיוואן.