משתמש:אליה89/אלן רוב גרייה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אלן רוב גרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן רוב גרייה 18 לאוגוסט 1922- 18 בפברואר 2008. היה סופר, במאי ותסריטאי צרפתי. ב25 למרץ 2004 נבחר להיות חבר ב"אקדמיה הצרפתית", הוא היה נשוי לקתרין רוב גרייה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן רוב גרייה נולד בברסט שבצרפת למשפחת מהנדסים ומדענים.הוא אומן להיות מהנדס חקלאות.בין השנים 1943 ל 1944 גרייה השתתף בעבודה בכפייה בשביל הנאצים בנירנברג, שם עבד כמכונאי, החודשים הללו נראו כחופשה לרוב, שכן עבודתו הייתה הפעלת המכונו ונותר לו זמן פנאי רב שבו הלך לתאטרון ולאופרה. ב1945 השלים את לימודיו ב"מכון הלאומי לאגרונומיה". עבודתו כאגרונום אפשרה לו לעבוד במרוקו, מרטיניק, גוואדלופ וגינאה הצרפתית, הוא מת בקאן בשל בעיות בליבו.

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רומנו הראשון של רוב גרייה, פורסם בשנת 195, ובעקבותיו הוא התמסר לחלוטין למקצוע החדש שלו. עבודתו המוקדמת שובחה על ידי המבקרים הבולטים ביותר כגון: רונאלד בארת ומוריס בלנשו, בערך באותו זמן שהרומן השני שלו ראה אור הוא נהיה יועץ ספרותי של המגזין "Les Editions de Minuit" ושמר על תפקידו עד 1985.

לאחר שפירסם 4 רומנים ב1961 הוא עבד יחד עם אלן רנה, וכתב את התסריט ל"אשתקד במרינבד" ולאחר מכן החל לכתוב ולביים סרטים משלו. ב1963 הוא פרסם את "הרומן חדש", אוסף של כתבים תאורטים לגבי תפיסת הרומן. בין 1966ל 1968 הוא היה חבר ב"וועדה העליונה להגנתה והרחבתה של צרפת" בנוסף גרייה הוביל את המרכז לסוציולוגיה של ספרות באוניברסיטה בצרפת, ובשנים 1991-1995 היה פרופסור באוניברסיטת ניו יורק והרצה על הרומנים שלו.

בשנות ה80 לחייו נבחר רוב על ידי "האקדמיה הצרפתית", הוא מעולם לא התקבל באופן רשמי בשל מחלוקות לגבי תהליך הקבלה של האקדמיה, כמו כן רוב סירב להכין נאום מראש וללבוש את הלבוש המקובל[זנבות ירוקים] כיוון שהחשיב אותו מיושן.

סרטיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב זכור במיוחד בשל כתיבתו של הסרט אשתקד במרינבד, הסרט הפך לסרט קלט ונחשב לאחד הסרטים הצרפתיים המשובחים ביותר שנעשו בשנות השישים. ב-1968 עשה את אדם שמשקר (1974), ""Le Jeu avec le מלכודות אש (משחקים באש) (1975), La בשבי בל (השבוי יפה) (1983) ורבים אחרים.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב גרייה כתב את הרומן הראשון שלו רצח מלך (רצח מלך האו"ם) בשנת 1949, אך הוא נדחה על ידי גלימאר, בית הוצאה לאור גדול בצרפת, ופורסם רק מאוחר יותר עם תיקונים קלים על ידי המו"ל Les Editions de Minuit בשנת 1978. הרומן הראשון שלו שפורסם היה (Gommes), בשנת 1953. הרומן הוא רומן בלשי, אך הוא מכיל בתוכו מבנה עמוק המבוסס על סיפורו של אדיפוס. בלש מחפש את הרוצח ברצח שלא התרחש עדיין, רק כדי לגלות שזהו גורלו להיות הרוצח.

הרומן הבא המוערך ביותר שלו הוא מציצן (Le Voyeur), שפורסם לראשונה בשנת 1955 בצרפתית ותורגם לאנגלית בשנת 1958 על ידי ריצ'רד הווארד. מציצן מספר את הסיפור של מתיאס, סוכן נסיעות שחוזר אל האי נעוריו במטרה נואשת. כמו רבים מן הרומנים שלו, העלילה סובבת סביב רצח לכאורה: לאורך הרומן, מתיאס מגלה גזיר עיתון על פרטי הרצח של נערה צעירה, וגילוי גופה בין הסלעים על חוף הים. אנחנו לא ממש בטוחים אם מתיאס הוא רוצח או פשוט מפנטז על הרג. חשוב לציין, "רצח בפועל," אם דבר כזה קיים, נעדר מן הטקסט. שורת הפתיחה של הספר מעידה על הנימה של הרומן: "זה היה כאילו אף אחד לא שמע."

לאחר מכן, הוא כתב את "לה התריס" בשנת 1957, באחד הרומנים שלו רק כדי להיות ממוקם במיקום לא עירוני, במקרה זה מטע בננות. בשנה הראשונה של הפרסום רק 746 עותקים נמכרו, למרות הפופולריות של מציצן. עם הזמן, זה הפך להצלחה ספרותית גדולה, ותורגם לאנגלית על ידי ריצ'רד הווארד. רוב גרייה עצמו טען כי הרומן נבנה בסגנון של המספר בגוף שלישי נעדר. בעל קנאי, מתבונן בשקט יחסי הגומלין של אשתו (המכונה רק "א .."). המספר השקט (שנוכחותו משתמעת בלבד). לאורך כל הרומן, המספר נעדר באופן רציף משחזר תצפיותיו וחשדות (כלומר, נוצר תרחישים לגבי א '.. ו פרנק).


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]