משתמש:אלכו/טיפול אמ"ת ממ"ש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טיפול באמ"ת ממ"ש ( אומנות ,משחק ,תנועה ,מוסיקה , מגע ושיחה ) הוא טיפול מתחום הפסיכותרפיה ההוליסטית בו במהלך משחק, יצירה,מוסיקה ,מגע, ספרים ושיחה בין מטפל למטופל במסגרת טיפולית, יכול המטופל להביע את עצמו, ומתאפשרת זיהוי משאבים וצרכים נשמאמ"ים ותקשורת המאפשרת העצמה והענקת תחושת של : נחיצות שייכות , מסוגלות ,אהבה,מיוחדות ויעילות המורכבים גם הם משישה מאפיינים ושישה רמות .

במהלך הטיפול  נוצר מרחב טיפולי  בטוח ומוגן, וכך מתאפשרת ההבעה של ששת התחושות  של המטופל דרך משחק , יצירה , מוסיקה , סיפורים , קלפים ודימיון מודרך מעשי .
בטיפול נעשה שימוש בתהליך הבינאישי שמתרחש בין המטפל למטופל במהלך המשחק היצירה והשיחה , כדי להעצים את תחושת הנשמאמ"י של  המטופל , ולסייע לו ע"י זיהוי ,שיום ושינואי (=שינוי והרחבת  צורה ) לרכך  קשיים ואי התאמות ולמצוא חלופות   בהתמודדות עם המציאות , ולהשיג צמיחה אישית והתפתחות מיטבית ,חוויות של הצלחה והנאה  .

טיפול זה מתאים בעיקר לילדים. הם מבטאים באמצעותו יכולות שונות, כגון תחושות , חשיבה, ראייה סוביקטבית , תכנון, זיכרון ועוד.

לילדים מתאפשר בחירה  רבה  יותר ומגוונת  לתקשר באמצעות משחק ,יצירה ומילים,  המאפשר   קשר ישיר ,מהיר וממוקד  עם האחר . לכן הטיפול  בילדים עדיפה ע"י מטפלים רבים הלומדים   להשתמש בתחושות של נחיצות , שייכות, מסוגלות , אהבה, מיוחדות ויעילות ככלי  ליצירת  דיאלוג עם הילד, בו הילד משתף את המטפל בחוויות, התנסויות ,מחשבות  ותחושות , והמטפל יכול לתמוך בו ולסייע לו. 

במהלך הטיפול התחושות מניעות את הביטוי החופשי היוצר מרחב חופשי, בו הילד יכול להתנסות במציאות ולחוות חוויות של הצלחה והנאה מבלי לפחד מכישלון ומביקורת. המסגרת הטיפולית, אשר מגדירה "מה מתאים ומה לא מתאים ", מאפשרת לילד מרחב בטוח המעניק תחושת נחיצות ,שייכות ואהבה ,כך הילד יכול להתנהל בחופשיות, מבלי לחשוש לביטחונו הפיזי והתחושתי. רק כאשר הילד חש נחוץ , שייך ,אהוב ומסוגל , הוא יכול לאפשר לעצמו לזהות ולשיים את הצרכים המודחקים, שהם לב לבם של קשייו. ביטוי כנה של בקשה למענה מהווה את הבסיס לריפוי.

הטיפול  מתקיים לרוב אחת לשבוע, במשך 42 דקות : עד  6 דקות שיחה בהתחלה ,32 דקות פעילות באמצע  ו6 דקות קינון ( איסוף וסיכום ) בסיום .
הטיפול  מתבצע באופן קבוע ועקבי. הוא נעשה בחדר טיפולים הכולל משחקים רבים ומגוונים ,חומרי יצירה וצבעים , כלי נגינה ,מערכת שמיעה  וספרים  ויכול להתקיים במסגרת טיפול אישי או טיפול קבוצתי (עם קבוצת ילדים). משחקים נפוצים בחדר הטיפולים   הם בובות נשמאמי  ובית בובות, פלסטלינה, משחק ששיות ,ומשחק מציאות  , קלפי שיחה ותקשורת  משחקי כדור, תחפושות ועוד. 

הטיפול ניתן על ידי מטפלים שהוכשרו לכך, כגון פסיכולוגים,פסיכותראפסטים הולסטים, מטפלים בהבעה ,באומנות ובמוסיקה , יועצים חינוכיים ועוד. על פי גישת זו מאפשר הטיפול במרחב המוגן שנוצר באמצעות השיחה ,המשחק ,היצירה ,התנועה ,המגע והמוסיקה תהליכים פסיכולוגיים כגון: בניית קשר ואמון עם המטפל המשחק איתו והיוצר עימו, השלכה לא מודעת ומודעת של תחושות וחוויות הילד: למשל במשחקי תפקידים באמצעות בובות הכוללים דיבוב של הבובות בהתאם להתמודדותו עם המציאות, התמודדות עם הצגת גבולות וכללים במשחק והפנמתם ועם ניצחון ואי ניצחון, זיהוי שיום של ששת התחושות המובילות להתנהגותו של הילד ביחסים בינאישיים, הבע אי התאמות חברתיים והתמודדות עמם, ועוד. טיפול באמ"ת ממ"ש גם מאפשר נגיעה במורכבויות תחושתיות בשילוב הומור, קלילות, יצירתיות ושינואי .

במהלך הטיפול   הילד  מתרגל כישורים ומיומנויות חברתיות ודרכי ביטוי , סינגור אישי ובקשה למענה לצרכיו , ועוסק בתחומים כגון הערכה עצמית, ניהול מצבים ,  שינואי  של  זווית הראייה והמחשבה , כישורי חיים ועוד.