לדלג לתוכן

משתמש:אלעדיהודה/מרד בייקון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרד שפרץ בוירג'יניה ב-1676 כנגד זכויות יתר פוליטיות ועל רקע ההגנה הבלתי יעילה כנגד האינדיאנים, המרד התפוגג עם מות מנהיגו נתנאל בייקון. מרד בייקון החל בסכסוך על אופן הטיפול באינדיאנים, שהיוו איום תמידי על גבולה המערבי של מושבת וירג'יניה. הלבנים העניים שנזנחו בעת חלוקת החינם של נתחי קרקע עצומים סביב ג׳יימסטאון, נדדו מערבה בחיפוש אחר נחלה, ונתקלו באינדיאנים. לבייקון עצמו, היה נתח אדמה נכבד, הוא היה שייך למעמד הגבוה יותר, שהיה אז בערך אחד מתוך שבעה, כאשר האחרים חיו בעוני אמיתי והיו מוכי חובות. אבל כנראה הוא התלהב יותר מהרג אינדיאנים מאשר תיקון עוולנות שנגרמו לעניים. כך או כך, הוא הפך לסמל ההתמרמרות ההמונית נגד הממסד של וירג׳יניה ונבחר באביב 1676 לבית הנבחרים. "הכרזת העם" מיולי 1676 היה עירוב של זעם פופוליסטי על העשירים ושנאת אנשי הספר לאינדיאנים. בייקון האשים את ממשלו של ברקלי במיסוי לא צודק, במינוי מקורבים לתפקידים בכירים, בהפקרת החוואים המערביים לאיום האינדיאני. הוא יצא לפשיטות על דעת עצמו על האינדיאנים והרג מתוכם.

יש ראיות לכך שהחיילים הפשוטים, בצבא המרד של בייקון כמו בצבא הממשלה של ברקלי, לא ששו אלי קרב כמנהיגיהם, המונים ערקו בשני הצדדים.

לפי ואשברן, בסתיו, בייקון בן העשרים ותשע נפל למשכב ומת, עקב "נחילי רמשים שפשו בגופו" כניסוח של כומר בן התקופה -ככל הנראה שלא מתומכיו- כתב לו שיר הספד: "בייקון מת וראשי מורכן כי כינה ומוגלה גזלו את תפקיד התליין"

המרד לא נמשך זמן אחרי מותו של בייקון, מפקד הדיכוי של המרד תומס גרנת'אם, פירק את המורדים האחרונים מנשקם באלימות ובהונאה.

יש להבין שבדיוק ממרד כזה פחדו אז הממשלה והעלית, הלבנים העניים והשחורים היוו את רוב האוכלוסיה, והם פחדו שאם הם יעשו יד אחת ויתקוממו--- למרד שכזה וודאי תהיה הצלחה רבה.